Aantekenen verzet

<--->
Topic Starter

Aantekenen verzet

#1 , 17 jun 2010 21:53

Hallo iedereen,

Ik ben niet zeker of ik dit in het juiste subforum heb gepost.

Ik zit met een probleem. Ik ben veroordeeld bij verstek en zou graag zo snel mogelijk verzet aantekenen. Om een lang verhaal kort te houden, het was mijn bedoeling niet om niet aanwezig te zijn op de rechtzaak. Ik zou graag weten wat ik precies moet doen om verzet aan te tekenen. Ik zou dat liefst zo snel mogelijk doen, ik zal waarschijnlijk niet veel tijd hebben daarvoor. Moet ik bijvoorbeeld ergens op het gerecht iets gaan tekenen of kan ik via schriftelijke weg verzet aantekenen? Ik heb geen advocaat en zou dit liever zelf doen.

Twee vragen waarop ik graag een antwoord zou krijgen:

1) Hoeveel tijd heb ik om verzet aan te tekenen?
2) Hoe moet ik precies geldig verzet aantekenen?

:?:

Help a.u.b.

:shock:

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 18 jun 2010 07:00

Je moet een akte van verzet laten opmaken en laten betekenen door de deurwaarder aan de tegenpartij ofwel overeenkomen met de tegenpartij om vrijwillig te verschijnen.
Als de betekening van het verstek vonnis is reeds gebeurd heb je 1 maand. Als er niets is gebeurd moet de tegenpartij binnen het jaar iets ondernemen, anders vervalt het verstekvonnis.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2010 10:56

Is dit een strafvonnis of burgerlijk vonnis?

Reclame

<--->
Topic Starter

#4 , 18 jun 2010 11:49

@float: Betekent dit dus dat ik gewoon naar de deurwaarder moet stappen en vragen om een akte van verzet te laten opmaken? :?:

@scorpioen: Ik was veroordeeld tot 3 jaar voorwaardelijk maar omdat ik me niet aan mijn voorwaarden heb gehouden, werd mijn dossier teruggestuurd naar de rechtbank. Op 24 december 2009 ben ik voor gekomen. Er werd me toen verteld dat mijn zaak op 18 maart zou plaatsvinden (waarom moest ik dan de 24e gaan????). De week voor 18 maart zat ik me af te vragen wanneer ik nu eindelijk bericht zou krijgen. Ik begon te denken dat mijn zaak waarschijnlijk uitgesteld was of zo, aangezien ik nog geen bericht had ontvangen en dus ook niet wist hoe laat ik daar moest zijn. Gisteren kreeg ik dan plots het bericht in de bus dat ik op 18 maart veroordeeld was bij verstek.

De rechtbank, recht doende bij verstek,

herroept het probatieuitstel, ...

float

#5 , 18 jun 2010 12:22

Ah, 't is een strafvonnis :-)

Dan heb je maar 15 dagen sinds het bericht van gisteren!
Ik heb geen idee hoe je dat moet doen :-)

scorpioen

#6 , 18 jun 2010 14:43

De termijn is inderdaad 15 dagen vanaf de betekening van het vonnis. Die is blijkbaar gisteren gebeurd. Dit moet gebeuren bij deurwaardersexploot. Ga met de akte van betekening zo spoedig mogelijk naar een gerechtsdeurwaarder of een advocaat.

Franciscus

#7 , 18 jun 2010 19:28

U kan ook naar de politie gaan en vragen of je nog gesignaleerd staat.

marmat

#8 , 18 jun 2010 22:32

Indien het een strafvonnis betreft hoef je zelf niet naar een advocaat te stappen om verzet aan te tekenen. Je kunt rechtstreeks naar een gerechtsdeurwaarder (naar eigen keuze) stappen om verzet aan te tekenen. Immers bij verzet in strafzaken hoeft in de dagvaarding verzet geen motivatie te worden opgenomen waarom je verzet aantekent, enkel dat je verzet aantekent tegen het vonnis om dat je bv. omwille van reden buiten je wil niet aanwezig kon zijn op de zitting. De kostprijs van een verzet in strafzaken is beperkt (+/- 35 euro voor de dagvaarding).
Uiteraard moet je wel in overweging nemen of het misschien niet beter is je te laten verdedigen door een advocaat bij je procedure in verzet.
Hou vooral de termijn in de gaten : 15 dagen nadat je kennis hebt gekregen van het vonnis.

<--->
Topic Starter

#9 , 19 jun 2010 10:54

OK, bedankt voor de hulp iedereen. Maandag naar de deurwaarder.

<--->
Topic Starter

#10 , 21 jun 2010 11:06

Vandaag bel ik dus naar dichtstbijzijnde deurwaarder, er wordt me aan telefoon verteld dat zij geen aktes van verzet opmaken zonder advocaat. Kan dat zomaar? Is hij in principe niet verplicht om dergelijke akte op te maken als ik daarom vraag?

Heb al een andere gevonden ondertussen.

Terug naar “Andere”