vonnis opzoeken

Madeleine
Topic Starter

#16 , 11 okt 2006 00:00

Roderidder,

't is eerder omgekeerd hoor, 't is de pa die de omgangsregeling veranderd heeft. De jongens schikken zich naar wat hij gevraagd heeft. Ze hebben geen conflict met hun pa hoor, z?ker niet. 't is eerder een situatie die ook zo gegroeid is omwille van het ouder worden van de jongens en de nieuwe gezinssituatie van mijn ex. Hij is ondertussen weer getrouwd en de verstandhouding tussen zijn nieuwe echtgenote en de jongens is niet zo spetterend om het zacht uit te drukken.
Gevolg is dat de jongens heel sporadisch nog bij hun pa op bezoek gaan. Laatste keer dat ze hem hebben gezien was ergens in augustus. Hij belt hen zelf nooit op of zoekt geen contact met hen.

Noch ik, noch de jongens zijn uit op de portemonnee van hun pa hoor. Maar de onderhoudsbijdrage die in 1994 werd afgesproken (kids toen 5 en 6 jr) voldoet niet meer aan de huidige toestand. Die bedroeg indertijd 4000BF/kind of €100.
Nu zijn de jongens 17 en 18 en de oudste is aan hogere studies begonnen. De jongste zal dat binnenkort ook doen. Dus een herziening dringt zich nu wel op.
Ik ga op zoek naar uitspraken in andere rechtszaken omdat ik weet dat het niet vanzelfsprekend is dat een afspraak in een EOT kan gewijzigd worden. Daar zijn uiteraard goede argumenten voor nodig. In Belgi? bestaat geen echt wettelijk criterium om onderhoudsbijdragen te bepalen. De methode Renard lijkt mij eerlijk omdat daar rekening wordt gehouden met beide inkomens. Maar het hangt eigelijk uitsluitend van de rechter af of hij daar gebruik van maakt of niet.

Lex,

Thanks voor de tips !!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#17 , 11 okt 2006 01:56

Verhoog uw kansen tot wijziging door het argument van de niet indexatie,gedurende 12 jaar, uit te spelen.

Madeleine
Topic Starter

#18 , 11 okt 2006 02:17

Zal ik zeker doen, Lex. Die zijn ook tot 5 jaar terugvorderbaar h?.

Wat ik ook als argument zal gebruiken is het feit dat hij al al die jaren weigert buitengewone geneeskundige kosten mee te betalen. Dat staat nochtans ook expliciet in de akte EOT. Hij heeft dit zelfs schriftelijk geweigerd, dus ik heb het bewijs ervan.

Weet je, mijn ex-echtgenoot heeft er vooral een probleem mee dat hij het onderhoudsgeld op mijn rekening moet storten. Hij zegt ook letterlijk dat hij dit als extra inkomen voor mij beschouwt, wat natuurlijk niet juist is. Misschien kan ik nog een compromis voorstellen en vragen of hij eventueel akkoord is om het onderhoudsgeld voor onze meerderjarige zoon rechtstreeks op diens rekening te storten, dan heeft hij meer het gevoel dat hij effectief zijn zoon betaalt ipv mij.
Probleempje is echter dat onze zoon dan wel zal belast worden, hij doet vakantiejobs waardoor zijn totale inkomen te hoog zal worden om nog kindergeld te ontvangen. Daar gaat mijn zoon dan weer niet mee akkoord. Het interessante aan vakantiewerk is dat hij het volledige loon ontvangt, daar gaat slechts 10% vanaf. Rechtstreeks alimentatie ontvangen zou dus heel nadelig zijn voor hem, vandaar dat hij ook zijn zeg wil hebben als het eventueel besproken zou worden in een procedure.

Reclame

bemiddelaar

#19 , 11 okt 2006 02:53

Madeleine,

Of jouw zoon het onderhoudsgeld rechtstreeks ontvangt dan wel via jouw rekening, maakt voor de fiscus geen verschil uit. Onderhoudsgeld voor de kinderen wordt altijd aanzien als inkomen van het kind.

Om fiscaal ten laste te zijn, mag een kind jaarlijks niet meer netto bestaansmiddelen hebben dan een bepaald grensbedrag. Dat bedrag is lager voor kinderen die ten laste zijn van fiscaal gehuwden dan voor kinderen die ten laste zijn van een fiscaal alleenstaande. Voor inkomstenjaar 2006 zijn deze maximumbedragen 2.610 euro (ten laste van fiscaal gehuwden) en 3.770 euro (ten laste van fiscaal alleenstaande).

Wat zijn voor de fiscus netto-bestaansmiddelen van een kind?
-> beroepsinkomsten: voor een studerend kind is dat het loon van vakantie- en studentenjobs (let wel sinds inkomstenjaar 2005 is de eerste schijf van 2.170 euro inkomsten uit studentenjob vrijgesteld van belastingen)
-> ontvangen onderhoudsgeld, behalve de eerste schijf van 2.610 euro die belastingsvrij is (ge?ndexeerd bedrag inkomstenjaar 2006).
-> Onroerende en roerende inkomsten van kinderen ouder dan 18.

