Situatie:
Ik negeer een verbodsbord (tijdelijk omwille van markt, voertuigen verboden tot 14u, het is 13u55) en parkeer. Onmiddellijk komt een stadswachter zeggen dat het niet mag. Ik parkeer verderop.
Een minuut later - ik ben te voet - komt een andere wagen er parkeren. De stadswachter maakt een kort maar vriendelijk babbeltje (incl. schouderklopjes) met de chauffeur. Ik voel me onrecht aangedaan (voor zover een stadswachter on/recht kan doen), stap op hem af en zeg: waarom ik, en hij niet? Hij reageert extreem gepikeerd en ik heb hem een onnozelaar genoemd. Stadswacht belt politie, die komt ter plaatse, noteert mijn naam, luistert naar het verhaal, laat me gaan.
Toevallig passeer ik even later dezelfde stadswachter, die zegt dat ik een boete zal krijgen.
Nu is de vraag: kan dit? Voor zover ik weet is er geen pv opgesteld. Maar hoef ik dat te weten? Geen van de feiten zijn vastgesteld door de politie, en een verklaring heb ik niet moeten ondertekenen. Bovendien zijn woorden als laster, smaad, boete, ... in het gesprek met de politieagenten niet gevallen.
Ik ben er, afgaand op het gesprek, gerust in dat de politie me heeft laten gaan met een waarschuwing. Maar ik zit met vragen over de bevoegdheid van de stadswacht en procedure bij het opstellen van pv door politiek. Kan iemand me verlichten?
Dank