scheiding eot ,even hulp als het kan

triske
Topic Starter

scheiding eot ,even hulp als het kan

#1 , 31 okt 2006 12:32

ik heb over enkele weken gebeld met gerecht over welke papieren er moeten zijn om eot te laten uitvoeren, al deze papieren heb ik samen met mijn ex opgesteld , onze woning is eerder verkocht dus het gaat enkel over een gezamelijke lening van nog 2 jaar en de omgangsregeling van onze dochter
nu hebben ze ons gezegd dat je 52euro moet storten en dat je dan na 1 maand opgeroepen word om de eerste maal te gaan tekenen.
nu heb ik gehoord ergens op een site dat mensen dit ook gedaan hebben en toch nog alles via een advocaat hebben moeten regelen, klopt dit of kan je werkelijk zelf alles opstellen?
ik en mijn ex zijn beste vrienden en hebben totaal geen problemen..
kan iemand mij meer info geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 31 okt 2006 14:06

Je bent inderdaad niet verplicht om de scheidingspapieren te laten opmaken door een advocaat. Jullie kunnen dit zelf doen mits jullie de hierna genoemde zaken geregeld hebben:
- verdeling van gemeenschappelijke voorwerpen en gelden
- regeling voor gemeenschappelijke schulden
- regelingen i.v.m. verzekeringen (levensverzekering, pensioensparen, e.d.)
- afspraken m.b.t. de erfrechten tijdens de echtscheidingsprocedure
- afspraken m.b.t. het al of niet betalen van persoonlijk onderhoudsgeld tussen de (ex) echtgenoten
- afspraken inzake de gezags-, verblijfs- en kostenregeling van jullie minderjarige dochter.

Jullie kunnen altijd jullie overeenkomst ter controle voorleggen aan een bemiddelaar in familiezaken, een advocaat of een notaris.

Om de procedure echtscheiding door onderlinge toestemming op te starten voor de rechtbank van eerste aanleg dien je 52 euro te betalen. Je dient vervolgens 2x voor de rechtbank te verschijnen waarbij men jullie de vraag zal stellen of jullie nog steeds willen scheiden ?n of jullie nog steeds akkoord zijn met de neergeschreven afspraken. Antwoorden jullie beiden 2x ja, dan zijn jullie na ongeveer 6 maanden uit de echt gescheiden.

triske
Topic Starter

#3 , 31 okt 2006 14:14

Je bent inderdaad niet verplicht om de scheidingspapieren te laten opmaken door een advocaat. Jullie kunnen dit zelf doen mits jullie de hierna genoemde zaken geregeld hebben:
- verdeling van gemeenschappelijke voorwerpen en gelden
- regeling voor gemeenschappelijke schulden
- regelingen i.v.m. verzekeringen (levensverzekering, pensioensparen, e.d.)
- afspraken m.b.t. de erfrechten tijdens de echtscheidingsprocedure
- afspraken m.b.t. het al of niet betalen van persoonlijk onderhoudsgeld tussen de (ex) echtgenoten
- afspraken inzake de gezags-, verblijfs- en kostenregeling van jullie minderjarige dochter.

Jullie kunnen altijd jullie overeenkomst ter controle voorleggen aan een bemiddelaar in familiezaken, een advocaat of een notaris.

Om de procedure echtscheiding door onderlinge toestemming op te starten voor de rechtbank van eerste aanleg dien je 52 euro te betalen. Je dient vervolgens 2x voor de rechtbank te verschijnen waarbij men jullie de vraag zal stellen of jullie nog steeds willen scheiden ?n of jullie nog steeds akkoord zijn met de neergeschreven afspraken. Antwoorden jullie beiden 2x ja, dan zijn jullie na ongeveer 6 maanden uit de echt gescheiden.
ok bedankt voor uw antwoord!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”