schade bij de carwash

TUURKE
Topic Starter

schade bij de carwash

#1 , 18 jun 2010 12:25

gisteren ben ik met de wagen door zo'n carwash tunnel gegaan,
bij het buitenrijden merkte ik dat mn achterruitewisser helemaal verkeerd gebogen stond , heb dit gemeld aan de persoon die daar toen aanwezig was (was niet de uitbater zelf) hem zelf de schade laten zien, en het was zo van; mwah, het motortje marcheert nog, dus het zal ni erg zijn zeker..ik zei dat ik naar mn garage ging en hem op de hoogt ging houden, wat dus vanddag gebeurde
ben dan deze naar mn garage geweest, kosten 405€!
motortje werkt, maar is kapot getrokken (iets met nulpunt) en kan niet meer gemaakt worden, moet volledig worden vervangen.
ik dus met het bestek naar de uitbater, mn verhaal gedaan, gezegt dat de persoon die toen aanwezig was er op de hoogte van gesteld was,
toen zn moeder er direct bij zei van, jamaar we zijn daar niet verantwoordelijk voor beschadigingen, dat staat zo op het plakaat aan de carwash...dan maakte ik er haar attent op dat dit geen enkele jurische waarde heeft daar de uitbater nog steeds verantwoordelijk is voor het materiaal en zn werknemers ..
iedereen kan een plakaatje hangen om er zich 'vanaf' te maken,
graag uw mening daarover..
met dank,
tuurke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 18 jun 2010 14:31

gisteren ben ik met de wagen door zo'n carwash tunnel gegaan,
bij het buitenrijden merkte ik dat mn achterruitewisser helemaal verkeerd gebogen stond , heb dit gemeld aan de persoon die daar toen aanwezig was (was niet de uitbater zelf) hem zelf de schade laten zien, en het was zo van; mwah, het motortje marcheert nog, dus het zal ni erg zijn zeker..ik zei dat ik naar mn garage ging en hem op de hoogt ging houden, wat dus vanddag gebeurde
ben dan deze naar mn garage geweest, kosten 405€!
motortje werkt, maar is kapot getrokken (iets met nulpunt) en kan niet meer gemaakt worden, moet volledig worden vervangen.
ik dus met het bestek naar de uitbater, mn verhaal gedaan, gezegt dat de persoon die toen aanwezig was er op de hoogte van gesteld was,
toen zn moeder er direct bij zei van, jamaar we zijn daar niet verantwoordelijk voor beschadigingen, dat staat zo op het plakaat aan de carwash...dan maakte ik er haar attent op dat dit geen enkele jurische waarde heeft daar de uitbater nog steeds verantwoordelijk is voor het materiaal en zn werknemers ..
iedereen kan een plakaatje hangen om er zich 'vanaf' te maken,
graag uw mening daarover..
met dank,
tuurke
probleem zal zijn om te bewijzen dat het effectief daar gebeurd is. Sowieso, heb je nog het ticketje van de carwash?

TUURKE
Topic Starter

#3 , 18 jun 2010 22:47

ja ja ik heb het ticketje gehouden..
ik heb zoals ik al zei direct bij het uit rijden vd tunnel er de persoon op attend gemaakt over hetgeen er gebeurd was, maar ik kan toch moeilijk telkes ik een carwashtunnel inrij , mn achterruit filmen om m,n gelijk te bewijzen eh...mn verzekeraar is reeds op de hoogte.. heb er trouwens geen baat bij om erover te liegen of te bedriegen, zo ben ik niet...
gewoon ; de verantwoordelijke betaald....

Reclame

j.demoor

#4 , 20 jun 2010 09:36

‘Opdat men kan besluiten tot een stilzwijgende instemming van de medecontractant met de algemene bedingen...die op een bord zijn aangebracht wordt vereist dat zo een bord op een goed zichtbare plaats is aangebracht,dat de tekst van de bedingen duidelijk leesbaar is en dat het bord door zijn materiële vormgeving en/of door de wijze en plaats van ophanging ,voldoende de aandacht van het publiek trekt‘(Luik 11 maart 1981,Jur.Liège 1982,2,Noot DOUTREWE,M.;Vred. Luik 8 maart 1979,Jur. Liège 1980,Noot R.B.;Vred. Antwerpen 12 maart 1981,R.W. 1982-83,865,Noot.).

