2 dure problemen...

Jochim
Topic Starter

Re: 2 dure problemen...

#16 , 31 mei 2010 23:54

Woensdag gaan we eindelijk naar de huurdersbond. Ik ben benieuwd wat ze daar allemaal gaan zeggen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jochim
Topic Starter

#17 , 02 jun 2010 20:52

Vandaag naar de huurdersbond geweest.

puntje 1: we kunnen aangetekend schrijven om vermindering van de kosten van het onderhoud te vragen. Ik heb als bewijs 2 facturen van de vorige jaren liggen. Meer kunnen we jammergenoeg niet doen

puntje 2: we moeten aangetekend schrijven naar onze huisbaas waar we nu van huren dat hij zo snel mogelijk alle reparaties moet uitvoeren en dat wij het epc certificaat moeten krijgen. Indien dit niet gebeurd of als we geen reactie terug krijgen moeten we wat minder huur betalen in de hoop dat ze ons zelf gaan contacteren of een controle van de woning laten uitvoeren en dan hebben ze enkele maanden de tijd om alles in orde te brengen.

wat ik vandaag ook heb gekregen is een blaadje om vermindering van onroerende voorheffing aan te vragen. Zo zouden we 1x per jaar tot 300 euro minder huur moeten betalen. Hoe komt het eigenlijk dat wij daar eerder niet van op de hoogte werden gebracht? Moesten we niet geweest zijn naar de huurdersbond zouden we dat nooit te weten zijn gekomen.

Groetjes
Kim

roharro

#18 , 02 jun 2010 21:03

Hoe komt het eigenlijk dat wij daar eerder niet van op de hoogte werden gebracht? Moesten we niet geweest zijn naar de huurdersbond zouden we dat nooit te weten zijn gekomen.

Ja het is inderdaad de huurder die het initiatief moet nemen en zelf een aanvraag indienen.
Waarom? Omdat de fiscus NOOIT uit zichzelf komt vertellen welke belastingsverminderingen men kan genieten en het bij voorkeur zo ingewikkeld mogelijk maakt.

Lees meer hier: http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?id=134" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos

#19 , 02 jun 2010 21:16

Hoe komt het eigenlijk dat wij daar eerder niet van op de hoogte werden gebracht? Moesten we niet geweest zijn naar de huurdersbond zouden we dat nooit te weten zijn gekomen.

Ja het is inderdaad de huurder die het initiatief moet nemen en zelf een aanvraag indienen.
Waarom? Omdat de fiscus NOOIT uit zichzelf komt vertellen welke belastingsverminderingen men kan genieten en het bij voorkeur zo ingewikkeld mogelijk maakt.

Lees meer hier: http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?id=134" onclick="window.open(this.href);return false;

Oppassen je raakt hier ook aan het randje van de privacy en bovendien is het moeilijk om te verrekenen. De vermindering gebeurd op het KI dat de eigenaar voor het pand dient te betalen doch is ten bate van de huurder.
Het zou veel eenvoudiger zijn mocht de huurder bij het aanvragen van deze korting gewoon de som gestort krijgen terwijl de eigenaar het gewone bedrag blijft betalen.

Jochim
Topic Starter

#20 , 04 jun 2010 14:56

hier ben ik terug... ik lees net dan een huurcontract verplicht geregistreerd moet worden. Dat is hier dus ook niet het geval... daarnet roken we ook een gasgeur in het kamertje waar onze gasketel staat. pff wat moeten we gaan doen é... we wilden gewoon een tuin, geen hele reeks problemen

Vandebos

#21 , 04 jun 2010 15:07

Huurcontract dient verplicht geregistreerd te worden binnen de 2 maanden na ondertekening ervan.

Wat betreft de gasinstallatie: eigenaar bellen en onmiddellijk melden, als je zijn email adres of faxnnr hebt, eveneens via deze weg melden.

Onmiddellijk als in NU! Met gas kan je nooit voorzichtig genoeg zijn.

Jochim
Topic Starter

#22 , 04 jun 2010 15:09

Ze neemt niet op, ze is maar bereikbaar na 19u pff

Vandebos

#23 , 04 jun 2010 16:01

Vanaf 19u bellen en vragen zo spoedig mogelijk een reparateur de installatie te laten nakijken. Bij gebrek aan respons of gelammeer kort en krachtig meedelen dat u zelf een reparateur zal laten langskomen en de kosten van de huur zal afhouden. Dat u dit gesprek en haar weigering om een reparateur te engageren nog aangetekend zal bevestigen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#24 , 06 jun 2010 14:42

de herstelling of de vervanging van een kapotte brander van de CV en een afgekeurd hoofdbord van de elektrische installatie zijn altijd ten laste van de verhuurder.
Werd er bij aanvang van de huur een plaatsbeschrijving opgemaakt? en zoja, zijn de door u vermelde gebreken daarin opgenomen? De plaatsbeschrijving is ook een wettelijk verplichting.

Jochim
Topic Starter

#25 , 07 jun 2010 15:44

Ze heeft enkele foto's genomen maar wij hebben niets moeten tekenen... we hebben zelfs een extra 500 euro borg moeten betalen voor de muurschilderingen in de gang... ik begin altijd maar meer en meer spijt te krijgen dat we hier wonen. Ik vraag me af of er eigenlijk wel iets in orde is aan dit huis

kunnen we eigenlijk ergens controleren of het huis geregistreerd is?

float

#26 , 07 jun 2010 17:32

de huurovereenkomst?

Jochim
Topic Starter

#27 , 08 jun 2010 00:14

er staat nergens een stempel op, ook op de site van de overheid op minfin staat er niets van een huurovereenkomst

Terug naar “Huren”