onroerend goed A+B - huwelijk A+C

eylis
Topic Starter

onroerend goed A+B - huwelijk A+C

#1 , 17 jul 2010 12:13

Een complexe situatie waar ik niet meteen een antwoord op vind. Ik heb er wel een eigen opinie over, maar zou willen aftoetsen met jullie. De betrokkene wil meerdere adviezen hierover.

Hier komt ie:
- A woont feitelijk samen met B, kriigen kinderen, kopen onroerend goed, gaan uit elkaar.
- A betaalt onroerend goed verder af en onderhoudt het.
- B verhuist. Onroerend goed blijft voorlopig even in onverdeeldheid (tot later voor uitkoop door A)
- A trouwt (wettelijk stelsel) met C.
- A en C betalen samen de hypoth.lening onroerend goed af (50/50) onderhouden het samen, betalen belastingen, verzekeringen etc...
Want A kan deze financiele lasten niet alleen dragen voor langere periode. Verdeling goed is voor de volgende jaren technisch nog niet mogelijk.

Stel dat A overlijdt voordat het goed is uitgekocht (door A en C samen), moet C het goed verlaten (ondanks dat dit gezinswoning was)?
Mijn mening: ja, C moet de woning verlaten, want C is geen eigenaar van het goed (misschien wel vruchtgebruiker door huwelijk?) , B is wél eigenaar van het goed, en de kinderen (A+B) zijn naakte eigenaar. Vermits er een andere eigenaar in het spel is, kan vruchtgebruik C technisch niet gelden. (B kan eisen het goed te willen bewonen en is geen vruchtgebruikvergoeding verschuldigd aan C)

Wat met de afbetalingen (hypoth. lening) door C voor het goed (van A+B), kunnen die gerekupereerd worden door C, indien goed in onverdeeldheid bleef :
- in geval van overlijden A
- in geval van scheiding (A + C)
Mijn mening: in geval van scheiding (A+C) kan C de gestorte gelden ivm de lening voor het goed van A terugvorderen (verrijking van de persoonlijke goederen A met gelden uit de gemeenschap A+C)
In geval van overlijden van A, kan C niets vorderen tov B. Want tussen B en C bestaat geen akkoord mbt afbetalingen. Enkel een akkoord tussen A en B.

Mijn voorstel was: breng het (eigen gedeelte ) van het onroerend goed van A in de gemeenschap van goederen van A en C (notariele akte):
- zo komen door C betaalde sommen voor de lening ook C ten goede (ze betalen samen verder hun goed af)
- zo is het het woonrecht&vruchtgebruik van C ook beschermd in geval van overlijden A.

Wat denken jullie? Deskundigen gaven niet echt verhelderende adviezen in dit geval. (wreven beetje met handen in het haar... :)
Heeft iemand een gelijkaardig praktijkvoorbeeld met mogelijke oplossing? En wat vinden jullie van mijn voorstel?
Weet het...dit is een hééle boterham...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 jul 2010 10:49

Voor het onroerend goed en eraan klevende schulden van de feitelijk samenwonenden A en B geldt : “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Wat A meer afbetaalde dan zijn helft dient B hem te vergoeden,tenzij anders overeengekomen.

‘A en C betalen samen de hypoth.lening onroerend goed af (50/50)...’ houdt in dat C onverschuldigd 50% betaalt ten bate van A,die C hiervoor moet vergoeden,tenzij anders overeengekomen.

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap. Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat A bij overlijden geen kinderen en geen testament of huwelijkscontract nalaat. C erft dan het vruchtgebruik van het HALF eigen huis van A.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis
Topic Starter

#3 , 20 jul 2010 18:00

thnx j.demoor, maar er is nog een maartje:
A+B hadden wél samen kinderen.
Heeft C dan nog steeds vruchtrgebruik van de helft van het onroerend geod na overlijden A?
Nog een vraagje: kan B (bij vooroverlijden A) gewoon niet eisen dat er uit onverdeeldheid wordt getreden omwille van haar/zijn recht op genot eigendom?

En wat vond je van mijn voorstel: dat A zijn aandeel in het onroerend goed gewoon in de gemeenschap van goederen A+C inbrengt? Dan wordt alles wat door C mee afbetaald wordt ook van meet af aan geregistreerd als "bestaande". Ik vermoed dat C ingeval van overlijden/scheiding A anders serieus moet gaan bewijzen voor 50% afbetaald te hebben al die jaren?
By the way, heel erg bedankt voor je antwoord, het is me nogal een hersenbreker... :)

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”