Zowel de kinderbijslag als een studiebeurs zijn voor de belastingen geen bestaansmiddelen van het kind en bijgevolg niet belastbaar. Ook achterstallig onderhoudsgeld, ontvangen in uitvoering van een beslissing door een rechter, telt niet mee als belastbaar inkomen.

Als het totale inkomen (inclusief onderhoudsuitkering) in 2006 minder dan ? 5940 bedraagt, blijven de inkomsten onbelast.

Kinderbijslag blijft men ontvangen op voorwaarde dat
- men in het 1e, 2e en 4e kwartaal maximaal 240 uren per kwartaal werkt (ook als zelfstandige).
- in het 3e kwartaal (zomervakantie) mag je onbeperkt werken, als je na de vakantie verder studeert.
- in de laatste zomervakantie na het einde van je studie mag je tot 240 uren werken in de maanden juli, augustus en september samen (3e kwartaal). Je moet je ook tijdig laten inschrijven als werkzoekende.
De werkuren worden strikt gecontroleerd via de RSZ-aangifte van de werkgever.

Als je in de maand v??r een vakantieperiode geen recht hebt op kinderbijslag, kun je ook voor die vakantieperiode geen kinderbijslag krijgen. In het hoger onderwijs is dat alleen van belang voor de zomervakantie, in het secundair onderwijs ook voor de kerst- en de paasvakantie.

Een sociale uitkering die het gevolg is van toegelaten werk (bijvoorbeeld vakantiegeld of een uitkering voor een arbeidsongeval) is geen probleem voor de kinderbijslag. Je hebt echter geen recht op kinderbijslag als je een werkloosheids- of wachtuitkering of een uitkering voor loopbaanonderbreking krijgt.

Lex

#20 , 11 okt 2006 03:15

Wat ik ook als argument zal gebruiken is het feit dat hij al al die jaren weigert buitengewone geneeskundige kosten mee te betalen. Dat staat nochtans ook expliciet in de akte EOT. Hij heeft dit zelfs schriftelijk geweigerd, dus ik heb het bewijs ervan.
Bij echtscheiding door onderlinge toestemming verbindt de tussen de echtgenoten gesloten voorafgaande overeenkomst over hun respectieve bijdrage in het onderhoud en de opvoeding van de kinderen de ouders jegens elkaar; die overeenkomst kan niet worden gewijzigd tenzij vaststaat dat ??n van de ouders, gelet op zijn inkomen en op die bijdrage, in de onmogelijkheid verkeert om te zorgen voor het nodige levensonderhoud en de vereiste opvoeding van het kind dat hij onder zijn bewaring heeft.(Cass. 24 september 1993, Recente Cassatie,1993, p. 243;WYLLEMAN, A., De wijziging van de onderhoudsbijdrage voor de kinderen naar echtscheiding door onderlinge toestemming,noot.)

De in de voorafgaande familierechtelijke overeenkomsten afgesproken onderhoudsbijdrage voor de kinderen verbindt de ouders jegens elkaar en kan na echtscheiding niet worden gewijzigd,tenzij vaststaat dat ??n der ouders,gelet op zijn vermogen ?n die bijdrage,niet meer in de mogelijkheid verkeert om het kind het nodige levensonderhoud en de vereiste opvoeding te verschaffen.(Cass. 21 maart 1997,R.W. 1997-98,1074)

Door de materi?le onmogelijkheid om een noodzakelijk exhaustieve inventaris op te stellen van alle soorten 'buitengewone uitgaven' waarvan sprake in de voorafgaande overeenkomst bij echtscheiding door onderlinge toestemming,is het raadzaam dergelijke formuleringen te vermijden en te voorzien in een hogere vaste maandelijkse bijdrage,waarin met buitengewone uitgaven rekening wordt gehouden.(Vred.Westerlo 8 februari 2001,R.W. 2002-03, 6230.)

Madeleine
Topic Starter

#21 , 11 okt 2006 03:43

Bemiddelaar,
Lex,

H??l erg bedankt ! Hier kan ik al concreet mee aan de slag om een steekhoudende argumentatie op te stellen die ik met mijn advocaat verder kan bespreken. Indien hij dan oordeelt dat ik een serieuse kans maak en het de moeite waard is om het te proberen, dan zet ik de volgende stappen.
Het gaat over een toch wel overzichtelijke periode ook. Indien de jongste zoon dezelfde hogere studies doet als de oudste (en daar ziet het naar uit), dan spreken we over maximum nog 5 jaar extra financi?le inspanningen. Van zodra ze hun diploma op zak hebben, kunnen ze zelf aan de slag en op eigen benen staan...en zal ik een h??l fiere mama
zijn. :)

Nogmaals mijn dank !!!
Madeleine

roderidder
Contacteer: Website

#22 , 11 okt 2006 04:59

Vergeet die clausule van de bemiddelaar niet, je weet maar nooit ...

Succes

RR

Terug naar “Echtscheiding”