geld dat op de rekening staat van de overledene

Mickey1
Topic Starter

geld dat op de rekening staat van de overledene

#1 , 03 nov 2006 13:54

Hallo

gisteren is mn schoonvader overleden.
Mijn vriend is met de familie naar de begrafenisondernemer geweest.
Heeft zijn pa nog een groet gebracht enzo.
Maar hij heeft ook zijn jas,werktas,en portemonnee meegekregen.
Er staat ook nog geld op de rekening van zijn vader.
Hij wil dit gebruiken voor rekeningen die nog zouden komen en eventuele schulden (want die heeft hij) en kosten voor de begrafenis.
Mag dit zomaar? want mijn vriend gaat zich laten onterven (schulden) en denkt als hij dat geld gebruikt hij de erfenis aanvaard.
Ook was zijn pa wettelijk samenwonend met zijn vriendin.

Alvast bedankt
Groetjes Mickey

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 nov 2006 19:31

Uit ?Mijn vriend is met de familie? leid ik af dat uw vriend NIET de enige erfgenaam is.

?Art.792.De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.792 heeft betrekking op de gevallen van bedrog waarin een erfgenaam ten nadele van zijn medeerfgenamen de gelijkheid van de verdeling tracht te verbreken?(Cass. 23 mei 1991,R.W. 1991-92,635,J.T. 1991,716).

Ik ga ervan uit dat uw vriend geen volmacht heeft op de rekening van zijn overleden vader,zodat hij het geld er niet kan van afnemen zonder diens erfenis te aanvaarden.De banken aanvaarden wel tegen afgifte van de facturen de begrafeniskosten en andere openstaande schulden ermee te betalen.

Mickey1
Topic Starter

#3 , 05 nov 2006 00:44

mijn vriend is erfgenaam samen met zijn broer.
Groetjes Mickey

Reclame

basejumper

#4 , 06 nov 2006 14:17

Best is dat je vriend een aanvaarding onder voorwaarde van boedelbeschrijving doet. In dat geval zal hij pas aanvaarden als de erfenis onder aftrek van de schulden een batig saldo oplevert.
Het lijkt me opportuun om in dergelijk geval een notaris te belasten met de formaliteiten. Deze zal dan de bank(en) verzoeken om facturen te betalen en om hun schuldvordering over te maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”