Samenwonend, samen huis gekocht, partner overlijdt

BDG1968
Topic Starter

Samenwonend, samen huis gekocht, partner overlijdt

#1 , 03 aug 2010 13:55

Hallo
ik had graag hulp gekregen van iemand over het volgend erfrecht onderwerp. Mijn vriend en ik gaan samen een huis kopen, we gaan samen een lening aan (ik ben 60/40 meer inbrenger) maar hij heeft wel 3 kinderen.
Wat gebeurt er als hij plots overlijdt? Moet er een deel naar de kinderen als ik er blijf wonen? En als ik het wil verkopen, gaat er dan een deel naar zijn kinderen? die hebben waarschijnlijk wel rechten, en is dit dan in verhouding met het feit dat ik de grootste inbreng had?
Hopelijk heeft iemand heir ervaring mee?
alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 03 aug 2010 14:57

Jullie zijn niet gehuwd?

Dan denk ik dat 60% gewoon uw volle eigendom is.

wanton

#3 , 03 aug 2010 15:22

Beste ,

trouwen is misschien de beste oplossing , maar 'wettelijk samenwonen' is mi. de minimum vereiste. In dat geval ben jij zeker dat je kan blijven wonen , want je erft automatisch het vruchtgebruik op zijn deel. Zijn kinderen erven de blote eigendom van zijn 40 % eigendom, maar zij kunnen U niet uit de woning zetten of huur vragen. Deze toestand blijft zolang uzelf leeft. Pas dan worden zij , kosteloos, volle eigenaar van het deel van hun vader.
In die situatie kan jij de woning wel niet verkopen , zonder het akkoord van de kinderen. Zij ontvangen dan wel hun deel , in blote eigendom. Want het vruchtgebruik moet aan U vergoed worden.
Indien jullie slechts feitelijk gaan samenwonen , erf je in principe niets van mekaar en moet je andere maatregelen nemen.
Vb. het beding van aanwas , maar dat is te duur in vergelijking met het bovenstaande. Een testament kan ook , waarbij het vruchtgebruik van de woning aan mekaar geschonken wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Mariette

#4 , 03 aug 2010 17:09

Een testament kan ook , waarbij het vruchtgebruik van de woning aan mekaar geschonken wordt.
kan dat zomaar?

Hangt dat niet af van het totaal van de te erven goederen en het aantal kinderen? Of zit de waarde van het vruchtgebruik niet mee inbegrepen in het max.bedrag dat je aan iemand mag laten erven?

Of is dit de "tontine" waarover men soms spreekt?
Waarbij het vruchtgebruik aan elke partner wordt doorgegeven naargelang wie er eerst overlijdt?

BDG1968
Topic Starter

#5 , 04 aug 2010 15:28

Bedankt voor de opties, ik weet er nu toch iets meer van. Heb volgende week afspraak bij notaris om alles eens uit te pluizen er zijn blijkbaar toch wel wat variaties. in deze regelingen, verkoop/overlijden/kinderen partner.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”