Zulk ‘plakaat aan de carwash‘ kan dus uw stilzwijgende instemming tot stand brengen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#5 , 20 jun 2010 11:23

‘Opdat men kan besluiten tot een stilzwijgende instemming van de medecontractant met de algemene bedingen...die op een bord zijn aangebracht wordt vereist dat zo een bord op een goed zichtbare plaats is aangebracht,dat de tekst van de bedingen duidelijk leesbaar is en dat het bord door zijn materiële vormgeving en/of door de wijze en plaats van ophanging ,voldoende de aandacht van het publiek trekt‘(Luik 11 maart 1981,Jur.Liège 1982,2,Noot DOUTREWE,M.;Vred. Luik 8 maart 1979,Jur. Liège 1980,Noot R.B.;Vred. Antwerpen 12 maart 1981,R.W. 1982-83,865,Noot.).

Zulk ‘plakaat aan de carwash‘ kan dus uw stilzwijgende instemming tot stand brengen.
zou mij sterk verwonderen dat een dergerlijk bord u een vrijgeleide geeft om schade toe te brengen hetgeen waarnaar je verwijst is reeds 30 jaar oud en volgens een recent krantenartikel mag een kermisuitbater dergelijke borden niet meer uithangen . verwijzen echter niet naar een wettelijke basis .

Vier gewonden nadat zitkuip van kermisattractie losschiet - Hbvl.be - 00:45
Het bordje "De uitbater is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen"is bij Jo en Sonja al jaren weg want dit mag je al jaren niet meer ophangen. ...
http://www.hbvl.be" onclick="window.open(this.href);return false; › binnenland - In cache - Vergelijkbaar

ook op de site van de chiro zegt de manager dat er een verzekering moet worden afgesloten omdat dergerlijke borden geen waarde heeft bij het organiseren van een fuif

float

#6 , 20 jun 2010 11:51

Ja de krant is een primaire rechtsbron ;))

Zo'n bord is een exoneratiebeding en die zijn rechtsgeldig.

Vandebos

#7 , 20 jun 2010 12:41

zulk een beding kan de uitbater van een zaak niet ontslaan van zijn verantwoordelijkheid bij nalatigheid, vandaar dat in een aantal gevallen dat beding effectief ongeldig is.

Neem nu de carwash: als blijkt dat de ruitenwisser werd beschadigd door een incorrect afgestelde of gemonteerde wasrol dan mag die uitbater nog 50 plakkaten hangen hebben, dan blijft hij aansprakelijk.

Als daarentegen zou blijken dat het hier gaat om een ongelukkige samenloop van omstandigheden die ervoor zorgden dat 2 of drie borstels door toeval een te grote kracht hebben uitgeoefend op die ruitewisser, dan is dit exonoratiebeding wel geldig.

Idem voor chirofuiven (waar het risico dat iets niet correct werd georganiseerd altijd bestaat) en voor de kermisattractie waar zeer duidelijk door getuigen en foto-materiaal nalatigheid van de foorkramer kon worden vastgesteld.

TUURKE
Topic Starter

#8 , 22 jun 2010 20:01

we zijn nu 5 dagen verder, nog steeds geen telefoontje vd uitbater..ja ik zal u op de hoogte houden...
wel...mn verzekering(rechtsbijstand) zal da wel in zijn plaats doen, het moet verdomme gedaan zijn met steeds vanonder je verantwoordelijkheden te lopen..; kunt ge het ni aan, begin dan geen zaak..punt uit..
en waarom moeilijk doen? normaal zijn die zaken toch verzekerd? ...

TUURKE
Topic Starter

#9 , 05 jul 2010 22:15

tis opgelost... hebben onderling overeengekomen..

Terug naar “Archief”