Hallo,
Ik heb de volgende vraag:
Sinds februari ben ik een 3,5 jaar durende BBL opleiding, Psychiatrisch verpleegkundige, gestart in dienst van een Psychiatrisch ziekenhuis. De opleiding is als het volgt ingedeeld:
De 1e 5 maanden ga je fulltime naar school, en krijg je van het ps. ziekenhuis ZAKGELD toegekend. Dit zakgeld word minder zwaar belast, en hou je dus netto meer van over als loon. Voor de 1e periode op school moeten dus wel de nodige papieren ondertekend worden.
Na deze 5 maanen begin je met je eerst BVP stage, waarvan je er gedurende de opleiding in totaal 4 moet doorlopen. Vanaf dat je eerste BVP stagge begint ben je geen stagiere meer, maar officieel Leerling Verpleegkundige. Hier hoort een nieuwe overeenkomst bij, namelijk een zogeheten Leerarbeidsovereenkomst. Vanaf het tekenen hiervan en het begin van de BVP stage krijg je dus officieel salaris, en de landelijke reiskosten en uiteraard het vakantiegeld.
Nou is spijtig genoeg het volgende gebeurd: Nadat ik vorige week de papieren voor de BVP stage heb getekend heb ik een brief thuis gekregen met de mededeling dat ik de gehele school periode uitbetaald ben volgens een verkeerde salarisschaal, en ik zou ook onterecht vakantiegeld hebben uitbetaald gekregen. Of ik dit gehele bedrag even wil terug betalen. Sterker nog, al voor ik kon reageren op deze brief was het al ingehouden op mijn loon.
Met deze brief in de hand heb ik mijn loonstroken en 1e contract erbij gezocht, en uit de overeenkomst blijkt dat dit niet het geval is, en zou ik voor zover ik het nu kan zien eerder te weinig betaald hebben gekregen, maar dan vooral aan loon.
Opgebeld naar de salarisadministratie, het hele verhaal zou wel kloppen, en ik moet het hoe dan ook terugbetalen, nu een regeling getroffen.
Na een druk gesprek nog met deze dame kwamen we er achter dat ik (tijdens het tekenen, op locatie, van het eerste contract) het verkeerde heb getekend. Er is mij gelijk al aan het begin van de opleiding al de Leerarbeidsovereenkomst geboden, met hier dus het (hogere)salaris ook in van een leerling verpleegkundige.
Ik heb dit op 2 formulieren zwart op wit staan, dat zowel ik als mijn werkgever hiervoor (dus ook voor dit salaris) getekend hebben. Verder is dit tevens het bedrag welke steeds besproken is in het gesprek waarin uiteidelijk ook getekend is! Ook nog eens valt dit voor mij niet te controleren, tenminste kijkende naar de schriftelijke overeenkomst. Dan zou ik echt de salarisschalen op moeten gaan zoeken, maar als je net bij een nieuwe werkgever begint doe je dat toch niet zo snel? Altheans ik niet...
Nou mijn vraag: MAG EEN WERKGEVER ONDER DEZE OMSTANDIGHEDEN ZOMAAR HET GELD TERUG VRAGEN? EN MOET IK DIT DAN OOK BETALEN? Het was in mijn ogen immers niet mijn verantwoodelijkheid dat zij mij het verkeerde document laten tekenen en dit zelf ook hebben gedaan?
WAT MOET IK NU DOEN?
Groetjes Annita