Vader overleden, moeder vruchtgebruik, verkoop

D-Feat
Topic Starter

Vader overleden, moeder vruchtgebruik, verkoop

#1 , 09 nov 2009 22:13

Zit met volgende vraag,
Vader is paar jaar overleden, moeder beschikt over vruchtgebruik appartement en zit met 2 kinderen (dus geen clausule langst leeft of huwelijkscontract)
Nu wil de moeder appartement verkopen en zou graag weten wat ze aan haar kinderen wel of niet dient te betalen.. betalen de kinderen verder kosten hierop? succesierechten?
Bedankt
B.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 nov 2009 22:50

Volgens de gegevens die u geeft , heeft moeder de helft in volle eigendom van het appartement plus het vruchtgebruik van de andere helft. De kinderen hebben elk 1/4 in blote eigendom. De eigendom kan verkocht worden , mits akkoord van alle betrokkenen. Het is dan ook normaal dat de kinderen vergoed worden voor hun aandeel in die eigendom.
En dat zou kunnen tegenvallen. De helft van de kinderen wordt verdeeld : de waarde van het vruchtgebruik aan moeder , volgens de coëfficiënt van haar leeftijd. De blote eigendom of de rest aan elk der kinderen voor de helft.
Zo bedraagt de coëfficiënt van het vruchtgebruik voor een vrouw van 60 jaar iets meer dan 60 %. Dus moeder bekomt in totaal zo'n 80 % van de verkoopprijs , de kinderen elk 10 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#3 , 19 jul 2010 19:40

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 19 jul 2010 19:52

Mariette ,

beste veelschrijver , want ik kan bijna niet volgen met al uw berichten te lezen.

Ik kan alleen maar zeggen dat U er naast zit.

Het vruchtgebruik wordt bepaald in functie van de leeftijd van de vruchtgebruiker , ongeacht wie blote eigenaar is.
Toet-anch-Amon

Mariette

#5 , 19 jul 2010 19:54

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#6 , 19 jul 2010 20:03

mijn notaris is een wijs man:
Hoeveel is het vruchtgebruik waard? Hier spelen twee factoren een rol. Om te beginnen is er de te verwachten levensduur van de vrucht- gebruiker. Hoe jonger de vruchtgebruiker is, hoe meer het vruchtgebruik waard zal zijn. In uw geval (waarin u kinderen hebt uit een vorig huwelijk) geldt bovendien een specifieke regel. Uw echtgenote wordt voor de berekening van de afkoopwaarde van het vruchtgebruik geacht minstens 20 jaar ouder te zijn dan uw oudste kind uit uw vorige huwelijk. Bedoeling van die regel is, de kinderen te beschermen tegen een jonge stiefouder die anders met het grootste deel van de nalatenschap zou gaan lopen.
De leeftijd van de vruchtgebruiker is nu eenmaal een belangrijk criterium om de waarde van het vruchtgebruik te bepalen... Ten tweede wordt ook gekeken naar de opbrengst van de goederen waarover men het vruchtgebruik heeft. In de praktijk werden diverse tabellen ontwikkeld waarop men zich baseert om de waarde van het vruchtgebruik te bepalen (let wel: dit zijn niet dezelfde tabellen als deze die worden gebruikt voor de berekening van de successierechten!). Er kan ook worden gewerkt met een gemiddelde van verschillende tabellen. Een notaris (al dan niet aangesteld in het kader van een gerechtelijke procedure) kan deze berekening exact maken.

Auteur: Jan Roodhooft | Publicatie: 28-08-2007 | Update: 09-03-2009
http://plusmagazine.rnews.be/nl/rechten ... ik-omgezet" onclick="window.open(this.href);return false;

daarom was mijn leeftijd dus ook van belang: het leeftijdsverschil is minder dan 20 jaar.

geen dank.
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#7 , 20 jul 2010 15:28

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 52&t=19467" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij een effectieve verdeling van de volle eigendom tussen de blote eigenaar(s) en de vruchtgebruiker , dient de leeftijd van de vruchtgebruiker aangepast te worden tot 2o jaar ouder dan het oudste kind-erfgenaam. Dit gebeurt om de rechten van de kinderen te vrijwaren.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”