Afrekening van de algemene kosten ...

Speedys
Topic Starter

Afrekening van de algemene kosten ...

#1 , 27 jul 2010 12:54

Half mei is er een vergadering geweest met alle eigenaars en syndicus. Normaal gezien krijg ik dan in juli een brief met de algemene kosten en hoeveel mijn deel van de kosten zijn. Maar tot op heden heb ik hiervan nog niks gehoord van mijn huisbaas. Heb hem al een mail gestuurd met de vraag waar de brief blijft. Krijg als antwoord 'Klopt en die zal er aankomen wanneer ik daar de tijd voor vind.'
Ik vind dit niet kunnen om zo een antwoord te krijgen.
Kan ik verdere stappen ondernemen?
Het is niet de eerste keer dat het zolang duurt.
Een paar jaar geleden heb ik meer dan 8 maanden moeten wachten. Want ik krijg meestal geld terug.
(toen was het dat er betwistingen waren tussen hem en de synidicus).
Ik heb hier echt mijn buik van vol. :oops:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 jul 2010 09:26

Als u relatief zeker bent dat u geld dient terug te krijgen kan u hem altijd een aangetekend schrijven zenden waarin u hem eraan herinnert dat de AV reeds meerd dan 2 maanden geleden werd gehouden en dat u nog steeds geen definitieve afrekening hebt gekregen van de kosten die ten uwen laste zijn in de mede-eigendom. Dat u hem hierbij vriendelijk verzoekt u deze afrekning binnen de 14 kalenderdagen na kennisname van het schrijven te bezorgen. Dat gelet op zijn telefonische reactie "Dat hij deze afrekening opmaakt wanneer hij dat wenst" hij dit schrijven mag beschouwen als enige en definitieve in gebrekestelling mocht u de afrekening niet binnen de gestelde periode ontvangen. Dat u zich het recht voorbehoud alle verderee nodige stappen te ondernemen die het gemeen huurrecht u toelaten.

Dat u enkel voor de goede orde dit schrijven zowel aangetekend als per gewone post verzendt.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

JohnD

#3 , 31 jul 2010 10:47

Als u met voorschotten de kosten maandelijks betaald en u zoals u beweerd, steeds geld terug krijgt kan u vragen om het bedrag van die maandelijkse voorschotten naar beneden te herleiden. Weigert uw verhuurder stapt u met de bewijzen dat u jaarlijks geld terugkrijgt naar de vrederechter in verzoening. Daagt uw verhuurder niet op leid u de zaak ten gronde in. Overweeg wel of het de moeite loont, afhankelijk van de grootte van het bedrag dat u steeds terugkrijgt.

Dat een afrekening zo lang duurt is normaal. Bij de meeste immokantoren moet u toch op minimum een 4-tal maanden rekenen. Tenzij u moet bijbetalen natuurlijk. De Belgische staat doet dat toch ook met de teruggave van belastinsgeld ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Speedys
Topic Starter

#4 , 16 aug 2010 19:28

Na eindelijk 3 maand heb ik bericht gekregen wat ik terug krijg van de algemene kosten.

Kreeg eerst een brief zoals gewoonlijk met de vermelding wat mijn particitatie was en mijn provisie en het saldo (gelukkig was het in negatief getal en kreeg ik nog terug :) ).
Ik vroeg om een via afspraak inzage te krijgen in de afrekening (zo kon ik zien wat er allemaal aangerekend was). Kreeg deze dan toch per mail toegestuurd.
Nu staat daar brandverzekering tussen bedrag 127 euro (totaal van alle 6 app. is 749 euro en mijn aandeel is 127 euro).
Mijn vraag is nu brandverzekering van wat? Want heb zelf ook een brandverzekering afgesloten waar ik jaarlijks ook 126 euro betaal.
Dus betaal ik 127 + 126 = 253 euro brandverzekering voor een mijn appartementje. Vind ik wel raar?

De brandverzekering die aangerekend wordt in de afrekening is dat niet voor de eigenaar?

Vandebos

#5 , 16 aug 2010 20:17

Er bestaat geen wetgeving die zegt wie welke kosten dient te dragen. Wat staat er specifiek omschreven in uw contract als zijnde deel uitmakend van de gemeenschappelijke kosten van de huurder?

Als u me via pb eens uw emailadres kan sturen bezorg ik u een overzichtje van wat normlitervals normaal wordt beschouwd.

JohnD

#6 , 16 aug 2010 23:39

De brandverzekering die aangerekend wordt in de afrekening is dat niet voor de eigenaar?
Uiteraard. De eigenaar is wettellijk verplicht zich tegen brand te verzekeren. U ook. Niet betalen uiteraard. U hoeft toch de verplichte brandverzekering van de eigenaar niet te betalen ? Wat is dat nu voor een boerebedrog.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#7 , 16 aug 2010 23:52

Als het contract anders stipuleert ben je eraan gehouden tot de vrederechter anders beslist of er een onderling akkoord is tussen eigenaar en huurder.

