Opzeg gedaan van jaarcontract met stilzwijgende verlenging..

Candisa
Topic Starter

Opzeg gedaan van jaarcontract met stilzwijgende verlenging..

#1 , 08 jul 2010 09:28

Gegroet,

Wij hebben eind vorig jaar een huurcontract aangegaan voor een appartementje wat ingegaan is op 1 oktober 2009.
Het gaat om een jaarcontract dat stilzwijgend verlengd wordt naar een 3-6-9 wanneer niet tijdig opgezegd.

Nu dacht ik (ik zou nog eens moeten zoeken naar het huurcontract) dat die opzegtermijn 3 maanden is en er dus uiterlijk tegen 30 juni 2010 moest opgezegd worden.
De huisbazin is hier eind vorige maand langs geweest "om te inspecteren en het contract te evalueren" en concludeerde dat wij het appartement niet onderhouden omdat er langs de kant van de leefruimte een paar dozen staan met spulletjes in of van spullen waar nog garantie op loopt. Het gaat om een dakappartement waarvan de zijmuren dus amper 1 meter hoog zijn, waardoor we er geen fatsoenlijke kasten tegen kunnen plaatsen om die dozen in op te bergen. Ze zijn echter wel netjes gestapeld en er wordt hier ook gewoon regelmatig gekuisd waarbij we die doze verzetten.

Op dat ogenblik zei ze dat ze nog eens goed moest nadenken over de verlenging van het contract, dat we sowieso nog tot eind september hadden en dat er misschien achteraf nog een contract van een paar maanden tot een half jaar kan opgesteld worden mocht ze ons buiten willen, maar we niet op tijd iets vinden...

Ondertussen was 30 juni voorbij en kregen we een SMS: "jullie mogen blijven als jullie willen".
We hebben ondertussen echter een huisje gekocht en we hebben gisteren een mooie officieel uitziende brief getypt en verzonden (zowel aangetekend als gewoon) waarin we laten weten dat we het contract niet wensen te verlengen en het pand zullen ontruimen tegen uiterlijk 30 september 2010 (de vervaldag van het jaarcontract).

Kan ze moeilijk doen over die éne week dat we eigenlijk te laat zijn met de opzeg, wetende dat ze ons eerst zelf in twijfel heeft gelaten?
Het zou me verwonderen moest het contract geregistreerd zijn (dat zouden we normaal wel weten moest het geval zijn veronderstel ik?).

Bovendien hebben we al gehoord dat ze bij vorige huurders durfde de borg achterhouden om de belachelijkste redenen. Kunnen we hier iets aan doen, of zouden er middelen zijn om haar tot rede te brengen, wetende dat:
- Ons appartement bestaat uit een garage op het gelijkvloers, een overloopt en 1 kamer op het eerste verdiep en een keuken, badkamer en leefruimte op het tweede verdiep
- De garage volgens contract gemeenschappelijk is en er aan de achterkant van de garage ook een deur is van waar de huisbazin toegang heeft via haar privé...
- ...maar er geen deur hangt, laat staan een afsluitbare, aan de trap die naar boven gaat (en dus niet meer gemeenschappelijk is maar onze eigen privé)
- Er wel een deur zit die van haar privé naar de overloop op het eerste verdiep gaat (hiervan weten we niet of ze open kan, maar ze is zeker niet gebarricadeerd aan onze kant en we zien regelmatig licht door het melkglas dat in die deur zit schijnen, dus aan haar kant zit er ook zeker geen volle plaat om de deur te blokkeren.
- We volgens contract dag- en nachttarief electriciteit hebben, maar in de praktijk de nachtteller enkel werkt voor de verwarming en de "dagteller" gewoon blijft draaien als we 's avonds tv kijken. Dit "lost ze op" door de kWh's van de dagteller voor 5/7 aan dagtarief en 2/7 aan nachttarief door te rekenen
- De zekeringen voor onze lichten en stopcontacten gewoon in dezelfde kast hangen als die van haar (in de garage)
- We nooit een Energie Prestatie Certificaat hebben gezien
- De betonnen balk boven het raam van de kamer op het eerste verdiep afbrokkelt en de (roestige) voorspanningsdraden zichtbaar zijn (wat dus een structureel probleem is)
- De gyproc bekleding van het dak zowel in de leefruimte, keuken als badkamer diverse barsten en kieren bevatten
- We regelmatig ongedierte horen kruipen/krassen/knabbelen achter de valse wanden
- We al een paar keer last gehad hebben van kattepisgeur afkomstig van een kleine berging naast onze keuken, waar het bovendien regelmatig tocht, terwijl we zelf geen huisdieren hebben (en ook niet mogen hebben, maar de huisbazin heeft wel een kat)
- De houten vloer in onze living vol kieren zit langs waar er regelmatig stof omhoog kruipt vanuit de privé van de huisbazin
- Er diverse nagelkoppen uit de houten vloer steken, welke gewoon weer naar boven kruipen als we ze netjes inkloppen met hamer en puntslag...
....

