2 dure problemen...

Jochim
Topic Starter

2 dure problemen...

#1 , 28 mei 2010 12:56

Hallo,

We zitten nogal redelijk in de problemen de laatste tijd. De ene komt na het andere en ik weet helemaal niet meer wat te doen of bij wie ik terecht kan. Ik heb een link gekregen van dit forum van een kennis en ik hoop dat iemand me hier wat op weg kan helpen om alles op te lossen.

Het eerste probleem:

Op 1 januari 2008 huurden mijn vriend en ik ons eerste appartementje. We moesten daar huur en sydicale kosten betalen wat normaal is. 9 maand later ben ik bevallen van een zoontje en vonden we het appartement niet meer ideaal om te wonen met een kindje maar we wilden toch ons contract nog uit doen. In juli 2009 was ik opnieuw zwanger en we wilden niet met 2 kindjes op een appartement verblijven dus hebben we een woning gezocht om te huren met een tuin.

Elk jaar was er een onderhoud van de verwarmingsketel. De prijs daarvan was 55 euro en het gehele appartementsblok werd dan ook gedaan door dezelfde firma waardoor het heel wat goedkoper was.
Toen het expertisebureau kwam (2 januari 2010) om te kijken of het appartement terug in goede staat was (bij de overhandiging van de sleutels) had ze gezegd dat er nog een onderhoud zou komen in juni 2010 omdat het onderhoud al meer dan 6 maand geleden was en die zou op onze kosten zijn. We vonden dat geen probleem, het ging ook 'maar' om 55 euro.
De problemen begonnen wanneer we onze borg zouden moeten terug krijgen. We krijgen plots te horen dat we nog 500 euro aan syndicale kosten moesten achterdagen van 2 jaar ver terwijl we nooit geen factuur hadden gekregen. In het immo bureau hebben ze gezegd dat de huisbaas nooit in orde is met zo'n zaken, dat het niet de eerste keer is, dat het bij haar enkel gaat om geld geld geld... ook wou ze herstellingen in onze schoenen schuiven terwijl het al zo was toen we in het appartement gingen wonen maar het immo bureau heeft dan bevestigd dat het al zo was en daar is niets meer van gekomen.
Nu even verder over dat onderhoud. Vandaag krijgen we een factuur binnen op naam van de huisbaas dat we 200 euro moeten betalen voor het onderhoud van de verwarmingsketel. Is dat normaal? Wij betaalden altijd 55 euro en nu is het plots 200 euro. Ook is het niet gedaan door de firma die normaal komt voor het onderhoud. Ze kan zo iemand laten komen die 1000 euro vraagt voor het onderhoud en wij zouden dat dan maar moeten betalen. Dit kan volgens mij niet.

Het 2de probleem:

Na het appartement zijn we dan in een huisje gaan wonen ( vanaf 1 december 2009) met een tuintje zodat de kindjes buiten kunnen spelen. Toen we hier een maandje woonden en de verwarming niet goed werkte maar we toch 260 euro per maand aan elektriciteit en gas betaalden ben ik me wat vragen beginnen te stellen. Op het nieuws hoorde ik dat een EPC certificaat verplicht is maar wij hebben die nooit gekregen waardoor ik niet weet hoe zuinig de woning is. Op 24 april kwamen ze de meterstanden opnemen en op 17 mei kregen we onze factuur. 761 euro achterdragen en een nieuwe voorschotfactuur van 360 euro. We woonden hier bij de opname van de meters amper 5 maanden en hadden een verbruik van 3050m³. Na heel wat telefoontjes hebben ze gezegd dat we iemand moeten laten komen om een lek op te sporen. Ondertussen hebben we ontdekt dat de gasbrander kapot is en dat hij telkens uitvalt waardoor hij steeds opnieuw moet opwarmen en daardoor een groot verbruik heeft. Het grootste probleem is nu dat ik de huisbaas niet kan bereiken. Die persoon heeft geen telefoon en alles moet verlopen via een contactpersoon. Ook haar kan ik niet bereiken aangezien ze enkele weken op reis is in turkije. het enige wat ze zegt is "ik moet opleggen want ik zit in turkije"
Ook de elektriciteit is hier niet in orde. Er zit overal verliesstroom op en we krijgen af en toe eens een "snakje" dat is toch wel heel gevaarlijk voor mijn kindjes. De plonkast (ik weet de juiste benaming niet) is ook afgekeurd en dat weet ik nog maar 2 weken. Hij moet verplaatst worden en er moet nieuwe bedrading komen maar daarover hoor ik ook niets meer.

