1. Een handelshuurovereenkomst moet niet schriftelijk afgesloten worden, dat kan ook stilzwijgend door de ingenottreding van de huurder (art. 1 Handelshuurwet)
2. Over artikel 4 moet je je eigenlijk geen zorgen maken, dat gaat over de lokalen die voor andere doeleinden zouden gebruikt worden dan de handelszaak.
3. Als er in de stilzwijgende huurovereenkomst nooit iets gezegd is over het feit dat de verhuurder de overeenkomst kan opzeggen, dan kan hij dat niet. Art. 3, vijfde lid Handelshuurwet is daar zeer duidelijk in.
4. Voor de herstellingen voorziet de Handelshuurwet niets. Er moeten worden gegrepen naar het algemeen huurrecht. Ik ga ervan uit dat je daarover niet hebt gesproken met de verhuurder.
"De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren. Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder." (art. 1720 BW)
Herstellingen aan het dak zijn dus voor de verhuurder.
Je moet dus een aangetekend schrijven sturen naar de verhuurder waarin je dat meldt en ook de spoedige herstelling vraagt van het dak.
Art. 1 Is duidelijk.
Art. 2 Ook duidelijk
Art. 3 Hij kan dus niet zomaar opzeggen, dus ik sta niet binnen een maand op straat. Betaal immers ook netjes de (te hoge) huur.
Art. 4 Dak moet hij dus op zijn kosten laten maken, zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat hij me eruit zet.
Zo zou het dus moeten kloppen.
Ook nog maar eens navragen aan de notaris die mijn vader kent. Want die zei in eerste instantie dat ik binnen een maand op straat kon staan. Wat ik me dus niet kon voorstellen, vandaar ook mijn vraag.