Ik had graag wat advies/meningen gekregen over mijn huidige situatie.
1) Ik bezit een appartement, dat ik momenteel nog aan het afbetalen ben (hypothecaire lening).
2) Mijn vriendin woont nog thuis en heeft geen eigen eigendom
Nu is het zo dat mijn vriendin liever niet in mijn appartement intrekt, maar graag een huis zou kopen. De bedoeling zou dan zijn dat ik bij haar intrek.
In principe zijn er dan twee mogelijkheden (mocht ik een over het hoofd zien, verneem ik dat graag):
1) Ik behoud mijn appartement. Mijn vriendin koopt de woning volledig zelf, en ik trek bij haar in. Zij verwacht dan dat ik een deel van de huurwaarde van haar woning betaal.
2) Ik verkoop mijn appartement, en we kopen samen de woning waar ze wil gaan wonen.
Vraag bij mogelijkheid 1:
- Ik had graag geweten wat in feite de gewone gang van zaken is in dergelijk geval. Ik kan me erbij neerleggen dat ik een deel van de huurwaarde van haar woning betaal (hoewel dat ik dat een beetje vreemd vind), maar dan ben ik dat geld natuurlijk kwijt. Dan kan ze me bovendien ook op elk moment buitenzetten. Welke rechten / plichten heb ik in dit geval?
Vraag bij mogelijkheid 2:
Stel dat er een haar in de boter komt en we gaan uit elkaar. Aangezien zij kapitaalkrachtiger is dan ik, kan zij de woning volledig overkopen. Resultaat daarvan is dat ik wel met een pak geld, maar zonder woning achterblijf. Is dit wel een verstandige keuze?
Daarnaast ook nog een vraagje over de verdeling van de kosten. Ik heb al gelezen dat er verschillende manieren bestaan en toegepast worden om de kosten te verdelen, waaronder elk de helft van de kosten, elk een percentage van zijn loon, elk eenzelfde bedrag over op het einde van de maand enz. Wat is de normale gang van zaken? Wat is er eerder aan te raden en af te raden? Ik ben beduidend minder kapitaalkrachtig dan zij.
Nog een situatieschets:
Stel:
Ik besluit mijn appartement te verhuren en breng die opbrengsten daarvan binnen als 'huurgeld'. Ik sta financieel het zwakst van de twee. Op een gegeven moment verlaat de huurder de huurwoning en staat het appartement leeg. Ik heb geen opbrengsten meer, maar mijn vriendin verwacht wel nog altijd mijn bijdrage en dat ik de helft van de kosten draag. Dat kan voor mij financieel een zware aderlating zijn, of zelfs onmogelijk worden. Wat dan?
Alvast bedankt voor de reactie!