#2 , 04 jul 2010 12:12
Hallo,
Vooreerst wil ik zeggen dat schenkingsrechten betaald dienen te worden op de volle eigendom , niet op de eventueel geschonken blote eigendom van de woning.
De helft van de woning is van moeder , de helft is van vader , volgens het wettelijk stelsel. Van dit standpunt gaan we uit. De rechten - zowel schenking- als successierechten- worden bepaald per schenker en per kind. De kinderen erven/krijgen de helft van vader , de helft van moeder.
Volgens de waarde van de woning zijn er 10 ( 2 ouders x 5 kinderen) paarten van € 68.500 , waarvan ieder kind er dus 2 bekomt.Bij erfenis betaalt elk kind € 3165 per deel , x 2 = €6330. Het zal nog minder zijn omdat de kinderen slechts belast worden bij het eerste overlijden op de blote eigendom , terwijl het vruchtgebruik voor de overlevende ouder vrijgesteld is. Bij schenking is dat per kind per deel , € 3420 , x2 = € 6840, zonder vermindering. Schenken is dus meer dan € 510 duurder per kind dan erven.
Het verschil is op eerste zicht idd niet groot. De termijn van drie jaar is niet van toepassing , tenzij er nog andere onroerende goederen vererfd worden.
Het bijkomend nadeel zijn mi. in de andere fiscale bepalingen. Indien U een woning geschonken krijgt , heeft U geen recht meer op de voordelen van 'enige en eigen woning' qua fiscaliteit : op gebied van registratierechten bij aankoop, en de woonbonus bij de personenbelasting. Dit zou U heel wat meer kunnen kosten dan de (minstens) 510 € aan schenkingsrechten Misschien is dat wel 500 € per jaar.
Dit geldt evenzeer voor uw broers/zussen die nu een hypothecaire lening hebben en die dan ook het voordeel 'enige en eigen woning' verliezen. Dat is echter niet het geval indien men een woning ( of deel) erft. Dan behoudt men de fiscale voordelen.
In de meeste gevallen is het een feit dat vererven goedkoper is dan schenken , zeker als men rekening houdt met de bijkomende fiscale bepalingen. In jullie situatie zou ik , op basis van de meegedeelde info , de ouders aanraden af te zien van een schenking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon