is deze closule bindend ?

pukje
Topic Starter

is deze closule bindend ?

#1 , 17 jun 2010 19:25

In mijn huurcontract (privat huur 3 6 9) waar ik woon en op dat adres ingeschreven sta staat
onder borg "de huurder zal altijd de plaatsen voorzien met een uitrusting en goederen deswelke
vrij van alle schuld zijn en waarvan de waarde overeenstemt met 9 maanden huur".

mag zoiets ?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 jun 2010 20:37

Dat mag. De mogelijkheid om het als verhuurder te kunnen controleren is natuurlijk een ander verhaal...

Dergelijke clausule baseert zich op art 1752 BW
Art. 1752. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur.

pukje
Topic Starter

#3 , 17 jun 2010 20:48

bedankt voor de info ,heb zelf dit gevonden m.b.t borg in huurwet folder:

1. Beide regels zijn verplichtend, d.w.z. ze
zijn toepasselijk zelfs indien het contract
het tegenovergestelde voorziet.
2. Hetzelfde contract kan niet TEGELIJK een
waarborg onder de vorm van een geldsom
EN een andere waarborg voorzien. Men
moet een keuze maken.

dus borg met geld (heb 3 maanden borg op rekening staan) plus meubel borg mag
dus blijkbaar toch niet ?

Reclame

Vandebos

#4 , 17 jun 2010 21:15

Vandaar het tenzij in de huurwetgeving...

Dit is ook de eerste keer dat u meldt een waarborg betaald te hebben.

In dat geval kan u het beding als nietig beschouwen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2010 16:30

Ik dacht dat de huurwaarborg maar 2 maanden huur meer mocht zijn, tenzij hij gevestigd werd via een banklening of iets dergelijks.

pukje
Topic Starter

#6 , 18 jun 2010 17:14

Ik dacht dat de huurwaarborg maar 2 maanden huur meer mocht zijn, tenzij hij gevestigd werd via een banklening of iets dergelijks.
het is een huurcontract wat zijn oorsprong vind voor 2007

Vandebos

#7 , 18 jun 2010 17:44

1. Enkel voor verhuur hoofdbewoning zijn er regels vastgelegd. Gemene huur heeft nog steeds geen regels.

2. voor verhuur voor hoofdbewoning geldt art 10 huurwetgeving:
Art. 10. Waarborg. <W 2007-04-25/38, art. 103, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg.
dus 2 of drie maanden huurwaarborg, maar laten we nu eens gaan kijken naar art 1752 BW...
Art. 1752. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur.
Quantificeer voor mij eens "genoegzaam"?

Idem voor "voldoende zekerheid"?

Realiteit van het artikel: diegene die de letter van de wet volgt kan nog steeds via een aantal vehikels zelf bepalen wat als waarborg wordt gevraagd. Een van de ondertussen beter gekende methodes is de waarborgverzekeringbon van Korfina. (hetgeen trouwens een prachtige methode is voor beide partijen, die wat opbrengt ipv je geld gratis aan de bank te geven als je rekening houdt met inflatie en dergelijke.)

Waarom wordt er dan bijna nooit meer dan drie maanden gevraagd? Marktmechanismen en en lastige vrederechters die hier nogal ernstig fronsend tegenaan kijken en dat laten blijken in hun vonnissen...

pukje
Topic Starter

#8 , 19 jun 2010 15:26

kan je in een huurcontract ontbonden worden van de verplichting om te handelen als
goed huisvader ? ik vraag dit omdat in mijn contract staat
"hij zal het gehuurde als een goede familievader betrekken"

Vandebos

#9 , 19 jun 2010 15:40

Art. 1728 BW
Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
- Het is een wettelijke plicht. --> dwingend recht --> kan niet anders bedongen worden.

- Zelfs als de taak van goede huisvader niet opgenomen is, is de huurder nog verplicht deze uit te voeren naar beste vermogen en omstandigheden.

pukje
Topic Starter

#10 , 19 jun 2010 16:30

- Het is een wettelijke plicht. --> dwingend recht --> kan niet anders bedongen worden.

