Eigendom voor huwelijk

Osmodarium
Topic Starter

Eigendom voor huwelijk

#1 , 10 jun 2010 16:37

Beste forumleden,
Situatie:
Op 24/4/2008 heb ik als ongehuwde een bouwgrond gekocht.
Op 25/6/2008 ben ik gehuwd volgens het wettelijk stelsel, dus geen huwelijkscontract.
Vanaf 1/7/2008 tot 1/1/2010 hebben we een huis gezet op deze bouwgrond. Alle rekeningen (voor ongeveer 300.000 euro) zijn door mij betaald met geld dat ik al voor het huwelijk bezat.
Wij hebben geen kinderen. Ik heb 1 zus, en mijn moeder leeft nog.

Vraag:
Als ik vandaag sterf, naar wie gaat het huis, en hoeveel successierechten moeten er door wie betaald worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 jun 2010 18:26

Er is geen twijfel , het huis is van U.
Als Uzelf nu zou overlijden , bekomt uw echtgenoot/ote het vruchtgebruik , levenslang , zonder successierechten te betalen.
De blote eigendom gaat evenwel naar uw familie : 1/4 is voor uw moeder , 3/4 is voor uw zus. De waarde van de blote eigendom wordt uitgedrukt in % van de totale waarde , afhankelijk van de leeftijd van de vruchtgebruiker.
Moeder en zus betalen wel successierechten : berekend voor ieder afzonderlijk.
Tarief voor de schijf tot 50.000 € = 3 %
Schijf van 50. tot 250.000 € = 9 %
Daarboven is het 27 %.

Indien U kinderen zou krijgen , gaat de blote eigendom evenwel naar uw kind(eren) , die een gelijk deel krijgen. Uw moeder en zus ontvangen dan niets. Het VG is 'heilig' voor de wet.
U kan evenwel een aantal handelingen doen om uw partner te bevoordeligen :
1. inbreng van het huis in de huwelijksgemeenschap , waardoor die voor 50 % mede-eigenaar wordt. U kan tevens bepalen wat er gedaan dient te worden bij een eventuele echtscheiding.
2. Via testament kan U alles of een deel aan uw partner overmaken . U kan uw moeder en zus onterven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Osmodarium
Topic Starter

#3 , 10 jun 2010 21:45

Wanton,

hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en de snelle reactie.

Reclame

Osmodarium
Topic Starter

#4 , 11 jun 2010 12:27

Dus als ik via testament de woning aan mijn vrouw overmaak, betaalt zij hierop geen successierechten. Op roerende waarden en het huis in Frankrijk dat we nu aan het bouwen zijn, betaalt mijn vrouw wel successierechten.
Is dit juist?
Alvast bedankt.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 jun 2010 12:33

Dus als ik via testament de woning aan mijn vrouw overmaak, betaalt zij hierop geen successierechten. Op roerende waarden en het huis in Frankrijk dat we nu aan het bouwen zijn, betaalt mijn vrouw wel successierechten.
Is dit juist?
Alvast bedankt.

Op (het deel van) de gezinswoning die uw vrouw erft van u moet ze inderdaad geen erfenisrechten betalen.
Op al de rest wel. Ook als het buitenlandse onroerende of roerende goederen of -beleggingen zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#6 , 11 jun 2010 19:36

Bij het overlijden van een Belgische ingezetene komt zijn wereldwijd vermogen in de nalatenschap, volgens onze erfrechtwetgeving. De tijd is zo ongeveer voorbij dat men goederen , geld & onroerend goed , in het buitenland kon verzwijgen. Er zijn met ongeveer alle West-Europese landen laterale akkoorden dat de fiscus wordt geïnformeerd. 't Is maar dat U het weet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”