problemen vorig appartement

Jochim
Topic Starter

problemen vorig appartement

#1 , 17 jun 2010 11:51

Ik had al eens een topic gestart. 1 probleem is bijna opgelost maar het ander probleem blijft maar duren. Het vorige topic was: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=20595" onclick="window.open(this.href);return false;

wij woonden dus op een appartement van 1 januari 2008 tot 31 december 2009. Op 1 januari 2009 kwam de persoon die in stond voor de plaatsbeschrijving. het enige dat we nog moesten doen van haar was het fornuis nog eens extra goed poetsen omdat ze wist dat de verhuurder daar een probleem over zou maken. Geen probleem voor ons, we halen wat speciale producten in huis en poetsen het fornuis tot het er terug nieuw uit ziet. Daarna volgt er nog een brief over de eindcontrole. De verhuurder kon niet aanwezig zijn op 1 januari dus is ze later eens gaan kijken. Dit was het resultaat:

Living: sterkere bevuiling van muren en plafonds, de eigenares vraagt alle muren en plafonds af te wassen (je moet wel weten dat ik hoogzwanger dus moest mijn vriend dit helemaal alleen doen en hij had daarvoor 2 dagen de tijd! Het was ook al zo toen wij daar gingen wonen, het immobureau heeft ons daarin gelijk gegeven)
Keuken: de dampkap hangt links af (dit was ook al zo aangezien er stukken te kort waren om de dampkap op te houden. mijn ventje heeft alle winkels afgelopen maar geen zo'n stukje te vinden)
oven en dampkap (filters zijn net maar het betreft de dampkap zelf) extra kuisen; stopsel afvoer te reinigen... dat was inderdaad wel nog nodig
slaapkamers: ontbrekend afdekplaatje distributie wordt gedoogd; afwassen van muur in slaapkamer 1 kant radiator
badkamer: afhangend lavabomeubel te herstellen; vastzetten van handdoekhouder (ze hebben ons gezegd dat het was van ons zoontje op te zetten!!!! terwijl het al zo was toen we daar gingen wonen maar jah... op zo'n dingen let je maar als je er eenmaal woont

wij hebben daar ook zo'n rolgordijnen van het merk velux geplaatst en die krijgen we niet terug. hun reactie was: "wat kost dat nog... " wel, voor ons kostte dat 375 euro en ze waren nog geen jaar oud!! we hadden het nochtans gezegd dat de nieuwe huurders ze mochten overnemen als ze dat wilden maar ze hebben ze dus gewoon gratis gekregen!

we zijn nu zo veel maanden verder en de problemen zijn nog niet afgelopen

enkele weken terug kregen we een factuur dat we moeten betalen voor het onderhoud van de cv ketel in dat appartement omdat de oude controle al ouder was dan 6 maand moesten wij hier voor de kosten opdraaien. Elk jaar volgde er in juni een inspectie van de cv ketel. we betaalden het eerste jaar 65 euro en het 2de jaar 58 euro hiervoor. op de factuur die we nu kregen staat er enkel op dat we 200 euro moeten betalen. geen verdere details... dat is toch wel een groot verschil vind ik. we zijn dan naar de huurdersbond gestapt. die vertelden ons dat we misschien een mailtje of brief kunnen versturen naar de persoon die het onderhoud heeft uitgevoerd. dat heb ik dan ook gedaan maar ik kreeg een bericht terug dat wij niet zijn klanten zijn, dat wij dat dus niet moeten vragen! (en dus ook niet betalen? :? )

vandaag terug post gekeregen. nog eens een kopie van de factuur die we al eerder hadden gekregen + een gesprekje tussen de persoon van het onderhoud en de verhuurder.

verhuurder:

Geachte heer,

daar de vertrekkende huurders van het appartement gelegen op het P. te A. het faktuurbedrag, zijnde 200 euro agd onderhoud CV ketel, betwisten had ik graag van u wat meer uitleg en details gehad omtrent desbetreffende faktuur nr 2010-001-036 agd uw nazicht en reiniging van de ketel Chaffoteaux, alsook de wettelijke richtlijnen en attesten hieromtrent.