Bij een geding krijg je gelet op het onevenwicht wel gelijk maar nogmaals, het is enkel de vrederechter die anders kan beslissen en deze mensen hebben een afkeer van huurders die hetbrecht in eigen handen om dan vervolgens hun gelijk te komen halen bij "meneer de juge"...

In de link in onderschrift vindt je een artikel 'wie doet wat' dat je verder kan helpen. Zie ook vorig bericht.

bosprocureur

#8 , 17 aug 2010 09:26

Uiteraard. De eigenaar is wettellijk verplicht zich tegen brand te verzekeren. U ook. Niet betalen uiteraard. U hoeft toch de verplichte brandverzekering van de eigenaar niet te betalen ? Wat is dat nu voor een boerebedrog.
Brandverzekering verplicht? Voor de eigenaar heb ik serieuze twijfels, en voor de huurder kan mijns inziens enkel het huurcontract een verplichting opleggen. Alhoewel de verplichting een goede zaak zal zijn.

JohnD

#9 , 17 aug 2010 10:10

Er zijn dus blijkbaar zaken die ik doodnormaal vind zonder ze op te zoeken. Echter kom ik hier tot de conclusie dat we hier in een nog achterlijkere rechtsstaat zitten dan ik kon vermoeden. Dus een eigenaar is "mogelijk" niet verplicht zijn woning tegen brand te verzekeren, een huurder ook niet, tenzij contractueel vermeld (wat ik ook reeds verbazingwekkend abnormaal vind), maar als kers op de taart mag er in een huurcontract staan dat de huurder zich moet verzekeren tegen brand + dat hij de branverzekering van de eigenaar moet betalen. De arme huurder die zoiets tekent per vergissing, zoals zoveel huurders iets tekenen erop rekenende dat ze met eerlijke verhuurders te doen hebben, moet dan maar naar de rechtbank stappen om in 99% van de gevallen gelijk te krijgen. Ongelooflijk.

Vandebos

#10 , 17 aug 2010 11:25

Brandverzekering is momenteel voor niemand verplicht. Naar aanleiding van de gasontploffing in Luik jongstleden is er wel sprake om een dergelijke verzekering bij wet verplicht te maken.

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 aug 2010 11:51

Als het een blokpolis betreft is de mede-eigenaar uiteraard wel verplicht id de kosten te delen, naar gelang zijn aandeel in deze mede-eigendom. m.i. kunnen deze kosten niet worden doorgerekend aan de huurder, alhoewel je dat wel zou kunnen verplichten in de huurovereenkomst.
In mijn appartementen heb ik via de blokpolis ook afstand van verhaal ten voordele van de huurder. Deze moet zich dan enkel nog verzekeren (of niet) voor zijn eigen inboedel. Via de jaarlijkse afrekening krijgt hij dan zijn aandeel doorgerekend in deze verzekering, doorgaans zo rond de 10 €, dus MERKELIJK goedkoper dan als hij zelf een verzekering diende te nemen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#12 , 17 aug 2010 11:56

ik raad iedereen altijd aan om een kopie van de huurovereenkomst door te geven aan de verzekeringsmaatschappij. Kwestie van de dekking beter te garanderen.

Speedys
Topic Starter

#13 , 17 aug 2010 12:45

Ik heb ondertussen vernomen via de enige eigenaar die nog in het gebouw woont dat de brandverzekering een blokpolis is.
Ik woon hier ondertussen al bijna 9 jaar is de eerste keer dat ik een gedetailleerde afrekening vraag (is wel stom van me geweest). Want had al een vermoeden dat hier precies niet pluis was.
Volgens mijn inziens staat hier niks van vermeld in mijn contract (ofwel toch niet duidelijk vermeld).
Ik ga me toch verder informeren bij diverse instanties!
Ook wil ik weten of de kosten van schilderwerken die gedaan worden in de gemeenschappelijke delen op mij (huurder) kan aangerekend worden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 aug 2010 15:41

Ook wil ik weten of de kosten van schilderwerken die gedaan worden in de gemeenschappelijke delen op mij (huurder) kan aangerekend worden.
Het schilderen van de gemene delen is voor 100 % tenlaste van de verhuurder.

Vandebos

#15 , 17 aug 2010 16:15

klopt in die zin dat alle voorstellen het hierover eens zijn. Nogmaals, er is geen wettelijke verdeelsleutel.

Terug naar “Huren”