Mis-communicatie verhindert afsluiten

E.N.
Topic Starter

Mis-communicatie verhindert afsluiten

#1 , 18 aug 2010 00:36

In 2006 zocht een vriendin van mij iemand om de huurovereenkomst van haar app. in Antwerpen over te nemen,
dat gelegen was in een klein gebouw met in totaal 5 app.,
en ik was geïntresseerd genoeg om mij hiervoor kandidaat te stellen?
Ik ben toen 1x in contact gekomen met de toenmalige huisbazen, een bejaard echtpaar dat aan zee woondde.
Wij spraken toen af in een taverne, waar het echtpaar een huurcontract op mijn naam liet ondertekenen,
en daarna hebben wij samen een huurwaarborg-rekening op de bank geopend.
Tot zover geen probleem. (*Let wel: Er is toen ook door de toenmalige huisbazen geen bezichting geweest op het app. zelf, en dus ook geen beschrijving opgemaakt)

In de winter van 2007-2008 ontdekte ik waterschade. Ik vermoedde een lek in het dak, want er liepen kleine waterstraaltjes van mijn slaapkamer-muren af. Ik heb hiervoor enkele keren naar mijn huisbazen gebeld, die steeds beloofde iemand te sturen, wat in gans de winter niet is gebeurd.
In de lente wanneer het weer terug wat droger bleef, is mijn buurman uiteindelijk op het dak geklommen om aan het lek te werken,
helaas loste dit het probleem niet op,
want binnen de kortste keren begon de water-ellende opnieuw, en erger.
Ik heb op den duur foto's genomen vd verf die van mijn muren afblakerde, door vocht ontstane schimmelvlekken op muren plinten en ondertussen zelfs (houten plank-) vloeren,
en dit aangetekend naar mijn huisbazen gestuurt, met de dringende vraag dit op te lossen?
Ik dacht wel in mijn recht te staan, maar voor alle duidelijkheid om de dringende noodzaak van dit probleem te onderstrepen,
vermeldde ik ook (naar eerlijke waarheid) erbij dat ik op dat moment in verwachting was van een kind, en deze woon-situatie voor mij& mijn toekomstig kind niet gezond leek?
Ik heb nooit enige reactie terug gekregen.

Enkele maanden later (2008) kreeg ik, samen met de andere bewoners vh gebouw, een brief waarin vermeld stond dat ons gebouw was overgekocht, en dus een nieuwe huiseigenaar kende? Wij waren geen van alles op voorhand ingelicht dat ons gebouw te koop stond.
Er is ook niemand in ons app. komen kijken, niemand heeft een beschrijving gemaakt vd staat waarin het gebouw toen verkeerde,
niemand heeft onze huurcontracten aangepast/vernieuwd, etc.!?

De nieuwe huiseigenaar bleek een man in Engeland te zijn, die zijn zaken hier in België -waaronder ons gebouw- door een advocaat liet beheren.
Ik nam onmiddelijk contact op met de advocaat, en legde hem het probleem uit? Ik stuurde hem ook de kopieën vd vbrieven& foto's die ik al eerder naar de vorige huisbazen, het bejaard koppel stuurde?
Niet veel later kreeg ik een brief vd advocaat dat mijn huurcontract werd opgezegd en ik de schade in het app. diende te betalen.
Ik ben toen naar de gratis juridische dienst vh OCMW gestapt die, met enig getouw-trek, kon verhoeden dat ik inderdaad mijn app. kwijt zou raken en/of zelf zou moeten opdraaien voor de waterschade?

Goed, ik werd dus niet uit mijn app. gezet, maar ik had nog altijd wel waterschade die intussen buiten proporties ging? Ik overdrijf echt niet als ik zeg dat ik op den duur zelfs bijna paddenstoelen tussen mijn vloerplanken zag groeien!
Ik kreeg toen vrij onverwacht het aanbod om bij iemand in te trekken, wat ik ook vrijwel onmiddelijk deed: Begin Juni 2009 zei ik mijn huurcontract definitief op, en tegen September 2009 was ik verhuisd.
Toen ik de advocaat van mijn huisbaas contacteerde i.v.m. de huurwaarborg, zei deze dat die van niets wist?
Want wat bleek: De huurwaarborg-rekeningen waren niet overgezet (of hoe men dat ook noemt), zij stonden nog steeds op de naam van de huurders en de vorige huisbazen (het bejaard echtpaar)? En die wilden/mochten daar niet meer voor tekenen om dit vrij te maken.

