alimentatie

peter911
Topic Starter

alimentatie

#1 , 09 jul 2010 08:09

Enkele jaren terug moest ik voor mijn job regelmatig naar Polen. Ik heb daar iemand leren kennen war ik een relatie mee aangeknoopt heb. Na ongeveer een jaar beslisten we om ons samen in Belgie te vestigen en hier samen verder te doen. We kregen een jaar later een kindje en als deze 6 maand oud was besliste de moeder plots om naar Polen terug te keren omdat ze zich in Belgie niet kon aanpassen. na een aantal maanden kreeg ik ineens een betekenis van een uitspraak op de rechtbank om 500 eur per maand onderhoudsgeld te betalen voor het kindje. Ik was totaal niet op de hoogte dat deze zaak voorkwam. Toen ben ik op aanraden van mijn Poolse werkgever in beroep gegaan en daar verschenen. Ik heb verklaard dat dit nogal veel leek naar Poolse normen. de zaak werd uitgesteld en de moeder moest de kosten aantonen. Wat ze ook op een overdreven wijze gedaan heeft... 100 eur vlees, 30 broden, 400 eur huur van flat, 100 eur huur van?, 200 eur kledij per maand, 50 eur telefoonkosten per maand (kindje is nu 3 jaar) tot een totaal bedrag van 1100 eur per maand kosten. Toen hebben we erop nogmaals op gereageerd dat dit overdreven was. Gisteren kreeg ik thuis de politie over de vloer om me aan te manen om te betalen. blijkbaar is in beroep het vonnis bevestigd (van niets op de hoogte gebracht) en dien ik dit bedrag te betalen. Het is zeker omdat ik de Belgische nationaliteit draag dat ik in Polen zulke uitspraak bekomen heb. Er was geen sprake van verweer, slecht begruipbare tolk enz. Kan er mij iemand enig raad geven welke stappen ik kan ondernemen? Volgens de politieagent word er nu een procedure opgestart om personen te dwingen te betalen voor hun kinderen in buitenland (een verdrag van New york of zo)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 jul 2010 10:14

“Art.38.1.De beslissingen die in een lidstaat gegeven zijn en daar uitvoerbaar zijn,kunnen in een andere lidstaat ten uitvoer worden gelegd,NADAT zij aldaar,ten verzoeke van iedere belanghebbende partij,uitvoerbaar zijn verklaard...“(Verord.Raad E.G. 22 december 2000).

Zie verder:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 023:NL:PDF
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#3 , 10 jul 2010 10:34

“Art.38.1.De beslissingen die in een lidstaat gegeven zijn en daar uitvoerbaar zijn,kunnen in een andere lidstaat ten uitvoer worden gelegd,NADAT zij aldaar,ten verzoeke van iedere belanghebbende partij,uitvoerbaar zijn verklaard...“(Verord.Raad E.G. 22 december 2000).

Zie verder:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 023:NL:PDF
is het niet mogelijk om in belgie een procedure te starten om deze uitspraak te betwisten ?

Reclame

peter911
Topic Starter

#4 , 13 jul 2010 13:12

Beste,

dat vraag ik mij ook af omdat je als buitenlander toch altijd aan het kortste einde trekt.

dat zou hier ook zo zijn denk ik.

Iemand enige raad wat verder kan gedaan worden?

mvg

Terug naar “Archief”