gevaar hypoth. lening en bouwwerken 2maanden voor huwelijk?

piet agoras
Topic Starter

gevaar hypoth. lening en bouwwerken 2maanden voor huwelijk?

#1 , 25 mei 2010 20:06

Beste lezers,

Mijn vriendin bezit een bouwgrond waarop wij samen in juli zullen beginnen bouwen.
Eind september trouw ik met mijn vriendin via een huwelijkscontract. In het contract zal bepaald zijn dat de grond gemeenschappelijk wordt gedurende het huwelijk (en teruggaat bij ontbinding huwelijk).
Voor deze huwelijksdatum zal er echter een groot deel van de bouw gefinancierd moeten zijn (ik schat zo'n 100000 euro). Wij zullen ook binnenkort een gezamelijke hypothecaire lening tekenen. Wij kunnen echter wel de ruwbouw reeds financieren met eigen middelen en hoeven niet meteen onze lening aan te spreken.

Ik verlaat nu cupido en word even de advocaat van de duivel...
Stel dat mijn vriendin er in augustus vandoor gaat?. Op dat moment heb ik 50000 euro in onze woning op haar grond geïnvesteerd. Als ik mij niet vergis is zij tot op dat moment dan de enige eigenaar. Bovendien heb ik dan voor een gezamenlijke lening getekend.

Is er een veilige oplossing voor die enkele maanden?
Kan dit buiten de notaris om op een goedkope manier? Mag ik de lening al tekenen?

Dank bij voorbaat,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 26 mei 2010 09:13

Volgens mij kan je nu al naar de notaris stappen om het huwelijkscontract op te stellen met daarin alle voorwaarden, afspraken mbt de grond en de bouw, de verdeling van goederen en huwelijksregime. Jullie zijn toch al op de gemeente de trouw(intentie) gaan regelen?
Dan denk ik dat je voldoende beschermd bent in geval dat jullie al zouden scheiden voordat er getrouwd is.
Iemand die daar anders over denkt?

piet agoras
Topic Starter

#3 , 26 mei 2010 12:20

Dank voor uw antwoord.

Wij zijn idd al naar het gemeentehuis geweest (en hebben al betaald voor het huwelijk). Ik vrees echter dat de inhoud van het huwelijkscontract pas geldig is vanaf het huwelijk. De grond wordt pas gemeenschappelijk vanaf het huwelijk. Dus vermoed ik dat ik niet safe zit gedurende de periode voor huwelijk...
Ik heb dit probleem willen aankaarten bij de notaris, maar ik kreeg al snel de reactie 'dat zou al heel erg moeten lukken moest er nog iets fout lopen zeker'... Ik vind dit niet echt een professionele reactie. Een notaris is er toch om regelingen te treffen bij een worst case scenario, niet?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”