groetjes,
Isabelle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 jul 2010 09:50

Helaas, de wetgeving dienaangaande is van dwingend recht. Uw contract is dus overgegaan in een negenjarig contract. U wordt niet automatisch op de hoogte gebracht wanneer het contract wordt geregistreerd. U kan dit wel nakijken bij het lokale registratiekantoor.

Indien het contract niet werd geregistreerd voor uw opzeg is dit positief, u bent dan immers geen opzegvergoeding verschuldigd.

Candisa
Topic Starter

#3 , 08 jul 2010 09:58

Ik zal de reactie van de huisbazin afwachten. Aangezien ik de opzegbrief zowel normaal als aangetekend heb verzonden, en ik via de tracking code van de aangetekende zending zie dat deze vandaag reeds mee is op de ronde van de postbode, zal ze sowieso al de normale zending gekregen hebben.
Ik verwacht dan ook redelijk vlug een reactie van haar kant.

Mocht ze lastig doen, kunnen we dan iets bereiken aan de hand van eerder genoemde gebreken (geen 100% privacy garantie, elektriciteitsmeters die niet werken zoals in het contract vermeld...)?

groetjes,
Isabelle

Reclame

Vandebos

#4 , 08 jul 2010 10:15

Ik zou eerst eens het lokale registratiekantoor contacteren. Kwestie van te weten of het contract werd geregistreerd of niet. In de link in onderschrift vindt je een PDF terug hoe je je lokale kantoor kan vinden. Je mag me ook steeds via pb het adres sturen dan kijk ik even.

Candisa
Topic Starter

#5 , 09 jul 2010 21:58

We hebben daarjuist een smsje gekregen van de huisbazin: "Ik heb je brief ivm opzeg ontvangen. OK"

Hopelijk komt ze voor de verandering eens niet terug op haar woord en laat ze ons gewoon eind september hier vertrekken zonder miserie...

eylis

#6 , 11 jul 2010 13:33

en staat jullie huurwaarborg op een geblokkeerde rekening (door beide partijen ondertekend)?
Zo neen, en maak je je zorgen dart ze je de waarborg niet -terug zal geven:
Wettelijk is ze in overtreding als de waarborg op haar persoonlijke rekening staat. Want in geval van discussie bepaalt ze helemaal zelf of ze nog iets geeft en de opgebrachte intresten...?Berekent ze dan zelf en geeft ze die ook spontaan?
Die geblokkeerde rekening is er om beide partijen te beschermen.

Dus, in dat geval (waarborg op rekening van verhuurder) heb ik ooit het volgende ondernomen en de verhuurder wou er liever niets tegen doen omdat hij in eerste instantie zelf in de fout was...:
voor de waarde van de huurwaarborg + intresten betaal je de laatste 2 (of 3) maanden geen huur meer.
Enne een zaak aanvatten doet ze dan niet meer hoor...
kweet het, niet helemaal koosjer, maar moet je heiliger zijn dan de paus?

courage,

Candisa
Topic Starter

#7 , 12 jul 2010 08:19

Volgens mij staat de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening. We zijn daarvoor indertijd naar onze bank geweest met het huurcontract (waarin dus duidelijk de maandelijkse huur en het feit dat de borg 2 maal dit bedrag is staat) en daar hebben wij toen een papier moeten invullen om een speciale rekening te openen voor die borg en daar dan vervolgens een bewijsje van tonen aan de huisbazin.
Via online-banking zien we ook die rekening er bij staan, onder de spaarrekening en zichtrekening van mijn vriendin.
Als we een online transactie tussen eigen rekeningen willen doen, staat die rekening er ook bij in het keuzemenu, we hebben nog nooit geprobeerd of het eigenlijk lukt om daar op die manier geld van af te halen...
Op die rekening is trouwens in die 9 maand tijd maar liefst anderhalve euro bij gekomen door interesten :lol:

Terug naar “Huren”