Zelfstandige activiteit in huurhuis?

zwaantje
Topic Starter

Zelfstandige activiteit in huurhuis?

#1 , 07 jul 2010 10:25

Ik ben onlangs gaan informeren over de voorwaarden om als vertaler (zelfstandige in bijberoep) aan de slag te gaan.
Nu vroeg ik mij af hoe ik dit moet regelen in verband met mijn huurcontract. Ik veronderstel dat ik het bedrijf ook moet laten "inschrijven" op mijn domicilie adres.
Ik ben dus eens mijn huurcontract gaan nalezen en er staat dat er geen handelsactiviteit mag uitgeoefend worden in die woning.

MAAR... ik heb ook het Immo kantoor gebeld, en die zeiden "zolang je die kosten niet gaat aftrekken vand e eblastingen, geen probleem, maar doe toch maar schriftelijk en dan antwoorden we ook schriftelijk". Ik heb dus nog niks op papier en dus ook geen bewijs dat ik dit MAG gaan doen. Pfff.. allemaal heel vaag dus. :roll: :?:

Weet iemand iets meer hierover of heeft iemand dit al meegemaakt?
Ik ga geen wijzigingen moeten aanbrengen aan het pand (geen werken, geen installaties) om mijn beroep uit te oefenen. Het enige wat ik nodig heb, heb ik nu toch al: computer, gsm, vaste lijn... woordenboeken... :lol:

Een beetje advies is meer dan welkom!
Groetjes,
Zwaantje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 07 jul 2010 12:05

Wanneer u kosten gaat aftrekken dacht ik dat de verhuurder zijn inkomsten eveneens worden belast als inkomsten uit handelshuur.
Een belasting die mogelijk veel hoger kan uitvallen dan de belasting die hij nu betaald op zijn kadastraal inkomen van het verhuurde pand.
Ik meen dat dit ook de reden is waarom handelsactiviteiten uit huurcontracten worden geweerd.

Een fiscalist die dit leest en kan bevestigen?
Handige documenten voor Personenrecht

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2010 12:25

De verhuurder van het pand zal inderdaad zwaarder worden belast.

Reclame

digits

#4 , 07 jul 2010 21:46

Ik ben onlangs gaan informeren over de voorwaarden om als vertaler (zelfstandige in bijberoep) aan de slag te gaan.
Nu vroeg ik mij af hoe ik dit moet regelen in verband met mijn huurcontract. Ik veronderstel dat ik het bedrijf ook moet laten "inschrijven" op mijn domicilie adres.
Ik ben dus eens mijn huurcontract gaan nalezen en er staat dat er geen handelsactiviteit mag uitgeoefend worden in die woning.

MAAR... ik heb ook het Immo kantoor gebeld, en die zeiden "zolang je die kosten niet gaat aftrekken vand e eblastingen, geen probleem, maar doe toch maar schriftelijk en dan antwoorden we ook schriftelijk". Ik heb dus nog niks op papier en dus ook geen bewijs dat ik dit MAG gaan doen. Pfff.. allemaal heel vaag dus. :roll: :?:

Weet iemand iets meer hierover of heeft iemand dit al meegemaakt?
Ik ga geen wijzigingen moeten aanbrengen aan het pand (geen werken, geen installaties) om mijn beroep uit te oefenen. Het enige wat ik nodig heb, heb ik nu toch al: computer, gsm, vaste lijn... woordenboeken... :lol:

Een beetje advies is meer dan welkom!
Groetjes,
Zwaantje
Zolang je de huurkosten *niet* ingeeft als kosten van je bedrijf/activiteit, gaat de verhuurder daar niets van merken. Er vanuitgaande dat je niet dagelijks 500 klanten ontvangt, is het niet nodig om daar een hele schriftelijke conversatie rond te voeren. Je kan het eventueel uit beleefdheid eens vermelden (wat je blijkbaar al gedaan hebt), meer moet je niet doen.

De kosten van elektriciteit enz, kan je dan wel weer zonder problemen gedeeltelijk inbrengen.

Terug naar “Archief”