weduwepensioen

sherlytje
Topic Starter

weduwepensioen

#1 , 11 aug 2010 09:36

beste ik had graag geweten als iemand een weduwepensioen trekt of dat hioj dan mag samenwonen met iemand?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 11 aug 2010 12:35

beste ik had graag geweten als iemand een weduwepensioen trekt of dat hioj dan mag samenwonen met iemand?
Ja dat mag. Anders zouden weduwen ook hun kinderen uit huis moeten zetten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette

#3 , 11 aug 2010 14:08

Invalide personen moeten wel hun kinderen het huis uitzetten, anders verliezen ze 1/3 van hun inkomen eenmaal de kinderen zelf een inkomen hebben.

Maar een weduwenpensioen is blijkbaar niet onderhevig aan deze "samenwoningshetze".

Reclame

JPV

#4 , 12 aug 2010 08:36

Invalide personen moeten wel hun kinderen het huis uitzetten, anders verliezen ze 1/3 van hun inkomen eenmaal de kinderen zelf een inkomen hebben.

Maar een weduwenpensioen is blijkbaar niet onderhevig aan deze "samenwoningshetze".
gelieve te beseffen dat er een verschil is tussen een vervangingsinkomen en een pensioen.

Een werkende mens verliest ook geen derde van het inkomen als die persoon samenwoont...

Mariette

#5 , 12 aug 2010 10:13

gelieve te beseffen dat er een verschil is tussen een vervangingsinkomen en een pensioen.

Een werkende mens verliest ook geen derde van het inkomen als die persoon samenwoont...
Natuurlijk is er een verschil tussen een vervangingsinkomen en een pensioen.

Om een vervangingsinkomen te ontvangen moet men eerst gewerkt hebben en RSZ bijdragen betaald op het volledige bedrag van je inkomsten.
Om weduwenpensioen te ontvangen, hoef je niet eerst zelf gewerkt te hebben, maar moet enkel de kostwinner van het gezin overlijden.

Tot in de jaren tachtig van vorige eeuw betaalde men enkel RSZ tot op de hoogte van de bedragen die men eventueel zou ontvangen. Er werd geen korting voorzien voor samenwonenden of alleenstaanden.

Vandebos

#6 , 12 aug 2010 11:14

En dit helpt de poster hoe vooruit?

willby

#7 , 12 aug 2010 11:46

Zelf leef ik al 8 jaar samen met een weduwe en zij blijft gewoon haar overlevingspensioen krijgen, evenals een aparte belastingsaangifte.
Zolang men geen samenlevingskontrakt afsluit op het gemeentehuis dan is men gewoon twee personen welke op hetzelfde adres wonen

siesken

#8 , 13 aug 2010 13:38

Als je een weduwe pensioen hebt(als alleenstaande)en er komt iemand bij jou wonen,wordt je niet meer gezien als alleenstaande!!!!
als die persoon zijn domicile op jou adres zet.
Ik ken iemand persoonlijk die zijn domicile bij zijn vriendin heeft laten zetten en de gevolgen waren dat zijn vriendin die een invaliditeits
uitkering had het de volgende maand met 500€ minder moest doen.

Vandebos

#9 , 13 aug 2010 13:53

Zelf leef ik al 8 jaar samen met een weduwe en zij blijft gewoon haar overlevingspensioen krijgen, evenals een aparte belastingsaangifte.
Zolang men geen samenlevingskontrakt afsluit op het gemeentehuis dan is men gewoon twee personen welke op hetzelfde adres wonen
klopt.

Mathieu Rutten

#10 , 13 aug 2010 14:24

Geachte,
Zoals al zo vaak aangehaald op dit forum:
Ongehuwd samenwonen heeft géén invloed op het Belgisch overlevingspensioen toegekend als langstlevende echtgenoot van een zelfstandige, een werknemer private sector of ambtenaar. Of er nu sprake is van een wettelijk samenwonen en/of met een samenlevingscontract doet in de huidige stand van de wetgeving helemaal niet terzake. Wat het samenwonen van een langstlevende echtgenoot met een persoon in het genot van een Belgische invaliditeitsuitkering betreft, is het niet de langstlevende die als samenwonend wordt beschouwd, maar wel de persoon die in het genot is van invaliditeituitkering, een vervangingsinkomen, idem dito voor wat werkloosheidsvergoedingen betreft. Het gaat hier dan ook om totaal verschillende wetgevingen. Zo zijn werkloosheidsvergoedingen/ziekte-uitkeringen/invaliditeitsuitkeringen gerelateerd aan eigen prestaties en is het overlevingspensioen gerelateerd aan de prestaties van de overledene.
Trouwens in de wetgeving op de vervangingsinkomens wordt zelfs rekening gehouden met het inkomen van ascendenten en descendenten. Om de discussie eerlijk te houden moet men dan ook de situaties in de juiste context plaatsen.
P.S. De niet of niet-meer-hetrouwde ex-echtgenoot heeft ook recht op een overlevingspensioen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

laura75

#11 , 14 aug 2010 20:08

Met andere woorden... mijn mama mag samenwonen met haar vriend en zijn domicilie daar laten zetten. Dat gaat geen invloed hebben op het weduwebedrag dat ze maandelijks krijgt? Hij is dan toch inwonenede onder 1 dak en verdient dan toch meer !!!

Vandebos

#12 , 14 aug 2010 20:11

Dit zal geen invloed hebben.

laura75

#13 , 25 aug 2010 20:13

en hoe zit het dan met wezengeld ? Dat vermindert dan toch wel ?

Carlo

#14 , 21 sep 2011 12:57

@Thieu Rutten
Is het dan ook zo, dat ik (als loontrekkende) terug bij mijn moeder kan gaan inwonen en zij toch nog haar volledige uitkering (weduwepensioen) behoud?
en dat ik, noch mijn moeder daar financiëel iets voor moet inboeten.

Terug naar “Pensioenen”