TERUGGAVE HUURWAARBORG

oostvlaanderen
Topic Starter

TERUGGAVE HUURWAARBORG

#1 , 09 aug 2010 10:42

Had met mijn vriend (overleden in maart 2010) 9-jarig huurcontract afgetekend, door zijn overlijden heb ik woning moeten verlaten (te groot) en heb ik mijn 3 maand opzeg betaald, na informatie ben ik te weten gekomen dat huurcontract nooit geregistreerd werd, verhuurder vraagt mij ook 3 maand schadevergoeding wegens contractbreuk. Ben in het bezit van schrijven registratiekantoor dat huurcontract nooit werd geregistreerd. Kan ik huurwaarborg (staat op naam van mijn overleden vriend) samen met de enige wettige erfgename (zijn moeder) nu laten vrijmaken? Dient eigenaar daar persoonlijk bij aanwezig te zijn of is schriftelijke akkoord en handtekening eigenaar voldoende voor de bank?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 aug 2010 11:31

Als u het bewijs hebt dat het huurcontract nooit werd geregistreerd voor de feitelijke opzeg heeft de verhuurder geen schadevergoeding te vragen.

Het beste zend u hem een aangetekend schrijven waarin u hem vriendelijk wijst op art 3§5 huurwetgeving samen met een afschrift van de verklaring van het registratiekantoor. U vraagt hem vriendelijk u binnen de tien dagen na kennisname te contacteren om de vrijgave van de waarborg te regelen. U brengt hem even vriendelijk op de hoogte dat bij gebrek aan afspraken binnen de gestelde periode dit schrijven geldt als enige en definitieve in gebreke stelling en u zich het recht voorbehoud om middels het vredegerecht op zijn kosten alle verdere stappen te ondernemen om de vrijgave van de waarborg te bekomen zonder verdere voorafgaandelijke waarschuwing.

Sluit af met "Enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden".

U ondertekent beiden (uzelf en de moeder van uw vriend) de brieven.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2010 12:05

en heb ik mijn 3 maand opzeg betaald,
Moet die ook niet worden terugbetaald?

Reclame

Vandebos

#4 , 09 aug 2010 12:22

Neen, de wetgeving zegt duidelijk dat de huurder bij gebrek aan een registratie geen opzeg hoeft te geven. Als men deze echter toch geeft dan is het pand gedurende die periode ook door de huurder in gebruik en is er een huurgeld verschuldigd.

De huurster had hier effectief zonder opzeg kunnen vertrekken, doch door zelf een opzeg van drie maanden te geven heeft ze verzaakt aan dit recht.

jane99

#5 , 12 okt 2010 18:30

Ik heb een vraagje nl: Ik heb mijn huurcontract (in mijn 2 de huurjaar) een paar weken op voorhand opgezegt, dit was een contract van een jaar.
Nu was de opzegperiode 3 maanden,ik heb dus te laat opgezegt.
kan mijn huisbaas een schadervegoedng vragen als er al reeds een andere huurder in woont?

alvast bedankt

Vandebos

#6 , 12 okt 2010 19:53

In theorie is uw huurcontract bij gebrek aan een opzeg drie maanden voor het einde van het contract overgegaan in een negenjarig contract dat loopt vanaf het begin van het afsluiten van het eerste jaar. Uw contract zou zich dus in het derde jaar bevinden vanaf het ogenblik het contract van bepaalde duur is afgelopen.

Uw huisbaas kan stellen dat u geen correcte opzeg of beëindiging van het contract heeft gepleegd, deze als ongeldig beschouwen en u verzoeken een rechtgeldige opzeg te plegen. Tenzij er specifieke opzegmogelijlheden voorzien zijn in uw contract van bepaalde zal u terugvallen op een van volgende twee scenarios:

Het contract werd geregistreerd: u heeft geen andere mogelijkheid dan het contract van bepaalde duur uit te doen tot het einde en dan onmiddellijk een opzeg van drie maanden te geven. De huisbaas heeft dan bovendien recht op een maand wederverhuringsvergoeding aangezien het contract wordt beëindigd in het derde jaar van de eerste driejarige periode.

Het contract werd niet geregistreerd: u heeft geen andere mogelijkheid van bepaalde duur uit te doen tot het einde. Op het ogenblik dat het overgaat in een negenjarig contract kan u echter onmiddellijk en zonder wederverhuringsvergoeding het contract opzeggen met onmiddellijke ingang. Best dat u deze opzeg schriftelijk en aangetekend pleegt met een duidelijke verwijzing naar de aanverwante wetteksten.

Het is dus zaak uw lokaal registratiekantoor te raadplegen om na te kijken of het contract werd geregistreerd of niet.

Heeft de verhuurder gereageerd op uw opzeg? Heeft u deze opzeg aangetekend gepleegd?

In de bovenstaande gevallen ga ik er wel van uit dat het een huur voor hoofdbewoning betreft.

Terug naar “Andere”