Betalingsbewijs toiletbezoek

icegod
Topic Starter

Betalingsbewijs toiletbezoek

#1 , 26 mei 2010 23:38

Dit is misschien een rare/domme vraag...

Op sommige plaatsen waar men moet betalen om het toilet te mogen gebruiken (zoals in stations, restaurants, kinepolis,...), kan ik daar wettelijk gezien een betalingsbewijs/btw bonnetje vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 mei 2010 11:53

Op sommige plaatsen waar men moet betalen om het toilet te mogen gebruiken (zoals in stations, restaurants, kinepolis,...), kan ik daar wettelijk gezien een betalingsbewijs/btw bonnetje vragen?
aangezien het over een betaling van een dienst gaat: ja

(en zelfs op toiletpapier kan dit geldig zijn)

digits

#3 , 30 mei 2010 12:25

Subliem, super, fantastisch, zeker doen ! :D

Vraag meteen een factuur, vraag me af welke omschrijving ze er gaan opzetten :lol:

Reclame

Vandebos

#4 , 30 mei 2010 12:32

Inbrengen bij beroepsonkosten... Zie me het al vragen in een restaurant met een toiletmadam.... :shock:

Of de belastingscontroleur die de details van de kosten nakijkt..

Hera

#5 , 30 mei 2010 16:29

echt subliem zeker als je bekijkt waar ze het soms durven vragen.

als ik zomaar een cafe binnenstap om naar het toilet te gaan vind ik het ok om te betalen. idem dito in bvb het station.

bij de bioscoop heb ik braaf een kaartje gekocht en wil ik ook gewoon gratis naar het toilet kunnen en nog erger wordt het als je in een restaurant een driegangenmenu eet en dan nog eens kan betalen voor het toilet.
in zo'n situaties ga ik mss wel eens zo'n bonnetje vragen :-)

xena

#6 , 31 mei 2010 08:10

Inbrengen bij beroepsonkosten... Zie me het al vragen in een restaurant met een toiletmadam.... :shock:
het gaat om het recht niet om het waarom
en moet die tarief van het wc-bezoek niet mee op de menukaart/prijslijst en moeten ze dit niet opgeven als bedrijfsactiviteit want sch....ten zal allicht niet vallen onder snacks of maaltijden verkopen

JPV

#7 , 31 mei 2010 22:35

het gaat om het recht niet om het waarom
en moet die tarief van het wc-bezoek niet mee op de menukaart/prijslijst en moeten ze dit niet opgeven als bedrijfsactiviteit want sch....ten zal allicht niet vallen onder snacks of maaltijden verkopen
in sommige restaurants eerder onder "inkoop" van materiaal ;)

Vandebos

#8 , 01 jun 2010 00:42

Wat zou het btw percentage zijn?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jun 2010 19:05

Wordt het toilet uitgebuit door de firma zelf of in concessie gegeven aan derden.
Is die derde een firma of een bejaarde die bijklust.
Wat met de verwerking van achtergelaten afvalstoffen ?
Is dat een dienst en hoe moet die omschreven worden op de factuur?

WP002

#10 , 03 jun 2010 17:14

Nog een goeie is betalen met een briefje van 500 euro en 499,70 euro wisselgeld vragen...

JPV

#11 , 03 jun 2010 21:22

Nog een goeie is betalen met een briefje van 500 euro en 499,70 euro wisselgeld vragen...
Je kan niet eisen dat men je daarop kan teruggeven, afaik.

xena

#12 , 04 jun 2010 05:13

Je kan niet eisen
aja en wat verbied dit dan ?
het is niet dat het geen recht is dat het verboden is om het te eisen
en als het niet zichtbaar uithangt dat men niet weergeeft op een 500 eurobiljet dan is dit een betaalmiddel als een ander

JPV

#13 , 04 jun 2010 07:13

Je kan niet eisen
aja en wat verbied dit dan ?
het is niet dat het geen recht is dat het verboden is om het te eisen
en als het niet zichtbaar uithangt dat men niet weergeeft op een 500 eurobiljet dan is dit een betaalmiddel als een ander
muggenzifter. Ik denk dat iedereen wel doorhad dat ik daarmee bedoel: het is geen recht om het te eisen...

Ik stel voor dat je het eens probeert en de toiletmadam voor de rechtbank daagt.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=E02KEKHB" onclick="window.open(this.href);return false;

"Blijft de vraag of een handelaar een wettig betaalmiddel kan weigeren? ‘In principe niet,' zegt Michiel Verhamme, adviseur bij Unizo. ‘Maar de federale overheidsdienst Economie heeft enkele jaren geleden richtlijnen uitgevaardigd die aanvaardbare uitzonderingen toestaan. Zo bepaalt de regel van evenredigheid dat een winkelier grote coupures mag weigeren voor te lage aankoopbedragen. Een pakje sigaretten betalen met 500euro? Dat mag de winkelier weigeren.'"

WP002

#14 , 05 jun 2010 23:37

Je kan niet eisen dat men je daarop kan teruggeven, afaik.
Je kan evenmin eisen in het bezit te zijn van gepast kleingeld.
Feitelijk de kern van de discussie: net als parkeerretributies is dit weer eens een middeltje om de klanten tot hun laatste frank uit de zakken te kloppen zonder dat daar iets tegenover staat, want de meeste WC's waar er moet betaald worden zijn slecht onderhouden, ha ja, die bejaarde is te oud om dat te doen én te druk bezig met incasseren (my point in case: de toiletten van de Kinepolis Antwerpen).

JohnD

#15 , 06 jun 2010 20:01

Moet toegeven dat het mij idd. al opgevallen is dat de toiletten (laatst nog Pizza Hut) niet onderhouden zijn en je er toch voor moet betalen. Kan in feite niet.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Archief”