huurcontract opzeggen ten gevolge van verandering werk

LukasSen
Topic Starter

huurcontract opzeggen ten gevolge van verandering werk

#1 , 18 jun 2010 13:40

Hallo,

Ik (werkend) en mijn vriendin (student) huren een huis (korte duur). Mijn vriendin studeert 2 juli af en hoogstwaarschijnlijk zal haar toekomstige werkgever vragen om te verhuizen (wat wij geen probleem vinden) naar de dichtbije omgeving van de werkgever.

Ons contract begon op 01/05/2009 en eindigt op 30/04/2012. Wat als we er nu vroeger uit willen? 3 maand opzeg en 2 maand huur betalen zoals in het contract staat?

Een kennis heeft me namelijk gezegd dat er bij dergelijke omstandigheden (hij sprak van een mutatie) er maar een opzeg is van 1 maand en er geen vergoeding moet betaald worden.

Weet iemand iets af van dit laatste?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jun 2010 14:17

Bij een huurcontract van korte duur zijn de standaard opzegregels huurwetgeving niet van toepassing. Dit wil niet zeggen dat men met een contract met hoofdbewoning kan terugvallen op het gemene huurrecht. Als er in het huurcontract geen opzegclausule voorzien is kan het contract niet opgezegd worden, als er wel een opzegclausule is voorzien zal deze dienen nageleefd te worden.

Bij een eventueel geding kan er steeds getracht worden overmacht (werkgever) of onevenwicht (huurder of verhuurder wordt in opzegclausule zwaar benadeeld tov de andere partij) in te roepen. de kans op succes kan niet ingeschat worden met de huidige informatie beschikbaar. Wel dient u rekening te houden met het volgende: indien in een geding een huurcontract van bepaalde duur (hoofdbewoning) op verzoek van de huurder of door diens fout wordt verbroken vonnist de vrederechter meestal een opzeg van drie maanden en een wederverhuringsvergoeding overeenkomstig art 3§5 huurwetgeving)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2010 14:37

Als uw huurcontract de mogelijkheid voorziet voor de huurder om op te zeggen met een opzegtermijn van drie maanden en betaling van een vergoeding gelijk aan 2 maanden huur zou ik deze mogelijkheid aangrijpen. Dergelijke clausule wordt door een groot deel van de rechtspraak als geldig aanvaard. U zal er moeilijk beter van af komen.

U kan wel altijd met de eigenaar gaan praten en voorstellen dat u zelf een huurder zoekt. Misschien komt u er dan goedkoper van af.

Reclame

Terug naar “Huren”