Huren van een bovenverdieping

TinePel
Topic Starter

Huren van een bovenverdieping

#1 , 04 aug 2010 08:46

Mijn vriend en ik zijn van plan een appartement te huren. Dit bestaat uit de gedeeltelijke bovenverdieping van een huis (leefruimte, keuken, slaapkamer, badkamer en toilet). De verhuurder ging navragen of wij onze domicilie mochten zetten op zijn adres, maar de gemeente zei dat hij niet mag verhuren omdat het een eengezinswoning is. Nu is die domicilie geen probleem voor ons, die kunnen we bij ons thuis laten (ik nog student, mijn vriend pas afgestudeerd). Nu vroeg ik mij af of deze persoon dit appartement wel mag verhuren?

Tine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2010 13:02

""maar de gemeente zei dat hij niet mag verhuren omdat het een eengezinswoning is""

Dat is toch duidelijk

FrankV

#3 , 04 aug 2010 13:36

""maar de gemeente zei dat hij niet mag verhuren omdat het een eengezinswoning is""

Dat is toch duidelijk
Dat is toch duidelijk? De verhuurder mag enkel niet verhuren indien het conformiteitsattest dat hij aanvraagt bij het college van burgemeester en schepenen, dat niet toestaat. Het conformiteitsattest bepaalt de maximale toegestane woonbezetting.
Heeft de verhuurder dit conformiteitsattest aangevraagd? Dit is niet duidelijk uit het antwoord van de verhuurder.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

TinePel
Topic Starter

#4 , 04 aug 2010 14:33

Maar het is toch niet omdat je een eengezinswoning hebt dat je niet mag verhuren? Daar mag gewoon geen andere domiciliëring zijn. Of is het ingewikkelder dan dat?

FrankV

#5 , 04 aug 2010 14:54

Maar het is toch niet omdat je een eengezinswoning hebt dat je niet mag verhuren? Daar mag gewoon geen andere domiciliëring zijn. Of is het ingewikkelder dan dat?

"Domiciliëren" en "mogen verhuren" hebben niets met elkaar te maken.
De uitleg van de verhuurder is verward, misschien omdat hij het zelf niet snapt.
Je kunt als kandidaat-huurder van de verhuurder "eisen" dat hij je het conformiteitsattest voorlegt.
Als hij dit niet kan, ben je zeker dat hij niet mag verhuren.
Nog nooit gehuurd? Ga eens langs bij de huurdersbond
http://www.huurdersbond.be" onclick="window.open(this.href);return false;, er staan daar ook modelcontracten, met de wettelijke verplichte bijlage
( Arthur Schopenhauer )

TinePel
Topic Starter

#6 , 04 aug 2010 15:02

Tot nu toe heb ik enkel een studentenkamer gehuurd. Het is ook de eerste keer dat deze persoon zou verhuren.
Ik heb dat contract al bekeken op die website, maar er staat vermeld dat dit enkel is voor woning als hoofdverblijfplaats.

bosprocureur

#7 , 04 aug 2010 15:44

De uitleg van de verhuurder is verward, misschien omdat hij het zelf niet snapt.
Je kunt als kandidaat-huurder van de verhuurder "eisen" dat hij je het conformiteitsattest voorlegt.
En waarom zou een verhuring zonder conformiteitsattest niet mogen ? Ik leer altijd graag bij...

Wat wel kan, is dat hij geen tweede gezin mag domicilieren zonder bestemmingswijziging aan te vragen, en te verkrijgen.

FrankV

#8 , 10 aug 2010 02:29

En waarom zou een verhuring zonder conformiteitsattest niet mogen ? Ik leer altijd graag bij...

Wat wel kan, is dat hij geen tweede gezin mag domicilieren zonder bestemmingswijziging aan te vragen, en te verkrijgen.
Wie wil er nu wonen in een "krot" waarvan de verhuurder geen conformiteitsattest kan voorleggen?
Ok, het is geen machtiging tot verhuren, de verhuurder moet het niet voorleggen, de huurder kan het wel vragen,
en de afwezigheid ervan spreekt voor zich.
( Arthur Schopenhauer )

bosprocureur

#9 , 10 aug 2010 13:12

Wie wil er nu wonen in een "krot" waarvan de verhuurder geen conformiteitsattest kan voorleggen?
Ok, het is geen machtiging tot verhuren, de verhuurder moet het niet voorleggen, de huurder kan het wel vragen, en de afwezigheid ervan spreekt voor zich.
Hier verschillen we toch grondig van mening. De afwezigheid van dit imo volstrekt nutteloos document (het kost alleen een paar tientallen euros) bewijst op zich niets. Elk pand dat ter verhuring wordt aangeboden-in het Vlaams Gewest- moet sowieso minstens voldoen aan de Vlaamse Wooncode.

Ik vraag het in elk geval nooit meer aan.

Terug naar “Huren”