Overlevingspensioen en Rustpensioen - cumul

DDLaw
Topic Starter

Overlevingspensioen en Rustpensioen - cumul

#1 , 02 sep 2010 23:12

Mijn moeder geniet van een overlevingspensioen (betaald door Ethias) en van een rustpensioen (als gepensioneerde zelfstandige). Voor augustus 2010 heeft Ethias eenzijdig en zonder geen enkele verwittiging noch berekening ter staving het bedrag van het overlevingspensioen aanzienlijk herleid. Toen ik uitleg vroeg werd mij meegedeeld: Er werd een verhoging van het rustpensioen vastgesteld, dit heeft tot gevolg dat men het overlevingspensioen moet herzien.

Het probleem is dat het rustpensioen met 11 € netto is verhoogd terwijl het overlevingspensioen met meer dan 100 € netto s verminderd.
Hoe kan dat nu ?

Wat is hier de wettelijke basis ? welke teksten ? en wat zijn de principes ?

Ik moet sowieso een aangetekend schrijven versturen om mij hiertegen te verzetten.

Met dank,
Bart.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 sep 2010 07:36

Mijn moeder geniet van een overlevingspensioen (betaald door Ethias) en van een rustpensioen (als gepensioneerde zelfstandige). Voor augustus 2010 heeft Ethias eenzijdig en zonder geen enkele verwittiging noch berekening ter staving het bedrag van het overlevingspensioen aanzienlijk herleid. Toen ik uitleg vroeg werd mij meegedeeld: Er werd een verhoging van het rustpensioen vastgesteld, dit heeft tot gevolg dat men het overlevingspensioen moet herzien.

Het probleem is dat het rustpensioen met 11 € netto is verhoogd terwijl het overlevingspensioen met meer dan 100 € netto s verminderd.
Hoe kan dat nu ?

Wat is hier de wettelijke basis ? welke teksten ? en wat zijn de principes ?

Ik moet sowieso een aangetekend schrijven versturen om mij hiertegen te verzetten.

Met dank,
Bart.
wat zijn de exacte brutobedragen die je moeder krijgt?

j.demoor

#3 , 04 sep 2010 10:47

“Art.20. Het overlevingspensioen kan niet worden samengevoegd met een rustpensioen of met enig ander als rustpensioen geldend voordeel, tenzij ten belope van het door de Koning bepaald bedrag...”(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

“Art.3.Het overlevingspensioen...mag gecumuleerd worden met één of meer rustpensioenen tot beloop van datgene van de cumulatieplafonds voorgeschreven door de pensioenregelingen waarin een overlevingspensioen werd toegekend, dat op het ogenblik van het ontstaan van de cumulatie het voordeligst is, en dat voor een overlevingspensioen, toegekend voor een volledige loopbaan, als bedoeld in artikel 153 van de wet van 8 augustus 1980 betreffende de budgettaire voorstellen 1979-1980, of voor een beroepsloopbaan die tenminste gelijk is aan twee derden van een volledige loopbaan als bedoeld in artikel 34 van de herstelwet van 10 februari 1981 inzake de pensioenen van de sociale sector, ten minste gelijk is aan 110 pct. van het bedrag voorzien in genoemd artikel 153.”(21 DECEMBER 1979. - Koninklijk besluit tot coördinatie van de regels inzake cumulatie van prestaties betaald ten laste van de pensioenregeling voor werknemers).

Vereenvoudigd:
“Art.3.Het overlevingspensioen...mag gecumuleerd worden met één of meer rustpensioenen tot beloop van...voor een beroepsloopbaan die tenminste gelijk is aan twee derden van een volledige loopbaan...ten minste gelijk is aan 110 pct. van het bedrag voorzien in genoemd artikel 153*.”(21 DECEMBER 1979. - Koninklijk besluit tot coördinatie van de regels inzake cumulatie van prestaties betaald ten laste van de pensioenregeling voor werknemers).

* “Art.153.Het overlevingspensioen toegekend ten laste van de pensioenregeling voor werknemers op grond van een volledige loopbaan van de overleden echtgenoot, mag niet lager zijn dan een gewaarborgd minimum van 9.736,52 euro per jaar. Dit bedrag varieert overeenkomstig de bepalingen van de wet van 2 augustus 1971; het is reeds aangepast aan spilindex 103,14 (basis 1996 = 100).”(8 AUGUSTUS 1980. - Wet betreffende de budgettaire voorstellen 1979-1980).

103,14 = 1,02^66 ; huidige spilindex = 1,02 ^77; 9.736,52 x 1,02 ^77 / 1,02^66 = 9.736,52 x 1,02^11 = 12106,10 en 12106,10 x 110% = 13316,71

Wat dit voor u CONCREET betekent vraagt u best op uw nabijgelegen pensioenpunt. Zie daartoe : http://www.onprvp.fgov.be/NL/about/Pages/point.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”