Telefoonopnames als bewijsmateriaal?

Romy
Topic Starter

Telefoonopnames als bewijsmateriaal?

#1 , 22 jun 2010 10:54

Beste

Voor een cliënt heb ik volgende vraag :

Zij wordt bedreigd zodat zij haar klacht zou intrekken.
Kunnen telefoonopnames gebruikt worden als bewijsmateriaal? Mevrouw is bang dat opnames digitaal zouden aangepast worden in haar nadeel (hiermee wordt zij oa bedreigd).

Alvast bedankt voor de info!
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 jun 2010 11:22

Onmiddellijk de politie waar de klacht werd gedeponeerd verwittigen en het dossier laten aanvullen met deze feiten. Zij kunnen oa. deze telefoontjes traceren en eventueel daar bijkomende informatie uit leren...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2010 18:45

ter aanvulling opgenomen telefoongesprekken zijn een wettig toegelaten bewijs.
Geen probleem

Reclame

xena

#4 , 25 jun 2010 05:58

opgenomen telefoongesprekken zijn een wettig toegelaten bewijs.
vertel hier eens wat meer over en vooral dat wettig vind ik intressant .

Vandebos

#5 , 25 jun 2010 10:13

Bij opnames telefoongesprekken is de toestemming van één van beide partijen voldoende om de opname ervan toe te laten.

xena

#6 , 25 jun 2010 12:06

Bij opnames telefoongesprekken is de toestemming van één van beide partijen voldoende om de opname ervan toe te laten.
de toestemming van één van beide partijen voldoende :?:

Vandebos

#7 , 25 jun 2010 13:00

Als jij al je telefoongesprekken zou opnemen (wat tegenwoordig perfect mogelijk is met de digitale toestellen op de markt) en je wenst een reeks van deze gesprekken te gebruiken in een geding kan de tegenpartij de toelaatbaarheid van deze gesprekken niet in vraag stellen omdat zij geen toestemming hebben gegeven om de gesprekken op te nemen. Zodra één van de partijen in een telefonische communicatie akkoord is om het gesprek op te nemen (normaliter deze die het opneemt...) vormt dit geen inbreuk op privacy.

Voor visuele opnames dienen alle partijen akkoord te zijn.

xena

#8 , 25 jun 2010 14:05

Als jij al je telefoongesprekken zou opnemen (wat tegenwoordig perfect mogelijk is met de digitale toestellen op de markt) en je wenst een reeks van deze gesprekken te gebruiken in een geding kan de tegenpartij de toelaatbaarheid van deze gesprekken niet in vraag stellen omdat zij geen toestemming hebben gegeven om de gesprekken op te nemen. Zodra één van de partijen in een telefonische communicatie akkoord is om het gesprek op te nemen (normaliter deze die het opneemt...) vormt dit geen inbreuk op privacy.

Voor visuele opnames dienen alle partijen akkoord te zijn.
zal allicht aan mij liggen maar ik geraak hier niet wijs uit

bij mijn weten zijn er slechts enkele uitzonderingen waarbij opgenomen gesprekken kunnen gebruikt worden zoals bvb dienst staatsveiligheid 100(1)(12) en inzake doorgeven van beursorders

is er geen (gentse) uitspraak waarbij de telefoongesprekopnemer een zware schadevergoeding moest betalen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jun 2010 18:47

Ik geef mezelf toestemming om mijn gesprek op te nemen - zaak uit de voeten.
Politie krijgt tegenwoordig dikwijls opgenomen gegevens - deze worden doorgespeeld andere dienst die gesprek veilig stelt.
Of bij analoge wordt het bandje met beslag gelegd en bij de bewijsmiddelen gevoegd.
Het is nog altijd de rechter die beslist of hij toelaat

Is strafbaar: Het afluisteren en opnemen van gesprekken waaraan men zelf niet deelneemt, is strafbaar, voor particulieren door artikel 314bis van het strafwetboek en voor ambtenaren of agenten door artikel 259bis van het strafwetboek.

Gesprekken waaraan men zelf wel deelneemt mag men dus opnemen en de opnames mogen achteraf door de deelnemer van het gesprek worden gebruikt. Dit maakt geen schending uit van de privacy en is evenmin strafbaar.

In principe mogen dergelijke opnames ook worden gebruikt in de bewijsvoering binnen een gerechtelijke procedure. De rechten van verdediging mogen niet worden geschonden. Dit betekent dat diegene tegen wie dat bewijsmiddel wordt aangewend, in staat moet zijn om bijvoorbeeld de authenticiteit of echtheid van de opname na te gaan en het gebruik ervan te betwisten.

Joeri_J

#10 , 29 jun 2010 14:21

dus software op je eigen telefoon installeren,
en bij "mogelijk moeilijke gesprekken" aanzetten dat deze opneemt
om deze geluidsopname later te gebruiken is perfect wettelijk?

handig te weten :) ik dacht dat je de tegenpartij daarvan op de hoogte moest brengen voor je dit mocht doen...
(zoals je ook vaak hoort bij call-centra's dat het gesprek opgenomen kan worden...)

Terug naar “Archief”