Verkoop van huis met vruchtgebruik

jan_jeanke
Topic Starter

Verkoop van huis met vruchtgebruik

#1 , 08 aug 2010 10:28

Situatie:
Een weduwe heeft de helft van de gezinswoning in naakte eigendom en de ander helft in vruchtgebruik. Haar kind heeft een helft in naakte eigedom, de helft waarop de weduwe vruchtgebruik heeft.

Vraag:
Is het mogelijk dat de weduwe het huis verkoopt zonder toestemming van het kind? In deze situatie zou de weduwe dan de helft van d e opbrengst in naakte eigendom hebben en het vruchtgebruik van de de andere helft van de opbrengst. (Deze helft is dan naakte eigendom van het kind). Het kind is helemaal niet akkoord met de verkoop. Kan de weduwe dit huis dan nog verkopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 aug 2010 11:29

De moeder heeft de helft in VOLLE eigendom en de helft in vruchtgebruik.
De verkoop kan slechts doorgaan mits akkoord van alle betrokkenen , dus ook van de blote eigenaar , het kind.
Maar : de moeder kan dit akkoord afdwingen via de rechtbank , wat het kind niet kan.
De moeder ontvangt bij verkoop de helft , plus een vergoeding voor het vruchtgebruik. Dit is afhankelijk van haar leeftijd.

Dus : als moeder echt de verkoop wenst door te voeren , haalt zij het erdoor.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wirwar

#3 , 15 sep 2010 21:32

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 12 sep 2011 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 15 sep 2010 22:37

Een moeder die het vruchtgebruik heeft , met haar kind(eren) als blote eigenaar kan steeds op elk moment de omzetting van het vruchtgebruik vragen van alle goederen , ook van de gezinswoning.
Toet-anch-Amon

wirwar

#5 , 17 sep 2010 09:43

gewist

roharro

#6 , 17 sep 2010 10:29

ook wanneer bvb. er 2 kinderen naakte eigenaar zijn waarvan 1 kind minderjarig en 1 meerderjarig stiefkind? LLE heeft geen cent in het onroerend goed bijgedragen. Kinderen willen hun eigendom niet verkopen. wat gebeurt er dan? Kan de VG dan alsnog beslissen over een verkoop?
Ja maar er zal een tussenkomst nodig zijn van de vrederechter ivm de belangenverdediging van het minderjarige kind.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#7 , 17 sep 2010 12:16

De moeder kan vragen om tot een verkoop over te gaan. Dat is het voorrecht van de vruchtgebruiker. De rechter zal een beslissing nemen , waarbij hij rekening houdt met de belangen van de kinderen.
Toet-anch-Amon

wirwar

#8 , 19 sep 2010 17:47

gewist

roharro

#9 , 19 sep 2010 17:50

Er werd mij altijd verteld dat men slechts kan verkopen waarop men recht heeft. Een vruchtgebruiker kan alleen het vruchtgebruik verkopen. Een naakte eigenaar kan alleen de naakte eigendom verkopen. Ik begrijp dus niet goed hoe een vruchtgebruiker (zonder eigendom) een onroerend goed kan laten verkopen waarvan die geen enkel eigendomsdeel heeft?
Hij kriigt dan ook maar de tegenwaarde van zijn vruchtgebruik op dat ogenblik. Dat is waar hij recht op heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#10 , 20 sep 2010 15:11

Wirwar heeft ergens gelijk. Indien de vruchtgebruiker wenst dat haar dat vruchtgebruik wordt uitbetaald , kan zij dat vragen. Indien de kinderen/erfgenamen daarvoor niet tot de verkoop moeten overgaan en het uit eigen middelen kunnen betalen , moet er geen verkoop zijn . De kinderen worden dan wel volle eigenaars van het huis.
Algemene regel is dat de vruchtgebruiker kan vragen dat de waarde van het vruchtgebruik hem/haar wordt uitbetaald , terwijl de kinderen/erfgenaam dat niet kunnen voor de gezinswoning. Indien daarvoor de woning moet verkocht worden , bekomen natuurlijk ook de kinderen de tegenwaarde van hun blote eigendom.
Toet-anch-Amon

De Swa

#11 , 23 mei 2011 10:41

Een moeder die het vruchtgebruik heeft , met haar kind(eren) als blote eigenaar kan steeds op elk moment de omzetting van het vruchtgebruik vragen van alle goederen , ook van de gezinswoning.
Mag/kan ik hieruit afleiden dat een moeder-weduwe, die enkel het vruchtgebruik van de woning heeft, die woning kan verkopen zonder toelating van de enige zoon of dochter, die 100% de blote eigenaar is? (eventueel via rechtbank)
Hoe kan die zoon of dochter dan vermijden dat de moeder-weduwe (waarmee die zoon of dochter weinig of geen contact meer heeft, bijvoorbeeld) "haar" woning ver onder de marktprijs aanbiedt aan - pakweg - een goede vriendin, die wél regelmatig over de vloer bleef komen? Of valt zulk een praktijk wettelijk niet te vermijden?

Mariette

#12 , 23 mei 2011 11:01

De vruchtgebruiker (zonder eigendomsdeel) kan de woning toch helemaal NIET verkopen. Ze kan wel eisen dat de tegenwaarde van het vruchtgebruik wordt uitbetaald. Dat is niet hetzelfde als de verkoopwaarde van de woning.
Maar iets wat niet van U is kan je toch nooit verkopen?

wanton

#13 , 23 mei 2011 15:28

De vruchtgebruiker kan zeker de woning niet verkopen , zonder medewerking en medeweten van de blote eigenaar. Deze moet minstens zijn medewerking verlenen en mee verkopen. Maar een vruchtgebruiker kan afdwingen dat het vruchtgebruik vergoed wordt , desnoods door de woning te verkopen. Dat is evenwel iets dat de blote eigenaar niet kan , toch niet voor de gezinswoning.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”