waarborg terug

wikki
Topic Starter

waarborg terug

#1 , 15 jul 2010 17:22

Mijn vriend heeft 5 jaar geleden een huurcontract afgesloten op zijn naam. Ik ben achteraf gaan bijwonen en sta niet vermeld op het huurcontract. Nu gaan wij verhuizen en mijn vriend heeft zijn opzeg wettelijk gedaan. De huisbaas is volgens eigen zeggen niet van plan om de huurwaarborg die ook niet op een geblokkeerde rekening is vastgezet terug te betalen, die borg werd toen handje-contantje betaald. Mijn vriend heeft ook geen bewijs meer. Omdat de huisbaas moeilijk doet om terug te betalen heeft mijn vriend besloten om 2 maand geen huishuur te betalen wat overeenkomt met de waarborg. Nu zit de huisbaas aangetekende brieven te sturen naar mij voor achterstallige huur. Wat kan hij mij doen, ik die niet in het huurcontract voorkom en wat kan hij doen wanneer mijn vriend niet betaald en dat de huisbaas de waarborg mag behouden wat overeenkomt met de huurachterstal?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 jul 2010 17:31

Staat de huurwaarborg beschreven in het huurcontract?

wikki
Topic Starter

#3 , 15 jul 2010 17:49

Staat de huurwaarborg beschreven in het huurcontract?
Ja, staat genoteerd maar het bedrag is open gelaten. Er werd 3 maanden huishuur als borg betaald!

Reclame

Vandebos

#4 , 15 jul 2010 18:01

Maar er staat in 3 maanden?

wikki
Topic Starter

#5 , 15 jul 2010 19:56

Maar er staat in 3 maanden?
Nee, er staat niets over 3 maanden. Staat genoteerd dat de verhuurder de waarbord op een geindividualiseerde rekening ten name van de huurder bij...(bank) zal plaatsen. Is nooit gebeurd! Waarschijnlijk borg in eigen zak?

Vandebos

#6 , 15 jul 2010 20:25

Dat maakt het hele verhaal een enorm stuk moeilijker. indien u geen bewijs heeft dat u de waarborg hebt overhandigt zal het byzonder moeilijk worden om te claimen dat er één werd betaald. De verhuurder daarentegen kan dan wel met gerust gemoed naar de vrederechter stappen om de achterstallen bij vonnis op te eisen...

Bij de overhandiging van de waarborg is er ook geen bewijs van ontvangst getekend?

JohnD

#7 , 16 jul 2010 07:52

Het eigenhandig achterhouden van de huur is iets dat sommige vrederechters niet graag zien. Langs de andere kant word er normaal verondersteld dat er een waarborg betaald is, zelfs indien je geen ontvangstbewijs hebt omdat de waarborg contraktueel vermeld is. Kijk na of het bij ondertekening van het contract gebruikelijk was 2 of 3 maanden borg te betalen. Het is dat laatste dat je misschien terug kan eisen voor de vrederechter. Je moet dan wel eerst de 2 maanden huurachterstal betalen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#8 , 16 jul 2010 09:29

Poster blijkt geen van beide te hebben, clausule in contract niet ingevuld, geen ontvangstbewijs...

Hoe ga je dat dan in godsnaam bewijzen? Een rechter dient nog steeds te oordelen op bewijs en niet op veronderstelling.

Terug naar “Huren”