- Zelfs als de taak van goede huisvader niet opgenomen is, is de huurder nog verplicht deze uit te voeren naar beste vermogen en omstandigheden.
dwingend recht kan afgedwongen door inroeping relatieve nietigheid en de relatieve nietigheid
kan ALLEEN de beschermde partij(de huurder) inroepen.
Als de huurder geen nietigheid uitroept blijft de overeenkomst bestaan .
Of begrijp ik de nietigheid materie niet ?

Vandebos

#11 , 19 jun 2010 17:33

Wat wil je nu in feite bereiken?

In je contract staat dat je het pand als een goede huisvader dient te beheren, conform de wetgeving. Hetzelfde artikel maakt duidelijk dat het gaat om één van de hoofdverplichtingen van een huurder.

Als huurder zoeken naar een uitweg onder deze verplichting je door de wetgever zelf opgelegd? (niet door de verhuurder.)

pukje
Topic Starter

#12 , 19 jun 2010 17:48

Wat wil je nu in feite bereiken?

In je contract staat dat je het pand als een goede huisvader dient te beheren, conform de wetgeving. Hetzelfde artikel maakt duidelijk dat het gaat om één van de hoofdverplichtingen van een huurder.

Als huurder zoeken naar een uitweg onder deze verplichting je door de wetgever zelf opgelegd? (niet door de verhuurder.)
sorry ik wil niemand tegen de haren instrijken ,ik vroeg mij gewoon af ,in het huurcontract staat
dat ik me als goed familievader i.p.v. huisvader moet gedragen dus een voordeel voor de huurder .
Voordelen voor de huurder zijn toegestaan en zijn daardoor niet vatbaar voor nietigheid.

Ik wil geen misbruik maken van die misser in het contract maar vraag mij gewoon af of
mijn standpunt juridisch houdbaar is.

persoonlijk denk ik dat de rechter goed huisvaderschap bljft aanvaarden maar volgens de letter
van de wet ben ik daarvan ontbonden ?

gewoon een discussie "hoe denken jullie erover"

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jun 2010 18:19

Vermoedelijk is de betekenis van huisvader een vader die thuis blijft :D
zoals een huismoeder
Een familievader is vermoedelijk de vertaling vanuit het Latijn?
Met mijn beperkte juridische kennis denk ik niet dat je een punt zal maken bij de rechter

pukje
Topic Starter

#14 , 19 jun 2010 18:42

goed huisvader is gedragen/handelen als een normaal persoon dus zoals
de meeste anderen in de omgeving .
Je mag niet afwijken van wat gebruikelijk/normaal is.
Dit geld positief en negatief b.v. als de meeste mensen 1 keer per week gas afdoet mag jij
niet om de 2 weken maar ook niet om de 2 dagen. :lol:

Goed familievader is iemand die goed voor de familie zorgt .

Vandebos

#15 , 19 jun 2010 19:10

Denk eerder dat de vrederechter in zichzelf zal denken "hhmmm, weer iemand die me de wet denkt te kunnen moeten uitleggen..."

Anders gezegd jij hebt een contract getekend waarbij je aan de ene kant nog steeds het pand als een goede huisvader dient te beheren aangezien dit bij wet verplicht is en aan de andere kant geef je de verhuurder bij gebrek aan goed maatschappelijk gedrag een reden om je contract op te zeggen... :twisted:

Geen feestjes meer, niet meer te laat thuiskomen, één pintje bier 's avonds, braafjes naar de mis gaan, oude dametjes helpen boodschappen doen en de straat oversteken, ..., ..., ... :twisted:
goed huisvader is gedragen/handelen als een normaal persoon dus zoals, de meeste anderen in de omgeving .
euhhh ik verhuur een pand in de buurt van Leuven Centraal (50m ervandaan, studentenkoten) ik verwacht toch wat beter van mijn studenten dan zoals de meeste anderen in de omgeving... (alhoewel bij sommigen..)

Terug naar “Huren”