veroordeling vrederechter

od2006juniors
Topic Starter

veroordeling vrederechter

#1 , 08 jun 2010 08:53

In 2007 werd mijn wagen weggesleept. Ik stond blijkbaar geparkeerd op een parkeerplaats (langs de openbare weg) waar zo'n tijdelijke parkeerverbod-borden waren geplaatst, bv als er een verhuis is en er moet een verhuiswagen kunnen staan ofzo. Toen ik mijn wagen daar parkeerde, heb ik geen zulke borden gezien. Volgens mij stonden die er (nog) niet ... .

Ik kreeg later een factuur van de takeldiensten (van Stad Gent) , maar betaalde ze dus niet omdat ik vond dat ik onterecht was getakeld. Aanmaning gehad, opnieuw niet betaald.

In april van dit jaar (2010) vind ik een dagvaarding in de brievenbus, dat ik voor het vredegerecht moet komen. Ik heb deze dagvaarding niet afgetekend ; ze zat gewoon bij mij in de bus. Ik heb ook geen aangetekend schrijven ontvangen (al beweert de gerechtsdeurwaarder nu via mail dat hij die wel heeft verstuurd) . Ik ben niet gegaan naar 't vredegerecht, maar dus wel veroordeeld, op 26 april.

Rond 15 mei kreeg ik papieren dat ik moet betalen, 500 EUR ofzo : 250 EUR takelkosten plus nog eens zoveel gerechtskosten en zo. Ik mailde de gerechtsdeurwaarder dat ik niet akkoord was om te betalen, omdat a) ik niet akkoord ben met het wegtakelen op zich, dat was volgens mij ten onrechte want ik zag geen borden staan. b) omdat ik werd veroordeeld zonder er persoonlijk van op de hoogte te zijn gesteld. De deurwaarder zegt nu dat ik langs moet gaan, verzet aantekenen en daarvoor 'provisiekosten' betalen ... of een advocaat moet inschakelen (wat mij natuurlijk ook geld zal kosten) .

- Bij een veroordeling voor de vrederechter, welke kansen tot beroep heb ik ? Kan ik niet-akkoord gaan met dat vonnis ? Kost mij dat geld ?
- Klopt het dat ik moet betalen voor een vonnis dat volgens mij onterecht is ??
- Kan men mij zomaar veroordelen zonder dat ik enig document heb afgetekend, waarop staat dat ik voor de vrederechter moet komen ?
- Indien ik gewoon niet betaal, welk risico loop ik dan (in de praktijk) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2010 09:31

Blijkbaar werd u bij verstek veroordeeld. Gelet op het bedrag is beroep niet mogelijk. Het enige wat u kan doen is verzet aantekenen. Dit moet via deurwaardersexploot en die kosten moet u voorschieten. Als u later de procedure wint moet de tegenpartij de kosten terugbetalen.

De termijn is één maand vanaf de betekening van het vonnis. Dit is het ogenblik dat de deurwaarder zich met het vonnis bij u aan de deur aanbiedt om u dit af te geven of in uw brievenbus achter te laten.

Als u niet betaalt zal de deurwaarder terugkomen om u goederen in beslag te nemen en te verkopen, of loonbeslag leggen enz ... met nog veel meer kosten tot gevolg.

od2006juniors
Topic Starter

#3 , 08 jun 2010 16:47

Het enige wat u kan doen is verzet aantekenen. Dit moet via deurwaardersexploot en die kosten moet u voorschieten.
enig idee hoe hoog die kosten ongeveer zijn, die ik moet voorschieten ?

Reclame

mava105

#4 , 09 jun 2010 12:55

Ook niet slim van u om op geen enkele oproep of brief te antwoorden. Dat moet je steeds doen in geval van deurwaarder of rechtbank. Kan veel geld besparen.
Ik vrees dat je nu wel veel meer zal moetn betalen.
Het is niet omdat JIJ de borden niet gezien hebt, dat ze er niet stonden.

Franciscus

#5 , 12 jun 2010 12:02

Als de borden worden geplaatst worden ook de nplt genoteerd van de wagens die daar staan.
De nplt van uw wagen stond niet op de lijst dus wordt u weggetakeld op uw kosten + normaal ook een boete
De nplt staat wel op de lijst dan wordt u ook weggetakeld maar zijn de kosten voor de plaatser
(in grote lijnen).
Niet reageren is idd niet slim gezien u nu geen enkel verweermiddel meer hebt.
Als u het aangetekend schrijven of het exploot niet gaat ophalen wordt het verondersteld gekend te zijn - als u het had opgehaal had u kunnen reageren u doet uzelf zo veel tekort.
Hou er rekening mee dat er (verwijl)intresten kunnen aangerekend worden van vb het ogenblik dat de brief is verzonden

marmat

#6 , 12 jun 2010 14:05

de kosten van een dagvaarding in verzet kunnen geraamd worden op 150 - 175 euro.
Om bijkomende kosten te besparen kun je zelf naar de zitting gaan (wel gaan dus deze keer :) ), zodat je geen advocaat dient in te schakelen (en dus geen bijkomende kosten van advocaat hebt).

Stel jezelf echter eerst de vraag of het niet mogelijk zou zijn dat je ongelijk hebt. Het aantekenen van verzet is immers geen garantie dat je nu wel gelijk zult krijgen. Je zult effectief moeten bewijzen dat de borden er eventueel niet stonden, wat mij praktisch onmogelijk lijkt ...

scorpioen

#7 , 12 jun 2010 14:55

Houd ook rekening met het feit dat normaal gesproken bij verstek aan de tegenpartij het minimumbedrag van de rechtsplegingsvergoeding werd toegekend. Als je verzet aantekent en de tegenpartij heeft een advocaat wordt dit normaal gesproken het basisbedrag. 125 euro wordt 200 euro.

Terug naar “Archief”