Op die manier kan ik het faktuurbedrag dat ten laste valt van de vertrekkende huurder hen verder toelichten.

persoon van het onderhoud:

geachte,

de huurders hebben inderdaad bericht gezonden met de vraag over detail. wij hebben geantwoord dat u onze klant bent en niet hun.

De prijs van 200 euro vertegenwoordigd het reinigen van de ketel, onderhoud, afstellen en uitmeten van het toestel. Rekeninghoudende met de nieuwe wetgeving in voege, deze werken dienen uitgevoerd te worden door een erkend technieker.

Vroeger was er zelfs geen wettelijke verplichting.

wat moeten we nu doen? Toch raar dat het precies 200 euro is? Ik heb zo het gevoel dat we niet anders kunnen dan betalen...
wat ik ook raar vond was toen ik aan het zoeken was naar de firma die de werken heeft gedaan, ik terecht kwam op een site die huizen verhuurd in turkije... het e-mailadres was hetzelfde

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 19 jun 2010 10:49

Is er een plaatsbeschrijving gebeurd bij de initiële huur?
Heb je het KBO-nummer van de onderneming? Zo ja, kan je die even PM'en?

float

#3 , 22 jun 2010 07:26

Het is heel raar dat die persoon van het onderhoud stelt dat hij een erkend persoon is om dit te doen, maar zich niet bevindt op een van deze lijsten:
http://www.lne.be/themas/erkenningen/be ... ndstof.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lne.be/themas/erkenningen/be ... ndstof.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als jij hem er ook niet tussen vindt, dan vraag je maar is zijn erkenningsattest om zekerheid te krijgen.

De initiële plaatsbeschrijving moet overeenkomen met de huidige toestand van het verhuurde goed. Is dat zo? Of staat er niets van vermeld in de omschrijving?

Had je toestemming om die rolgordijnen te plaatsen?

Reclame

Jochim
Topic Starter

#4 , 22 jun 2010 19:52

hmm, dus de persoon is niet erkend om dat te doen? heel vreemd :?

in verband met die rolgordijnen, er hing 1 kapot rolgordijn in 1 van de slaapkamers. wij hebben die er af gedaan en een nieuwe gehangen. Ook in de woonkamer hebben we er 2 geplaatst. Toen de meneer van het immobureau kwam zei hij dat we ze mochten laten hangen, dat hij dan zou voorstellen aan de nieuwe huurders om ze over te nemen voor een klein prijsje. (zo'n 70 euro) Plots was het appartement verhuurd en waren die rolgordijnen niet meer van ons. de meneer van het immobureau zei dat we daar toch niet meer veel zouden voor krijgen... mja dan nog, die zijn van ons, ik leg ze dan liever op zolder dan ze zo maar weg te geven. we hebben daar 300 euro voor betaald en ze waren nog maar 1 jaar oud.

Ze staan niet op de plaatsbeschrijving die wij getekend hebben toen we het appartement verlieten.

Jochim
Topic Starter

#5 , 19 jul 2010 21:06

vandaag heben we een aangetekend schrijven gekregen. Opnieuw niet met een gedetailleerde factuur. Ik weet nu echt niet of ik hem beter betaal of toch verder ga...

float

#6 , 20 jul 2010 07:46

Heb je het erkenningsattest gevraagd?

Jochim
Topic Starter

#7 , 20 jul 2010 11:59

ze reageren er niet op. ook op de vraag of ik een gedetailleerde factuur kan krijgen sturen ze gewoon dezelfde factuur terug op

float

#8 , 20 jul 2010 18:02

't Is een beetje louche, maar het is aan u om te beslissing hoe ver je wil gaan.

Terug naar “Huren”