Inzage klachten/contactverbod

FilipVS
Topic Starter

Inzage klachten/contactverbod

#1 , 12 jul 2010 14:39

Beste,

Er werden door en door mij gekend persoon enkele klachten tegen mij ingediend.
Kan ik naar de politie stappen, en vragen welke klachten er tegen mij lopende zijn?
Is men verplicht alle lopende klachten kenbaar te maken?

Over 1 van die klachten heeft de politie mij reeds verhoord, en heeft men mij gezegd dat ik een "contactverbod" heb.
Kan de politie (zonder tussenkomst van een rechtbank) mij zomaar zonder meer een contactverbod opleggen?
Zoja, dienen ze mij dit dan niet schriftelijk mee te delen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 13 jul 2010 07:41

1. Neen de politie mag dit niet zeggen.
2. Neen.
3. Neen, het is niet de politie die u een contactverbod oplegt.
4. Neen, dat is niet de taak van de politie.

FilipVS
Topic Starter

#3 , 13 jul 2010 19:02

Ok, bedankt voor de antwoorden.

Nog een laatste vraag: Ik werd telefonisch gecontacteerd door de politie (en dit midden in de nacht rond 3u30).
Ik lag slapen in mijn bed maar ben toch ingegaan op hun verzoel om direct naar bureau te komen en een verklaring af te leggen.
Na het afleggen van deze verklaring werd ik vervolgens aangehouden omwille van "openbaar dronkenschap". Kan dit zomaar? Ik lag tenslotte in mijn bed?
Wat is dan de juiste oplossing in een dergelijke situatie?
- Niet ingaan op het verzoek om per direct een verklaring te komen afleggen op bureau?
- Naar bureau gaan ondanks het feit dat je (volgens de letter van de wet) dronken bent?

Alvast bedankt!

Reclame

float

#4 , 13 jul 2010 19:38

Je bent niet verplicht om onmiddellijk naar de politie te gaan om een verklaring af te leggen. Zij kunnen je ook niet dwingen om een verklaring af te leggen.
Ze kunnen je alleen verplichten via een rechterlijk bevel.
Was je "dronken" toen je aankwam op het commissariaat? Zo ja, dan mogen zij je administratief aanhouden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2010 15:48

kan er contactverbod worden opgelegd door de politie ....
Het zou kunnen dat er een kantschrift was waarin parketmagistraat dit toch stelt ( vooral bij IFG feiten).
Politie kan het dus zelf nooit - mag het wel voorstellen om erger te voorkomen...

Om 3.3 uur 's nacht was dat een heterdaad feit ? heel raar

Als u gaat is dat uw beslissing --- politie heeft u niet manu militari buiten gehaald uit uw woning.

Is van die 'openbare dronkenschap' PV opgesteld - is dat bevestigt door een officier van bestuurlijke politie ( een commissaris) - moet vermeld staan - ook in 'het register opgesloten personen'

En een bestuurlijk officier kan u onmiddellijk verbieden op een openbare plaats/ruimte te zijn - niet opvolgen van dit bevel --> bestuurlijke aanhouding voor periode van 2 tot maximum 12 uur.

vb bij ruzie op straat - ga nu naar huis ... ga hier weg - blijf hier weg ... stop met lawaai maken ... het niet opvolgen --> zie bovenstaande administratieve maatregel.

Jan Dartan

#6 , 28 aug 2010 01:35

[gelieve posts te beperken tot een constructieve bijdrage in plaats van niet terzake doende scheldtirades: Vandebos]

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2010 17:20

Dat is wat u vindt - een bewering is vrijblijvend en is enkel waar als het met juridisch/ wetenschappelijke wijze kan bewezen worden - U hebt als burger rechten en u kan die op een 10-tal plaatsen ventileren en klacht indienen tegen politie en of gerecht enz.
Wetten zijn er om onze maatschappij ' gestructureerd ' te laten lopen.
Gebeuren er fouten natuurlijk. Maar als alles is verlopen zoals het hoort dan is het over en uit.
Valt u dan nog bepaalde mensen lastig dan kan het perfect mogelijk zijn dat die wegens lasterlijke aantijgingen een klacht tegen U zullen indienen.
Deze mensen hebben ook rechten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”