attest RIZIV bij pensionering

probleemke
Topic Starter

attest RIZIV bij pensionering

#1 , 31 mei 2010 14:24

: momenteel ontvang ik een ziekte-uitkering van de mutualiteit en gezien reeds langer dan één jaar is het invaliditeit.

In de belastingsalmanak van de Standaard lees ik op pagina 336 (punt 15- fiscus en personen met een handicap) onder de vraag : "Hoe het bewijs van invaliditeit leveren ? " dat een persoon -invalide- bij pensionering éénmalig een attest moet voorleggen waarin verklaard is dat hij voor zijn pensionering reeds de hoedanigheid van RIZIV-invalide had.

Dit is mij niet duidelijk. Namelijk: ivm belastingsaangifte
* wanneer ik op pensioen ga en nog belastingsaangifte moet indienen is dergelijk attest nodig . ? (ik denk ja)
* bij pensionering ontvang ik géén ziekte-uitkering meer maar wel pensioen ( toch blijf ik invalide 66%)
* waar dien ik dergelijk attest aan te vragen en wie levert dat af ? (ik denk RIZIV)
* indien ik géén attest heb -eenmaal op pensioen- heb ik dan nog belastingsvermindering wegens invaliditeit ? (dat weet ik niet)
en dàt is mijn vraag !!

kan er mij iemand een antwoordje geven aub.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 31 mei 2010 19:23

Geachte,

Iedereen die als plus 66% invalide wordt erkend voor 65 jaar, blijft fiscaal gezien levenslang als invalide beschouwd worden. Opgelet de invaliditeit moet vastgesteld worden voor 65 jaar of de oorzaak van de invaliditeit moet duidelijk aantoonbaar voor 65 jaar gelegen zijn. Er wordt hiertoe eenmalig een attest afgeleverd dat deze levenslange hoedanigheid bewerkstelligt. Deze vermindering geldt zowel voor de onroerende voorheffing als voor de personenbelasting.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

probleemke
Topic Starter

#3 , 31 mei 2010 20:32

Beste Mathieu,

dank voor uw antwoord.
Kan u mij ook opgeven door wie het attest wordt opgemaakt.
En waar ik een dergelijk attest kan aanvragen. De mutualiteit zal verwijzen naar het RIZIV, dus neem ik aan dat het attest bij het RIZIV dient aangevraagd. Klopt mijn redenering?

Ik zou op pensioen gaan op 60 jaar. Dus zullen nog belastingaangiftes gebeuren nadien, waarvoor dit bewust attest nodig zal blijken.

graag uw reactie aub.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 31 mei 2010 21:17

Geachte,

Dit attest wordt u afgeleverd via uw ziekenfonds. Het is voldoende dat u invalide werd erkend voorafgaand aan de ingangsdatum van pensioen. Of dit nu vanaf 60 jaar of vanaf 65 jaar is, maakt niets uit. U kan best even uw licht opsteken bij uw ziekenfonds, gezien zij uw invaliditeitsuitkering uitbetalen. Opgelet om in aanmerking te komen voor een rustpensioen voor 65 jaar dient u aan de loopbaanvoorwaarde van 35 jaar te voldoen en last but not least, moet u via de pensioendienst van uw gemeente een aanvraag om rustpensioen inleiden. U kan hiervoor uiteraard ook terecht bij de Rijksdienst voor Pensioenen zelf.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

probleemke
Topic Starter

#5 , 31 mei 2010 21:36

beste Mathieu,

dank voor uw antwoord.
De actieve periode van 35 jaar is geen probleem.
Ik zal mij tot de mutualiteit wenden voor zo'n attest.

probleemke
Topic Starter

#6 , 22 jun 2010 16:53

dag Matthieu,
ik ben onlangs naar de ziekenkas geweest en , na telefonische navraag, kon men mij melden dat bij pensionering automatisch een document wordt bezorgd qua invaliditeit (door de mutualiteit) om verdere belastingsvermindering te worden toegekend. Dit attest dient slechts éénmalig verstuurd te worden naar de dienst belastingen.

Terug naar “Pensioenen”