Een vriend aangeven

Ploepke
Topic Starter

Een vriend aangeven

#1 , 24 mei 2010 18:22

Beste mensen, ik had een vraag:

Stel een vriend van mij heeft een misdrijf begaan en zegt dit tegen mij. Ben ik dan verplicht om deze vriend te gaan aangeven? Word ik medeplichtig als ik dit verzwijg?
En verandert de situatie als die vriend een familielid is?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 mei 2010 19:55

In uw geval is enkel artikel 29 wetboek van strafvordering van toepassing:
"Iedere gestelde overheid, ieder openbaar officier of ambtenaar die in de uitoefening van zijn ambt kennis krijgt van een misdaad of van een wanbedrijf, is verplicht daarvan dadelijk bericht te geven aan de procureur des Konings bij de rechtbank binnen wier rechtsgebied die misdaad of dat wanbedrijf is gepleegd of de verdachte zou kunnen worden gevonden, en aan die magistraat alldesbetreffende inlichtingen, processen-verbaal en akten te doen toekomen."

Als je daartoe niet behoort, moet je dus geen wanbedrijf of misdaad aangeven. Maar er is geen strafrechtelijke sanctie als je het niet doet, misschien wel een tuchtrechtelijke.

Je wordt niet medeplichting door het louter verzwijgen van wanbedrijven of misdaden.

Ploepke
Topic Starter

#3 , 25 mei 2010 17:00

Bedankt voor het antwoord :wink:

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2010 18:57

Er zijn wel een aantal artikels in het strafwetboek die toch een aantal personen die kennis hebben van misdrijven samen met dader of mededader als medeplichtige of als een afzonderlijk misdrijf gaan bestraffen.
Dus toch een beetje opletten daarover. (Quid beroepsgeheim)
Mocht het feit zwaar zijn of moreel verwerpelijk toch eens 2x nadenken.
Je kan (in een aantal gevallen) als een soort anoniem getuige worden geregistreerd.

Terug naar “Andere”