Een simpele zoektocht op zowel dit forum als via google zou je al diverse antwoorden hebben gegeven.Ik ben er altijd vanuit gegaan dat men 80% van het betalen van alimentatie voor het kind kan terugtrekken en dat de ontvanger dan 80% moet teruggeven aan de belastingen. Gisteren hoorde ik dat dit niet zo was. De betaler betaalt bijv 100 euro, ex-partner mag die 100 euro volledig houden en betalter trekt 80 euro terug. Welke versie klopt nu ?
Hartelijk bedankt ! Nu maar hopen dat ik het goed begrepen hebEen simpele zoektocht op zowel dit forum als via google zou je al diverse antwoorden hebben gegeven.Ik ben er altijd vanuit gegaan dat men 80% van het betalen van alimentatie voor het kind kan terugtrekken en dat de ontvanger dan 80% moet teruggeven aan de belastingen. Gisteren hoorde ik dat dit niet zo was. De betaler betaalt bijv 100 euro, ex-partner mag die 100 euro volledig houden en betalter trekt 80 euro terug. Welke versie klopt nu ?
Deze bijvoorbeeld is vrij goed verstaanbaar uitgelegd.
Lieve Bijtje ,
even verduidelijken : de betaler van onderhoudsgeld kan niet 80 % terugtrekken , maar wel : 80 % van de betaalde onderhoudsgelden kunnen afgetrokken worden van zijn belastbaar inkomen.
Dat resulteert soms in de recuperatie van zo'n 40 % van de betaalde gelden , indien de hoogste schijf van belastingen 50 % bedraagt. Maar dit kan ook slechts 45 of 40 % zijn.
Bij de ontvanger wordt 80 % bijgeteld bij het belastbaar inkomen. Die betaalt dan weer (inkomens)belasting volgens zijn /haar situatie. Er wordt rekening gehouden met de andere inkomsten. Daar moet tevens weer gezegd worden : de onderhoudsgelden worden belast aan de hoogste tarieven bij die persoon.
Men mag dus wel zeggen dat er een belastingverschuiving is voor ong. 40 % van de betaalde onderhoudsgelden.