vraag ivm opzegperiode

Gunter R.
Topic Starter

vraag ivm opzegperiode

#1 , 13 jun 2010 13:39

Ik zit met de volgende vraag.
Wij hebben een app gehuurd vanaf 1 sept 2007.
Opzeg is klassiek 3 mnd en indien je vertrekt tijdens 1e jaar moet je 3 mnd vergoeding, tijdens 2e jaar 2 mnd vergoeding en tijdens 3e jaar 1 mnd vergoeding.
Nu hebben we een betaalbaar huis gevonden met koer, tuin, garage, 3 slaapkamers, .... en betrekken dit nu komende 1e september.
Opzeg van ons huidig app is ingegaan 1e juni dus netjes 3 mnd opzeg.
We hebben hier dan exact dag op dag 3 jaar gewoond en ik ging er vanuit dat we dan netjes konden afsluiten omdat die 3 jaar voorbij waren op de dag dat we vertrokken.
Maar nu is me gezegd dat we alsnog 1 mnd vergoeding zouden moeten geven omdat onze opzeg zelf nog binnen de eerste 3 jaar is gevallen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 jun 2010 14:00

U contract loopt nog de gehele 31ste augustus. Het is pas op klokslag 00.00 01/09/2010dat er geen bindend huurcontract meer is.

De termijn wordt berekend op basis van de datum waarop het contract eindigt, niet de datum waarop de opzeg wordt betekend.

art 3 §5 huurwetgeving
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

U bent aldus geen maand wederverhuring schuldig.

Gunter R.
Topic Starter

#3 , 13 jun 2010 14:31

Danku, dan hadden we het toch bij het rechte eind.

Ik heb eigenlijk nog enkele bijkomende vraagjes.
In m'n opzeggingsbrief heb ik het volgende gevraagd
"Om misverstanden te vermijden had ik van u graag bevestiging van ontvangst gekregen van dit schrijven alsook wat uw wensen zijn in verband met het ophangen van een huurbrief en het bezichtigen van het appartement."

Behalve de aftekening van het aangetekend schrijven heb ik niets in handen.
De huisbaas laat niet van zich horen, ik weet niets.
-Is er een wettelijke bepaling hoelang een huisbaas hiermee moet/mag wachten?
-Moet ik nu zelf opnieuw contact nemen met de huisbaas of wacht ik best af?
-Wat zijn de bepalingen ivm bezichtigen van het appartement dat ik nu huur? Ik weet dat ik natuurlijk potentieele huurders de kans moet geven om te komen kijken, maar mag dit allemaal zomaar wanneer de huisbaas beslist van "vanavond of morgenavond komt die kijken en deze namiddag kom ik met die langs en overmorgen op de middag kom ik met die familie en .... " ?

Reclame

Vandebos

#4 , 13 jun 2010 16:24

U heeft aan de fiche voldoende. Met het nummer erop kan u de perfect via de website van de post bewijzen wanneer het werd afgehaald. Mocht het schrijven terugkomen, onder geen beding openen doch gewoon zo bewaren.

Voor bezoekuren leest u best eens uw huurcontract na. Meestal zijn daarin de bezoekuren opgenomen.

Terug naar “Huren”