De kinderen in vertrouwde huis laten wonen

beric
Topic Starter

De kinderen in vertrouwde huis laten wonen

#1 , 15 jun 2010 10:16

Hallo

na 22jaar huwelijk willen we gaan scheiden liefst met een eot
nu heb vraag mbt woning kan er overeen gekomen worden dat de kinderen 20 j en 17 j samen met de moeder in het huis kunnen blijven wonen tot de kinderen zelfstandig gaan wonen
om dan als nog een regeling rond de woning te verkrijgen ? wat met belasting voordeel ?
moet prijs woning nu vastgelegd of in latere fase ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 15 jun 2010 11:26

De woning kan gerust in onverdeeldheid (bvb: 50-50) blijven na de eot.

Indien 1 van beide uit onverdeeldheid wilt treden kan deze dat aanvragen...

Elk blijft zijn belastingsvoordeel dan houden, daar je op je belastingsbrief het percentage invult.
Je dient dan wel overeen te komen voor de belastingen/nutsvoorzieningen...

in theorie is dit allemaal perfect mogelijk,
de praktijk leert echter dat het overeenkomen om alles te blijven regelen soms moeilijker gaat.
(hangt natuurlijk van situatie tot situatie af...)

lucgescheiden

#3 , 22 jun 2010 16:39

Naar ik kon verstaan is zowat alles vastlegbaar in een overéénkomst.
Zeker als het in het belang van de kinderen is.

Echter wat als één van de ex-partners plots toch niet voor een EOT wil gaan?
Ik denk dan aan de mogelijke gevolgen: gezinsverlating, alimentatie, preferentiële toewijzing woning, voordeel kindergeld <-> woonvergoeding.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

ClementP

#4 , 23 jun 2010 16:37

Zit in een gelijkaardige situatie... Denk eraan na de termijn van 5 jaar uit onverdeeldheid te treden. Is er een bepaalde procedure te volgen?

lucgescheiden

#5 , 23 jun 2010 17:26

Lijkt me dat je best samen naar een herkend bemiddelaar stapt en daar dan gezamelijk een akkoord opstelt.
Ik zou zeker niet handelen alvorens dit akkoord werd betekend door beide partijen.

ClementP

#6 , 27 jun 2010 22:47

Bedankt lucgescheiden. Termijn vn 5 jaar staat in onze echtscheidingsdocumenten. Had eigenlijk vragen bij eventuele periode van "vooropzeg". Moet je dit x maanden voor het verstrijken van de eerste termijn van 5 jaar meedelen aan je ex en op welke manier (mondeling, aangetekend, ...)? Quid als ze niet akkoord gaat....

lucgescheiden

#7 , 05 jul 2010 15:23

Ik heb begrepen dat er geen wettelijke verplichting bestaat om in onverdeeldheid te blijven.

Als je nu een overéénkomst maakte dat de eigendom voor een termijn van vijf jaar in onverdeeldheid blijft,
dan heb je dus nog een zee van tijd om samen te overleggen over: wat nadien.
Het leven kan er voor jullie alle twee volledig anders uitzien over vijf jaren, maar
als je ex eerst akkoord gaat over een onverdeeldheid, lijkt het onredelijk om over vijf jaren niet te willen onderhandelen over
het uit onverdeeldheid gaan na de verstreken periode.

De te voeren onderhandelingen zullen dezelfde zijn als vandaag de dag, waarom ze dan nu niet dadelijk voeren en eveneens laten opnemen in jullie EOT?
Vermoedelijk bespaar je jullie beiden een vijf jaar durende ongerustheid en onzekerheid, iets dat toch ook zal doorwegen in de tijd....?

Terug naar “Echtscheiding”