Uit elkaar, maar ex-vriendin wil niet verhuizen

Thomas04
Topic Starter

Uit elkaar, maar ex-vriendin wil niet verhuizen

#1 , 24 jul 2010 11:59

Ik huur sinds bijna 20 jaar een appartement.
In 2003 is mijn vriendin (we zijn nooit getrouwd) bij mij komen wonen, een jaar later kregen we een zoontje (met autisme).
De relatie bleef niet duren en sedert ruim anderhalf jaar zijn we uit elkaar.
Het is voor mij vanzelfsprekend dat ik op het appartement blijf wonen, ik heb het altijd als mijn thuis beschouwd, en ook de inboedel is volledig van mij.
In principe zijn mijn ex en ik het ook eens dat zij degene is die verhuist .
Ook over ons zoontje zijn we het eens dat we kiezen voor co-ouderschap.
Het probleem is nu dat, ruim anderhalf jaar na onze break-up, mijn ex nog geen aanstalten maakt om te verhuizen (ze belooft het wel, maar in praktijk doet ze er weinig of niets voor).
Ze heeft in de periode van ons samenzijn nooit gewerkt, heeft geen enkel inkomen of vervangingsinkomen.
Al die tijd (na de relatie breuk) is ze dus ook volledig op mijn kosten blijven leven (dus kan mij zeker geen gebrek aan goede wil worden aangewreven denk ik).
Het OCMW is bereid haar te steunen van zodra ze op eigen benen staat, zowel qua huurwaarborg als qua bestaansminimum.
De spanningen in huis lopen steeds verder op, en dit heeft gevolgen, onder andere voor onze autistische zoon die steeds lastiger begint te doen daardoor.
Welke wettelijke of juridische middelen heb ik om haar te dwingen om te verhuizen?
Welke stappen kan ik ondernemen om, liefst zonder ruzie (co-ouderschap, begrijp je), deze uitzichtloze situatie te beëindigen?
Waar kan ik terecht voor hulp bij deze problematiek.
Ter info, ik leef zelf van een vervangingsinkomen (ong. € 1.200/maand), dus mijn financiële ruimte is beperkt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2010 13:19

Oproepen in verzoening bij de vrederechter.

Als dat niet helpt zal u moeten dagvaarden voor bezetting zonder titel noch recht en veroordeling vragen om het pand te verlaten op straffe van uitdrijving.

Thomas04
Topic Starter

#3 , 24 jul 2010 14:07

Zo'n verzoeningspoging bij een vrederechter lijkt me een zachte weg om iets in beweging te zetten. Bedank voor dat advies...

Maar ik ben op juridisch vlak een complete leek, daarom nog even wat bijkomende raad gevraagd...
Ik geloof dat je een verzoekschrift moet indienen bij de griffie van dat vredegerecht, maar wat moet daar allemaal instaan?
Zou de uitleg zoals ik die in het openingstopic heb gedaan bijvoorbeeld een goede basis kunnen zijn?

Ik ben zelf niet zo mondig (syndroom van Asperger), en mijn ex kan de dingen altijd goed uitleggen in haar voordeel,
daarom lijkt het mij aangewezen om mij te laten bijstaan op het moment van verschijnen voor de vrederechter, kan dit en zo ja, door wie kan/mag dit gebeuren?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 26 jul 2010 02:34

Thomas zorg op voorhand voor hulp en of begeleiding aan jou en je zoon na het vertrek van je ex, zodat het syndroom van Asperger niet tegen jou kan 'gebruikt' worden bij de vrederechter.
Ik denk dat een rechtzaak anders wel eens in jouw nadeel zou kunnen werken.
Handige documenten voor Personenrecht

FrankV

#5 , 26 jul 2010 03:48

Wat zet je in zo'n brief?
Het geraamte van mijn brief zag er zo uit:

Mevrouw, mijnheer de Vrederechter,

1. Mijn identiteit

xxxx

2. Identiteit van de tegenpartij die ik wil laten oproepen

xxxx

3. Korte uiteenzetting van de feiten

xxxx

4. Wat ik wil bereiken

xxxx

°°°

Ik verzoek u dat partijen worden opgeroepen om een verzoening te bereiken.

Hoogachtend,
xxxx

Ik had dit trouwens vrij letterlijk overgenomen uit de brochure die te vinden is op de website FOD justitie
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/58.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

j.demoor

#6 , 26 jul 2010 10:06

‘Ik huur sinds bijna 20 jaar een appartement. In 2003 is mijn vriendin (we zijn nooit getrouwd) bij mij komen wonen’ houdt in dat hierop niet van toepassing is “Art.215...§ 2. Het recht op de huur van het onroerend goed dat een der ECHTGENOTEN gehuurd heeft, zelfs voor het huwelijk, en dat het gezin geheel of gedeeltelijk tot voornaamste woning dient, behoort aan beide echtgenoten gezamenlijk, niettegenstaande enige hiermede strijdige overeenkomst...”(Burgerlijk Wetboek).

Uw vriendin bezet uw huurwoning dus ‘ter bede‘=‘zonder recht of titel’,zodat aan deze precaire toelating op ieder ogenblik door u een einde kan gesteld worden,bij aangetekend schrijven.

Geeft zij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag haar dan voor de vrederechter met toepassing van art.1344ter Gerechtelijk Wetboek en vorder haar uithuiszetting.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

U kan voornoemde vordering best laten voorafgaan door een oproeping in minnelijke schikking.De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Thomas04
Topic Starter

#7 , 05 aug 2010 12:57

Naar aanleiding van de gegeven antwoorden heb ik besloten om me te laten bijstaan door een pro-deo, dit om zeker te zijn dat alle formaliteiten correct verlopen.
Er is ook nog het co-ouderschap dat op papier moet gezet worden, eventueel via de jeugdrechtbank of vredegerecht, en ook daar kan ik me best voor laten informeren en bijstaan door een advocaat.

De ex-vriendin is op de hoogte van de procedure(s) die ik ga opstarten, en lijkt er zich niet tegen te verzetten.

Bedankt voor alle gegeven raad, nu weet ik tenminste precies hoe en wat er moet gebeuren.

Ik hou jullie op de hoogte bij verdere ontwikkelingen in deze zaak.

3399AAaa

#8 , 05 aug 2010 14:56

Hou er rekening mee dat u onderhoudsgeld zal moeten gaan betalen, wat ze wschl we zal vragen zeker?
Plus est en vous

Thomas04
Topic Starter

#9 , 09 aug 2010 10:36

Toen ik bij de BJB was, vertelden ze me dat de verzoeningsprocedure afgeschaft zou zijn in deze situatie, en dat de vrederechter dus meteen een uitspraak doet.
Even afwachten wat mijn pro-deo er volgende maandag over weet te vertellen.

Hou er rekening mee dat u onderhoudsgeld zal moeten gaan betalen, wat ze wschl we zal vragen zeker?
Er is tot nog toe nooit sprake geweest van onderhoudsgeld, alle kosten voor ons kind worden 50/50 gedeeld.

En ik kan me niet voorstellen dat ze een deel van mijn uitkering zal proberen in te pikken voor zichzelf.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”