Huisdier + waarborg vragen

yulia
Topic Starter

Huisdier + waarborg vragen

#1 , 20 aug 2010 15:47

Goededag,

Wij wonen vanaf 1 december 2008 in een huurappartement met een 3-6-9 contract. Deze wil ik opzeggen. Als ik dat nu doe dan mag ik per 1 december 2010 eruit. Maar nu zegt de huurbaas dat wij niet een maand waarborg terug krijgen terwijl het toch zo is dat wij er dan precies 2 jaar wonen.
Wat gebeurd er als ik de maand november niet betaal?

En dan nu het volgende. Wij mogen in ons nieuwe appartement vanaf 1 november 2010. Wij hebben bij het bekijken van het appartement en het formulier dat we moesten invullen van de makelaar gezegt dat we geen huisdieren hebben. We hebben er wel een, namelijk een hond. Middelgroot.
Ik las op het forum dat het beter was om daar niets over te zeggen.
Maar nu ging ik het contract ophalen om te ondertekenen en daar staat 2 keer in:
'Huisdieren zijn enkel toegestaan mits voorafgaande en schruftelijke toestemming van de verhuurder. Deze toestemming dient als een loutere gedoogzaamheid te worden aanzien. Ieder hinder, van welke aard dan ook, is van aard een onmiddelijk einde te stellen aan de toestemming.'
Dus wat moet ik hier uit opmaken? Dat het beter is om de huurbaas van te voren in te lichten of niet? Wat gaat er gebeuren als hij het niet weet en hij komt erachter? En kan hij wanneer wij het contract getekend hebben en de huurbaas hebben ingelicht over onze hond ons als nog weigeren?
Wat raad u aan? Contract tekenen en niets zeggen over mijn hond? Of contract tekenen en de huisbaas een brief sturen? Wat moet ik doen?

En om dit appartement op te zeggen, kan ik toch een aangetekende brief sturen? En dan is het toch goed of moet de huurbaas er ook mee akkoord gaan en iets tekenen?

Het spijt me misschien is deze vraag al 100 keer gesteld maar ik heb gezocht en ik kom niet helemaal tot een goed andwoord.

Vriendelijke groet,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 aug 2010 16:19

Is het huurcontract geregistreerd? Kijk dat eerst eens even na zonder de huisbaas hierover in te lichten. U dient hiervoor bij het lokale registratiekantoor in uw regio te zijn. In de link in onderschrift vindt u een pdf terug die u toont hoe dit kantoor te vinden. u mag me steeds via pb uw adres sturen indien de uitleg niet 100% duidelijk is.

opzeg:

Bij een 3-6-9 contract hoeft uw huisbaas geen akkoord te geven indien u het pand opzegt. Maar er zijn wel een aantal dingetjes waar je rekening mee dient te houden:

- Verstuur de opzeg ALTIJD AANGETEKEND en hou de postfiche goed bij.
- Hou er rekening mee dat een opzeg pas begint te lopen de eerste van de maand volgend op de kennisname van de opzeg. U dient deze brief dus op tijd te verzenden zodat hij nog voor eind augustus wordt afgeleverd bij de huisbaas, enkel verzenden voor eind augustus is niet voldoende.

De waarde van te weten of het contract al of niet geregistreerd is:

Laten we even uitgaan van een brave huisbaas die zowel het contract als de beschrijving heeft geregistreerd. Dan dient u drie maanden opzeg te geven. Aangezien u zich op het ogenblik van het verbreken van het contract aan het begin van het derde jaar bevindt heeft deze inderdaad recht op een maand wederverhuringsvergoeding overeenkomstig art 3§5 huurwetgeving.

Het contract is niet geregistreerd. Dat wil zeggen dat overeenkomstig art 3§5 u de verhuurder geen wederverhuringsvergoeding schuldig bent en dat u niet de verplichte opzeg van 3 maanden hoeft geven. Je kan de verhuurder dan perfect een aangetekend schrijven sturen waarbij je, gelet op art 3§5, heden het contract opzegt en waarbij je bepaalt dat je het pand zal verlaten hebben tegen 31 oktober 2010, dat gelet op art. 3§5 er geen wederverhuringsvergoeding verschuldigd is.

Opgepast! je dient hierbij absoluut zeker te spelen dat het contract niet werd geregistreerd. je dient hierop ook snel te handelen, de verhuurder kan immers nog steeds het contract registreren waardoor je dan weer wel die drie maanden opzeg dient te geven. je moet dus zeker spelen dat je opzeg verzonden is voor de registratiedatum van het contract.

een maand niet betalen kan er enkel voor zorgen dat je het voor de vrederechter mag gaan uitleggen en er nog een paar 100 euro gerechts en RPV kosten bijkomen.

yulia
Topic Starter

#3 , 20 aug 2010 23:18

Dank u wel voor uw snelle reactie en voor de informatie.

Dus als ik het goed begrijp moet ik na gaan of het contract geregistreed is. Als dat wel zo is dan heb ik een opzeg termijn van 3 maanden plus 1 maand waarborg omdat we er dan 2 jaar wonen. En als het contract niet geregistreerd is dat stelt het contract eigenlijk niet zoveel voor en heb ik geen 3 maanden opzeg termijn en ik hoef niet mijn 2 maanden huurwaarborg te geven aan de verhuurder. Ookal staat dat wel in het contract.
Het is toch zo als je 2 jaar hebt huurt en je gaat eruit (we hebben 1 dec. 2010 toch precies 2 jaar gehuurd?), moet er nog 1 maand huur aan de huisbaas worden gegeven?

Ik heb het adres gevonden van het registratie kantoor. Is het de bedoeling om daar langs te gaan met het huurcontract of kan dat ook telefonisch? Dit ga ik maandag direct doen. En vind u het goed, als ik de brief heb geschreven om op te zeggen, om deze na te kijken en eventueel aan te vullen? Want ik heb nog nooit zo'n brief geschreven.

Vriendelijke groet,

Reclame

Vandebos

#4 , 21 aug 2010 00:37

Art3$5
  § 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
  Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
  (Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
  (Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Aangezien uw huurcontract een negenjarig contract is en u het pand gebruikt als hoofdbewoning is dit artikel van dwingend recht.
Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht
U kan bellen naar het lokale registratiekantoor, zelf met uw kopie van het contract langsgaan verschaft echter steeds meer zekerheid.

Je mag steeds per pb je voorstel van brief doorzenden.

Terug naar “Huren”