In mijn huurappartement zijn 2 ruiten gesneuveld door de hevige storm van afgelopen woensdag. Ik heb hiervan dadelijk de eigenaar verwittigd, maar hij wil voor deze herstellingskosten niet tussenkomen omwille van een bepaling in de huurovereenkomst : "de huurder is ertoe gehouden gebroken of gebarsten ruiten of spiegels te vervangen, welke ook de oorzaak van de schade is, zelfs door overmacht".
Ik heb de schade ondertussen aangegeven aan de brandverzekering, maar er is natuurlijk een aanzienlijk bedrag aan vrijstelling.
Na wat opzoekingswerk vond ik een Bijlage bij het Koninklijk Besluit van 04/05/2007 betreffende de huurovereenkomsten voor woningen gelegen in het Vlaams Gewest en daarin staat in punt 8 dat de herstellingskosten wel ten laste van de verhuurder vallen "wanneer ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven".
De ramen zijn inderdaad ook heel oud en in slechte staat.
Wie moet de rekening nu betalen ?
Het aanhalen van dat KB heeft niet veel zin.Kan ik de bovengenoemde bijlage aan Koninklijk Besluit aanhalen in mijn verhaal naar de verhuurder ? Of zijn er nog andere wetsartikels die deze argumentatie kunnen bewijzen. Als ik mijn verhuurder hiervoor ga aanspreken, wil ik graag over de correcte documentatie beschikken.
Vriendelijk bedankt.
Omdat het KB ter uitvoering is van art. 11bis Woninghuurwet, dat handelt over de bijlagen zelf en wat er in moet staan. Het geeft enkel uitleg hoe de wetgeving in elkaar zit. Het is meer om vast te leggen welke informatie de verhuurder nu verplicht moet geven aan de huurder bij het sluiten van de overeenkomst. Ernaar verwijzen heeft dus geen zin. Je kan dan beter verwijzen naar de correcte wettelijke bepalingen.Waarom?
Neen, je moet enkel verwijzen naar artikel 2, §2 Woninghuurwet. Het is van dwingend recht waardoor er niet kan afgeweken worden van artikel 1720, 1754 en 1755 BW. Wat jouw verhuurder nu dus wel heeft gedaan, maar niet kan.ik kan dus best gewoon verwijzen naar de Woninghuurwet, art.11 bis § 1 en 2 ?