Uitkopen: is dat verplicht?

Geanonimiseerd
Topic Starter

Uitkopen: is dat verplicht?

#1 , 23 aug 2010 22:05

3 jaar geleden kochten we samen een huis 50-50
Ondertussen zijn we niet meer samen, ik woon elders, hij wil in het huis blijven wonen.
Ik gun het hem het huis te houden zonder mij uit te kopen. Maar kan dat zomaar?

Is het uitkopen verplicht?
En is het dan verplicht de gebruikelijke regels te volgen of kunnen we ook onderling een uitkoopsom bepalen?
Kan ik mijn deel niet gewoon schenken aan hem?

Mvg,

[gebruikersnaam verwijderd op vraag vraagsteller : webmaster]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 24 aug 2010 08:29

De schenking van een onroerend goed (huis, grond) moet verplicht op de officiële manier gebeuren, met tussenkomst van een notaris.

Als de gift officieel moet worden gemaakt door een voor de notaris verleden akte of wanneer u dit zo wenst, betaalt u schenkingsrecht, de honoraria van de notaris en diverse kosten (zegels, opzoekingen, hypotheek …). Het bedrag van de schenkingsrechten varieert naargelang de waarde van de overgedragen goederen en de graad van verwantschap tussen schenker en begunstigde. De tarieven van het schenkingsrecht zijn de bevoegdheid van de gewesten. Ze variëren naargelang de fiscale woonplaats van de schenker.
http://www.belgium.be/nl/belastingen/schenking/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lightning
Topic Starter

#3 , 24 aug 2010 08:54

Uitkopen is niet verplicht.
Indien u in onverdeeldheid eigenaar blijft voor de helft van de woning en ook de helft van de lening mee blijft betalen, bent u ook niet verplicht een vergoeding te vragen voor het gebruik van uw helft van de woning.

Indien u zich toch zou laten uitkopen is de gebruikelijke formule: (waarde huis - restsaldo kapitaal hypotheek) / 2
Tenzij u vindt dat die uitkoopsom u niet toekomt omdat u bijvoorbeeld geen eigen middelen hebt ingebracht in het huis en uw ex-partner wel, kan u overeenkomen dat er geen uitkoopsom verschuldigd is. Registratierechten van 1% op de volledige waarde van het eigendom zijn te betalen daar de uitkoper.
Uiteraard laat u zich bij uitkoop wel schrappen uit de hypothecaire lening. Voor een uitkoop moet u passeren bij de notaris.

Schenken van u helft van de woning lijkt mij de minst gunstige oplossing. Indien u gehuwd of wettelijk samenwonend was zijn schenkingsrechten tussen 3% en 30% verschuldigd. Indien u slechts feitelijk samenwonend was tussen 30% en 80%.

Reclame

Terug naar “Andere”