Vakantiedagen opnemen?

TV003
Topic Starter

Vakantiedagen opnemen?

#1 , 15 jul 2010 13:06

Beste,

Ik ben dit jaar van werkgever veranderd, en mijn enkel en dubbel vakantiegeld is uitbetaald door mijn vorige werkgever.
Ik heb nog recht op 20 vakantiedagen dit jaar, en indien ik deze opneem, wordt dit niet betaald door mijn nieuwe werkgever. (onbetaalde vakantie dus, vermits ik dat geld al gekregen heb)

Wat gebeurt er indien ik geen vakantie niet meer neem dit jaar? Uiteraard ben ik dan mijn vakantiedagen kwijt, maar wat gebeurt er dan met mijn loon? Moet ik dan het uitbetaalde vakantiegeld terugbetalen op het einde van het jaar of volgend jaar?

Met vriendelijke groeten,
Tina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 15 jul 2010 18:51

Wat gebeurt er indien ik geen vakantie niet meer neem dit jaar?
vakantiewet 28/6/1971
art 2 Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.

Van Gulck

#3 , 16 jul 2010 09:57

Je nieuwe WG dient je vakantiedagen toe te kennen op basis van de prestaties bij de vorige WG.
Hij dient deze vakantiedagen te betalen, alsook een dubbel vakantiegeld.
Uiteraard zal je nieuwe WG wel een verrekening maken van het door je vorige WG uitbetaalde vakantiegeld.
Dit wil zeggen dat hij in ruil voor je 20 vakantiedagen een aftrek zal doen op je salaris van het bedrag dat overeenstemt met het enkel vakantiegeld voor die 20 dagen.
Deze aftrek is echter beperkt tot maximum het bedrag van het uitbetaalde VG van de vorige WG.
Als je salaris dus nu hoger is, zal de aftrek beperkt worden tot het salaris van bij je vorige WG.
Je dient hiervoor een vakantieattest in te leveren bij je nieuwe WG.
Dit heeft je vorige WG afgeleverd wanneer je uit dienst ging.

Als je in de loop van het jaar van werk veranderde zal er volgend jaar eenzelfde verrekening plaatsvinden.

Het is wel belangrijk dat je dit doet en je 20 dagen niet als onbetaalde vakantie opneemt, aangezien dit een invloed zal hebben op je vakantierecht voor volgend jaar.

Reclame

Terug naar “Andere”