Ik denk aan een landbouwer die zijn veld moet kunnen bereiken mits doorgang over een ander zijn perceel...
lijkt me erg voor de te melken koeien, wanneer doorgangsrecht plots wordt geweigerd.
Wat ook de reden is dat je met landbouwers er altijd verdomd zeker van kan zijn dat alles wat aan hun grond raakt waterdicht geregeld is tot voor op zijn minst de generatie voor het einde der tijden... Sommige pachtovereenkomsten zijn wat betreft erfdienstbaarheden, waterrechten, graas en jachtrechten, hooirechten, rechten van overgang, van jachtpaden, overstromingsrechten, enz ... dermate pareltjes van complexiteit dat het waanzin is ze door iemand anders dan een gedegen notaris te laten nakijken, opstellen en/of aanpassen.
De allermooiste in eigen bezit dateert van 1873, is ondertussen 5 generaties landbouwers van dezelfde familie oud en heeft erin nog een corvee opgenomen die de landbouwer verplicht me gedurende 4 dagen per jaar bij te staan in het onderhouden van een boomgaard die al sinds WO II niet meer bestaat...
Maar dit terzijde.
Het lijkt me het beste dat de beide buren eens gaan samenzitten en hier eens deftig over babbelen. ( het is nu toch BBQ weer, ideale gelegenheid)