Waarom hebben wij zo'n ongeluk als het bij huren aankomt?
Hopelijk kan iemand me helpen bij 1 van de problemen want anders weet ik echt niet meer wat ik moet doen

Groeten
Kim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 mei 2010 13:09

Probleem 1:

Verzoek de verhuurder een kopie van de factuur van het onderhoud van de ketel vooraleer te betalen. Daar heeft u recht op. Vraag deze eventueel aangetekend.

Probleem 2:

Neem contact op met de woningdienst via de gemeentelijke diensten of contacteer hen rechtstreeks om het pand te laten controleren. U vindt in de link in onderschrift een pdf met hun contactgegevens.

Zo luisterend naar uw problemen is de kans groot dat het pand onmiddellijk onbewoonbaar wordt verklaard. (problemen met gas en electriciteit, niet echt een goede combinatie)

Jochim
Topic Starter

#3 , 28 mei 2010 13:16

och bedankt voor uw snelle antwoord. Ik heb een kopie hier liggen van de factuur maar het enige dat er op staat is 200 euro en het rekeningnummer.

en onbewoonbaar verklaren, waar moeten wij dan naartoe?

Reclame

float

#4 , 28 mei 2010 13:18

Kunt u geen ander pand zoeken om te huren?

Jochim
Topic Starter

#5 , 28 mei 2010 13:22

Met al die kosten die we hebben zal dat niet gaan vrees ik. Maar zou het echt onbewoonbaar verklaard worden? Ik denk niet dat het al zo erg is, of dat hoop ik toch

float

#6 , 28 mei 2010 13:28

Het klinkt niet goed, maar beter toch is een inspectie laten komen. Kan misschien nuttig zijn zodat de verhuurder verplicht wordt al die zaken in orde te brengen op een snelle termijn.
Het verhaal toont ook 'louche' ten opzichte van de verhuurder.

Jochim
Topic Starter

#7 , 28 mei 2010 13:35

Het probleem is dat ik niet echt weet waar ik moet naar bellen voor zo'n inspectie en voor wie gaan de kosten daarvan zijn? Voor wie gaat de factuur zijn van het gas aangezien de ketel niet goed werkt? Ik weet zelfs het adres niet van de huisbaas aangezien alles via het contactpersoon gaat... Als ik het adres zou hebben van de verhuurder kan ik alvast maken dat er daar een controle gebeurd om te zien of hij zo'n epc certificaat heeft, daar heb ik al voor gekeken. als hij het niet heeft zou hij een boete krijgen van 500 tot 5000 euro maar ik heb daar nog wat mee gewacht om hem een kans te geven om alles op orde te brengen. Ik heb er echt spijt van dat we hier zijn komen wonen :(

Vandebos

#8 , 28 mei 2010 14:16

In de link in onderschrift kan u een pdf met de contactgegevens van de woningdienst terugvinden (brochure_nieuwe_kwaliteitsnormen_voor_woningen.pdf). Deze controle is er een uitgevoerd door het Vlaams Gewest en kost u niets.

Risico op electrocutie alleen is al voldoende.

Geen medelijden hebben met dit type van verhuurders of denkt u echt dat het per ongeluk is dat u hem niet kan bereiken? In een dergelijk geval zou ik zelf de woningdienst verzoeken de andere panden op naam van de eigenaar eveneens te controleren... Dat zou hem wel eens wat meer kunnen kosten dan de administratieve boete voor een gebrek aan een EPC.

steve&saskia

#9 , 29 mei 2010 21:26

Hoi Jochim,

200 Euro is veel geld voor het reinigen van een gasketel. Wij vragen nog zoveel niet voor het reinigen van een ketel op stookolie.

Let er ook op dat je na die reiniging een verbrandingsattest krijgt. Dit word uitgemeten met een digitaal toestel die je als technieker voor het reinigen van branders en ketels MOET hebben.

