Bij mij is er in de woning een geval van waterschade geweest en daarbij zijn een aantal onenigheden over de schaderegeling ontstaan.
Ondermeer 2 deuren van een grote inbouw keuken zijn zodanig aangetast door het water dat ze enkel nog vervangen kunnen worden.
Deze deurtjes zijn echter nergens meer te verkrijgen en kunnen gezien hun aard ook niet nagemaakt worden. De verzekering wil nu echter enkel deze 2 deurtjes vergoeden. Het lijkt mij niet aanvaardbaar dat mijn keuken dan plots van elkaar verschillende deurtjes zou hebben. Dit betekend in elk geval een aanzienlijke minwaarde.
Hetzelfde willen zij doen met muurtegels. Op last van de verzekering werd een lek opsporingsbedrijf ingeschakeld die den van een betegelde muur heeft open gebroken om tot aan de lekkage te komen. De gehele kamer is met dezelfde tegels betegeld en nu wil de verzekering enkel 1 muur vergoeden om opnieuw te betegelen. Het soort tegels dat in deze kamer gebruikt is geworden is ook nergens meer te bekomen. Als ik enkel deze ene muur zou herbetegelen, zou deze kamer een heel ander uitzicht krijgen dat zeker ongewenst is.
Mijn vraag is of deze verzekering inderdaad zoals bovenstaand het recht heeft om slechts bepaalde delen te vergoeden ook al betekend dit dat het geheel dan een heel ander uitzicht krijgt als het oorspronkelijk was en zeker in het geval van de keuken gewoon onaanvaardbaar is en de keuken in het geheel daardoor een zeer aanzienlijke minwaarde krijgt.