Erven

Grupello
Topic Starter

Erven

#1 , 12 jul 2010 10:58

Wanneer een der beide echtgenoten komt te overlijden, erven de kinderen dan alles bij het overlijdenden van de ouders van de overleden echtgenoten. Met andere woorden kan een men erven van zijn schoonouders ? Ik vermoed van niet ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 jul 2010 13:21

De kinderen komen in de plaats van hun overleden ouder. Zij erven samen wat hun ouder zou geerfd hebben van de grootouders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV

#3 , 12 jul 2010 13:46

De kinderen komen in de plaats van hun overleden ouder. Zij erven samen wat hun ouder zou geerfd hebben van de grootouders.
even hier ook een vraag:
even stamboom:
overgrootvader (al lang dood) heeft drie zoons: mijn grootvader (A) en 2 broers (B & C) . In de jaren 90 overlijdt mijn grootvader (A) en een van die broers (B) . 2 jaar geleden overleed ook de laatste broer (C). Alledrie de broers hebben nog een overlevende echtgenote (A*, B*, C*).

De laatste broer (C) heeft echter geen "echte" kinderen, wel een aangenomen dochter (C+). Geen idee of die dochter effectief geadopteerd is en of er een deel van de erfenis aan haar toegekend werd.

Als ik het goed voor heb, gaat:
- indien de dochter (C+) geadopteerd is én haar aangenomen moeder (C*) overleeft, alles naar haar.
- indien de dochter (C+) geadopteerd is én voor haar aangenomen moeder (C*) overlijdt, alles "uit die tak" naar de echtgenotes van de broer (A* & B*) & naar de familie van de echtgenote (C*) bij het overlijden van die vrouw (idem indien de dochter NIET geadopteerd zou zijn).

Klopt dit?

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2010 14:03

even hier ook een vraag:
even stamboom:
overgrootvader (al lang dood) heeft drie zoons: mijn grootvader (A) en 2 broers (B & C) . In de jaren 90 overlijdt mijn grootvader (A) en een van die broers (B) . 2 jaar geleden overleed ook de laatste broer (C). Alledrie de broers hebben nog een overlevende echtgenote (A*, B*, C*).

De laatste broer (C) heeft echter geen "echte" kinderen, wel een aangenomen dochter (C+). Geen idee of die dochter effectief geadopteerd is en of er een deel van de erfenis aan haar toegekend werd.

- indien de dochter (C+) geadopteerd is én haar aangenomen moeder (C*) overleeft, alles naar haar.
- indien de dochter (C+) geadopteerd is én voor haar aangenomen moeder (C*) overlijdt, alles "uit die tak" naar de echtgenotes van de broer (A* & B*) & naar de familie van de echtgenote (C*) bij het overlijden van die vrouw (idem indien de dochter NIET geadopteerd zou zijn).

Klopt dit?
Hangt het er dan niet vanaf of C+ zelf kinderen heeft?

JPV

#5 , 12 jul 2010 14:09

Hangt het er dan niet vanaf of C+ zelf kinderen heeft?
C+ heeft geen kinderen noch gekende familie, was dit vergeten te zeggen.

wanton

#6 , 12 jul 2010 17:04

1. C+ overleeft moeder C* : ja , zij erft alles.
2. C+ overleeft moeder C* niet : echtgenotes A* en B* erven niet , zij zijn geen bloedverwant van C*. Ook de kinderen en kleinkinderen van A en B erven niet van C*. Tenzij er testamentaire bepalingen zijn vanwege C* gaat haar nalatenschap naar haar familie : eventueel broers/zussen of neven /nichten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Grupello
Topic Starter

#7 , 13 jul 2010 13:40

U bedoelt toch : "zij erven samen wat hun ouder zou geerfd hebben van zijn ouders, de grootouders van de (klein)kinderen dus"

Terug naar “Archief”