Wij komen iedere dag zo'n klanten tegen die erin lopen bij zo'n gasten. Ze komen aan de deur bellen om je schoorsteen en of ketel te reinigen, sturen je een gepeperde factuur en geven niks af van attesten.
Op zo'n attest staan de waarden zoals co2, co-mgkw, rookgastemperatuur, enz... Helemaal op het einde vind je dan ook het verbrandings rendement. Aan de hand van die metingen kan je zien of die ketel nog goed is of niet. Als je dit attest hebt laat me dan de verbrandingswaarden eens weten en ook de ouderdom van het toestel, dan kan ik kijken of dit nog voldoet aan de eisen waaraan het moet voldoen.
Let er ook op dat de naam van de technieker op het attest staat en ook zijn reiniginsnr. Voor het nr moet je GV zien staan en dit staat meestal in de rechter boven hoek van het attest.

Vb verbrandingsattest :
http://www.lne.be/themas/erkenningen/be ... ingsattest" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan door klikken naar het word doc.

M.v.g.
Steve
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Jochim
Topic Starter

#10 , 30 mei 2010 10:48

We gaan nu eerst vragen naar een gedetailleerde factuur van die firma aangezien er op de factuur enkel staat dat we 200euro moeten betalen. Wat ik ook wel heel erg vindt is dat wij 200 euro moeten betalen terwijl onze vroegere huisbaas nog eens de btw zal terugkrijgen.

wat staat er juist op:

Factuur nazicht en reinigen cv ketel Chaffoteaux op adres Polenplein...

Totaal € 200,00

De afzender is de firma die het gedaan heeft en de persoon naar wie het gezonden is, is onze oude huisbaas. De factuur is dus niet gericht naar ons.

steve&saskia

#11 , 30 mei 2010 22:27

Als de factuur niet op jou naam staat dan zou ik die niet betalen!!!
Wij werken ook voor mensen die verhuren en als een factuur gemaakt wordt voor het reinigen
van een stooktoestel dan staat die op naam van de huurder en het bijhorende attest ook.

Van dat attest neem je dan een kopie en overhandig je die aan je huisbaas. ( Als hij erom vraagt)
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Jochim
Topic Starter

#12 , 30 mei 2010 22:42

ja maar we wonen ondertussen al bijna 6 maand niet meer in dat appartement. de verhuurder heeft de factuur opgezonden naar de vastgoedexpertise samen met deze brief:

Beste Sylvia,

Zoals genoteerd op uw verslag, bij afsluiting huurcontract app Polenplein .. ...... bus 31 + kelderberging B22, waren de onderhoudskosten verwarmingsketel ten laste van de vertrekkende huurder (wij dus) Hierbij vindt u een copie van de faktuur bvba .... die de werken hebben uitgevoerd.
Gelieve deze fakt. copie door te spelen aan Marijn ... en Kim.. en het bedrag zijnde 200€ te storten op rek. nr (van de verhuurder)
Met dank voor uw snelle reactie,
Hoogachtend,
...

200€ dus, terwijl wij in de jaren dat wij daar woonden maar 55 euro moesten betalen voor een onderhoud. Ze kunnen zo de koning laten komen voor een onderhoud en wij zouden dat zo maar moeten betalen...

chrisd

#13 , 30 mei 2010 23:20

terwijl wij in de jaren dat wij daar woonden maar 55 euro moesten betalen voor een onderhoud.
Ikzelf betaalde vorig jaar E 50.

ongelukbelaagd

#14 , 31 mei 2010 16:37

Ik zou niet weten waarom je een 2de onderhoud op 1 jaar tijd moet betalen.
Dom van je dat je akkoord ging. Maar ging je akkoord voor 200€? Nee toch.
Kom haar tegemoet met een betaling van 55€ en staaf dit met de betaling van verleden jaar.
Wie weet wat ze nog heeft laten doen aan die ketel op jouw kosten!

Jochim
Topic Starter

#15 , 31 mei 2010 19:00

We moesten dat nog betalen omdat het vorige onderhoud ouder was dan 6 maanden toen we verhuisden maar wij hadden ons dus verwacht aan 55 euro wat we geen probleem vonden.

Kan de verhuurder stappen ondernemen als we dat niet betalen?

Terug naar “Huren”