Dag iedereen,
Mijn vriend zat sinds 19 november '09 tot 28 mei '10 een gevangenisstraf onder elektronisch toezicht uit van 21 maanden (die herleid werd naar 7 maanden natuurlijk). Deze bracht hij tot een goed einde zonder enige verwittiging of waarschuwing & hield hij zich strikt aan zijn uurrooster.
Amper een week later staat de wijkagent hier opnieuw voor onze deur, met een gevangenisbriefje.
Op de brief staat als volgt:
Verjaring op 04/03/2015
Vonnis van de correctionele rechtbank te Dendermonde dd. 12/01/2010
- herroeping uitstel + vonnis politierechtbank 28.12.04
Bij verstek en betekend op 17/02/2010
Gevangenisstraf van: 6 maand + 3maand
wegens: niet verzekering, geen inschrijvingsbewijs, geen schouwingsbewijs, sturen spijts verval
Uw aandacht wordt gevestigd op het feit dat de door U te ondergane gevangenisstraf desgevallend kan uitgevoerd worden onder het regime van elektronisch toezicht. U kan daaromtrent meer inlichtingen bekomen op de griffie van de gevangenis.
& dan het klassieke: binnen de 5 dagen te melden in de gevangenis.
Tot wat wij weten zijn er geen enkele feiten gebeurd waaraan hij niet aan zijn voorwaarden voldeed. De justitieel assistente zei nog bij afloop dat hij nu van alles vanaf was & eindelijk met een nieuwe lei kon beginnen. Niet dus.
Nu zijn onze vragen de volgende:
1. Wat betekent 'sturen spijts verval' ? De wijkagent zegt dat dit wil zeggen dat hij de straf eigenlijk niet moet uitvoeren. Ik geloof er niet veel van maar kom.
2. Waarom werd deze straf niet onmiddellijk bij zijn elektronisch toezicht bijgeteld?
3. Wanneer de uitspraak bij de politierechtbank in 2004 voltrokken was, is deze dan niet vervallen?? Want 2004 + 5 jaar =/= 2010
4. Waarom wordt er een rechtzaak gemaakt zonder wij op de hoogte zijn? Sinds begin november wonen wij samen & we hebben geen enkele brief ontvangen, niet van een gerechtsdeurwaarder of andere, in verband met een aankomend proces.
5. Kan hier nog tegen in beroep gegaan worden?
Ik zou de persoon die mijn vragen of een deel ervan kan beantwoorden zeer dankbaar zijn.
Alvast bedankt!