Vereisten flyer

digits
Topic Starter

Vereisten flyer

#1 , 22 aug 2010 10:46

Hallo iedereen,

ik zou per post flyers willen laten bedelen, en ik vroeg mij af aan welke wettelijke vereisten ik moet voldoen. Ik heb vroeger horen zeggen dat er een zinnetje als "gelieve niet op de openbare weg te gooien" etc moet opstaan, maar ik vind nergens terug of dat klopt, hoe groot dit moet zijn, of er andere gegevens op moeten etc.

Alvast bedankt voor zij die mij in de goeie richting kunnen wijzen :)

Mvg,
Digits

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 aug 2010 11:03

Je moet alvast de verantwoordelijke uitgever vermelden en zijn adres.
De gemeenten kunnen opleggen, via een verordening, dat je aan bepaalde bijkomende eisen moet voldoen, maar dit moet je eens navragen in de gemeente(n) waar je de flyers wil uitdelen. Het kan zelfs zijn dat je toestemming moet verkrijgen van de gemeente.
Die zin "gelieve niet op de openbare weg te gooien" is omdat jij verantwoordelijk zal gehouden worden voor de opruimingskosten als mensen dat wel zouden doen ;-)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2010 17:10

flyers per post - dus in brievenbus -
Dan moet je voldoen aan de regels van de post qua binnenbrengen van poststukken voor verzending van
Daar zijn verschillende mogelijkheden -PB nr (af te geven in elke gemeente) - op naam bij X stukken in postsorteercentrum - enz

Een aantal gemeenten hebben nog een regeling voor ongeadresseerde reclame poststukken indien wordt vastgesteld dat u x stukken hebt verspreid in hun gemeente ga je daar een fixe rekening voor krijgen dus best op voorhand die belasting betalen.
Hoe weten ze dat als hun personeelsleden die in de gemeente wonen allemaal zo's zending hebben gekregen zeggen ze x wijken maar y bussen is Z aantal stukken verspreid. Simpel he

Reclame

FrankV

#4 , 28 aug 2010 20:12

Hallo iedereen,

ik zou per post flyers willen laten bedelen, en ik vroeg mij af aan welke wettelijke vereisten ik moet voldoen. Ik heb vroeger horen zeggen dat er een zinnetje als "gelieve niet op de openbare weg te gooien" etc moet opstaan, maar ik vind nergens terug of dat klopt, hoe groot dit moet zijn, of er andere gegevens op moeten etc.

Alvast bedankt voor zij die mij in de goeie richting kunnen wijzen :)

Mvg,
Digits
Gemeentelijke verordeningen gelden enkel voor het openbaar domein.
Meestal staat in het politiereglement van een gemeente, dat u eerst toestemming moet hebben voor u op het openbaar domein folders mag uitdelen.
Dit is in uw geval niet van toepassing.

Enkel de verantwoordelijke uitgever vermelden.
V. U. + adres van de verantwoordelijke uitgever.

Immers, art. 25 Belgische Grondwet : "De drukpers is vrij; de censuur kan nooit worden ingevoerd; geen borgstelling kan worden geëist van de schrijvers, uitgevers of drukkers. Wanneer de schrijver bekend is en zijn woonplaats in België heeft, kan de uitgever, de drukker of de verspreider niet worden vervolgd."

VOORBEELD van gemeentelijke verordeningen die betrekking hebben op het openbaar domein
Politiereglement Leuven
Rubriek 2: Milieu en reinheid
Onderdeel 8 Aanplakkingen - publiciteit
art. 12
De verdelers van reclamebladen en/of -folders moeten deze voldoende diep (SIC! :D )in de
brievenbussen deponeren zodanig dat er geen gevaar bestaat dat ze op het trottoir en de
rijbaan kunnen vallen of waaien.
Deze maatregel is ook van toepassing op de appartementsgebouwen, met uitzondering
van die appartementsgebouwen waarvan de brievenbussen zich in een gesloten ruimte
bevinden en de reclame er op een ordentelijke wijze wordt gestapeld.

Artikel 15
1. Het uitdelen aan of het uitwerpen naar het publiek op de openbare weg van
publiciteitsflyers, reclamedocumenten, reclamevoorwerpen, prospectussen,
stalen en folders van welke aard ook is enkel toegestaan na voorafgaandelijke
en schriftelijke toelating van de burgemeester.
2. Bij het verlenen van deze toelating zal rekening gehouden worden met de
mogelijke vervuiling van deze verdeling.
3. De verdeling van voorwerpen zal slechts toegestaan worden als ze een
bepaalde waarde hebben. Ze hebben een bepaalde waarde als het publiek ze
niet op de grond gooit of normaal gezien niet weggooit.
4. Er kan een uitzondering gemaakt worden voor pamfletten met louter sociale,
culturele, sportieve of educatieve doeleinden. Deze pamfletten dienen te
vermelden “ niet op de grond gooien”.
5. Bij het uitdelen van de pamfletten moet steeds een persoon aanwezig zijn
welke de weggegooide pamfletten of flyers opruimt.

Artikel 16
Het is verboden om vanuit de lucht reclamedocumenten, reclamevoorwerpen en
vlugschriften te werpen. :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

digits
Topic Starter

#5 , 30 aug 2010 11:58

Bedankt voor de info.

Die extra belasting klopt, maar je hebt (in Gent) 14 dagen tot na de bedeling tijd om die aangifte in te dienen. Ter info: in Gent bedraagt deze 0.7 cent per flyer voor flyers van normale grootte.

digits
Topic Starter

#6 , 31 aug 2010 12:59

Nog een klein extra vraagje: de stickers als "Geen ongeaddresseerde reclam" en "Nee/Nee"-stickers, zijn deze wettelijk bindend ? Mag ik flyers in brievenbussen steken met zo'n sticker op ?

Ik zou denken van niet, maar als ik kijk naar de hoeveelheid post die altijd toekomt in zo'n brievenbussen stel ik mij de vraag of er *iemand* is die zich daar aan houdt :)

Lightning

#7 , 31 aug 2010 13:21

Doe het gewoon niet. Die stickers drukken de WENS van de bewoners uit om niet overladen te worden met rotzooi.
Uw flyer belandt toch rechtstreeks in de papierbak. Bespaar u dus de moeite uw flyer in die brievenbussen te frommelen, het bespaart de bewoners de frustratie.

Franciscus

#8 , 31 aug 2010 13:46

Flyer wordt dan beschouwd als sluikstort - opruimen iets van een 90€ per m3 met een minimum van 1m3 en een ploeg van de dienst openbare reinigingen. :mrgreen:

digits
Topic Starter

#9 , 31 aug 2010 14:23

Flyer wordt dan beschouwd als sluikstort - opruimen iets van een 90€ per m3 met een minimum van 1m3 en een ploeg van de dienst openbare reinigingen. :mrgreen:
okay, dat is duidelijk.

bedankt!

Franciscus

#10 , 02 sep 2010 18:23

Maar je mag het doen hoor -- wij hebben er net een 3000 in de brievenbussen in de omgeving gaan steken
Met een breng bon mee dan x% korting op.
Resultaat -- 0 nul zero niemand noppens die met z'n bon naar de winkel is gekomen.
Daarvoor 5 avonden opgeofferd en schoenen versleten...
PS gemeente laten weten dat we aan het bussen waren en netjes betaald
Flyers alleen in bussen waar men info wil EN ook volledig in de bus gestoken.
Iedereen gelukkig dus nou ja...

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”