Ik heb toen, met veel aandrang& een hoop verbale conflicten, de advocaat van mijn huisbaas kunnen overhalen om mij de contact-gegevens van mijn huisbaas in Engeland zelf te geven? Ik heb die man gecontacteerd, alles uitgelegd, en vriendelijk mijn waarborg terug gevraagd?
Die man was overdonderd, blijkbaar gaat het er in Engeland anders aan toe dan hier, want hij wist totaal niets vh concept "huurwaarborg-rekening"? Noch van mij, noch vd andere huurders wist hij dat deze eigenlijk een "voorschot" hadden betaald dat op een rekening vaststond.
En zijn advocaat had hem er nooit over ingelicht, eveneens niet over de staat vh gebouw, mijn app., de brieven die ik had gestuurd, enz.

Nu, om een héél lang verhaal kort te maken:
We zijn nu Augustus 2010, ik ben zo goed als 1 jaar geleden (!) verhuisd uit dat app., en NOG is deze zaak niet opgelost.
Vandaag heb ik, ironisch genoeg, voor het éérst mijn vorige huisbaas de man uit Engeland ontmoet,
en we zijn samen naar de bank gegaan om daar alles te regelen dat de huurwaarborg-rekening toch vrijgemaakt kon worden.
Er was inmiddels een mondelinge afspraak gemaakt dat de volledige huurwaarborg naar de huisbaas zou gaan, vermits er sprake zou zijn van achterstallige betalingen van huishuur in de periode dat ik daar woonde?
Ik acht het mogelijk dat dit 1x is gebeurd (ik had een maandelijkske huurprijs van 356€), maar niet dat ik (zo word nu beweerd) meer dan 2000€ schuldig ben?
Volgens de advocaat van de huisbaas stond ik met 3 maanden achterstallig, en is de rest gerechterlijke kosten.

Maar ik heb buiten van diezelfde advocaat (die de zaken van mijn huisbaas gewoon behartigde) nooit een brief of waarschuwing van een andere advocaat of instelling gehad?
Ik blijf erbij, zelfs met betalings-bewijzen, dat ik hooguit maar 1 maand achter kon staan,
en vooral: Wat met de waterschade waar uiteindelijk nooit gehoor is aan gegeven?

De huisbaas uit Engeland heeft blijkbaar ondertussen zijn advocaat ontslagen, vermits deze meer scheen te "verzwijgen" en hem alleen maar in de kosten bracht,
en is wel bereid tot praten& overeenkomsten te sluiten, maar kent niets vd wetgeving hier af,
waardoor we het hele hoofdstuk nog steeds niet kunnen afsluiten.

Kan ik alsnog iets van vergoeding of compensatie krijgen voor de waterschade?
Mag mijn vorige huisbaas na meer dan een jaar mijn huurwaarborg nog volledig opeisen?
Mag hij de gerechterlijke kosten die zijn inmiddels ontslagen advocaat opstelde mij nog opeisen?
Kan 1 maand achterstallige huishuur van 356€ , met of zonder gerechterlijke kosten (zonder rechtzitting!?) sowieso oplopen tot meer dan 2000€?
... etc.

Mijn excuses voor de lange epistel, maar ik wou er zeker van zijn dat ik dit zo correct& gedetailleerd mogelijk weergaf. :oops:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 aug 2010 01:00

Om een heel lang verhaal kort te maken, neen.

Zoek al uw bankuitreksels op, aan de hand van deze kan u de periodes dat u hebt betaald aantonen.

Zonder de exacte data van in uittreden te kennen is het mogelijk dat u 1 maand wederverhuring naast de drie maand opzeg schuldig was. (tenminste als het contract was geregistreerd)

De kosten van de advocaat? U heeft die man niet in de arm genomen! Dan hoeft u hem zonder vonnis ook niet te betalen.

Mag ik u aanraden eens contact op te nemen met de lokale huurdersbond? U aansluiten kost u op jaarbasis €15 en men kan u onmiddellijk op een degelijke wijze verder helpen.

Reclame

Terug naar “Huren”